יום שישי, 2 באוקטובר 2009

הגיגים לחגים – סוכות

לא קשה לחילונים/אתאיסטים להתחבר לחג הזה. אפשר להנות ממנו גם ללא ההיבטים האמוניים, ללא התפילות וללא כל טקס דתי. הרי שלומית בונה סוכה ולא חייבת לברך עליה את כל ברכות החג המדוקדקות.
לרוב אנו מאד פעילים כל עוד ילדינו קטנים. גם אני קניתי ערימת קרשי בניין, חתכתי מידות ובניתי סוכות שנה אחרי שנה להנאת הילדים והשכנים הצעירים. אבל לא בניתי לבד. הצאצאים דפקו, החזיקו, ניסרו קצת לפי הצורך, הבריגו ובכלל, לקחו חלק פעיל בהנאת הבניה (הנאתם בעיקר). אח"כ קישטנו, ריהטנו בגרוטרטת מהמחסן שטרם מצאו את דרכן למערכת הפינוי העירונית.
פעם אף קניתי סט ארבעת המינים במחיר שפוי של 10 ₪ (ברגע האחרון לפנח החג, סט שנפגם, כי למי באמת איכפת מההידור הפלצני). חוצמזה, ניצלנו את החג באופן שגרתי בלארח ולהתארח,  אצל חברים – גירסה יותר ביתית למנהג האושפיזין.
אבל כדרכם של חגים חילוניים שכאלה, כל עוד יש עניין לצאצאים אז חוגגים, אבל אם אין כל משמעות דתית (כפי שאתם יודעים כבר שאצלי במשפחה) הפעילות החגיגית דועכת עם הגיל והשנים, וכבר לא מעניין להם לבנות סוכה, לבלות בה וגם אני כמובן איבדתי חשק וכח. אז כדי לא לאבד את כל העניין החגיגי הזה, ולהפוך את החג לעוד יום סתמי של חופשה מזדמנת, ניסיתי לזקק את המשמעות של החג ואת הערכים שבבסיסו, ולתת להם דגש גם ללא הסוכה. התוצאה שאליה הגעתי מתמקדת בשני ההיבטים העיקריים של החג (ואני בהחלט יודע שיש עוד שעליהם ויתרתי):
  1. הבית –
    מעבר להזדמנות שישנה לתת לצעירים קצת תרגול בעבודת כפיים, יש לסוכה ערך משמעותי נוסף – לגרום לנו להבין את ערכו של הבית שלנו, על נוחותו, ההגנה שבו, המרחב. כי כשאלה נגזלים בסוכה רעועה (וכזו היא, לא חשוב כמה השקענו. ולא פעם מצאנו אותה מרוטה או הפוכה מפרצי רוח ליליים מזדמנים, דבר שהעצים כמובן את הרושם). אז עם מעלים על נס את חשיבות הבית, על כל היבטיו, אפשר להמשיך את קו המחשבה הזה גם ללא הסוכה הפיזית.
  2. אושפיזין -
    חג הסוכות הינו הזדמנות מצויינת לארח, להתארח ולבלות עם משפחה וחברים. וזה דווקא מאד קל, כי בכל חג יש כמובן ארוחה חגיגית, אז לערוך אותה בחברותא, תוך איזכור המנהג היפה של לארח ולהתארח, אפשרי כמובן תמיד, גם ללא הסוכה.
אז חג שמח לכולם, בסורות תחת הסכך, בסוכות בקבע הקנויות כקיט (וחוטאת בעצם לתענוג של הבניה המשותפת, המאתגרת והלא קלה), או בכלל בבית. ואירוח נעים לכולם – כמארחים וכמתארכים.
ועל שמחת תורה – כבר בנפרד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)