יום חמישי, 17 בדצמבר 2009

הלם תרבותי קטן

אני תופס את עצמי, בסה"כ, כאדם עם ידע כללי נרחב למדי. אני מצוי לא מעט במדעים המדוייקים (אפילו די לעומק), וגם לא מעט במדעי הרוח, החברה והחיים. גם ידע כללי מהסוג הנקרא "טריוויה" יש לי לא מעט. אני מתקשה לשכוח אפילו זוטות מיותרות ולא חשובות, כמו מי שיחק בסרט X, שבכלל לא ראיתי (ורק הצצתי כשהאישה ראתה ואני קראתי).
קראתי הרבה אנציקלופדיות, מדריכים, ספרי "1000 אישים" ודומיהם, עיתונים, מגזינים וכיו"ב. איכשהו, תמיד ייחסתי לידע הכללי הרחב משקל משמעותי בחיי.
לכן כמעט תמיד אני יודע די טוב את כל התשובות ב-"מי רוצה להיות מיליונר" ושעשועונים דומים, למרות שניכרים חורים בכל השאלות השטותיות של הרמות הנמוכות, אלו שהקהל כמעט תמיד יודע, ועוסקות בספורטאים, ידוענים ובשלל זוטות מהסוג הזה.
אפילו זכיתי לשמוע אמירה משעשעת של הבן והחבר שלו, שכל פעם שאינם יודעים משהו הם מציעים לפנות אלי, כי "אבא של א` יודע הכל". זה כמובן רחוק מלהיות מדוייק, אבל חביב ומחמיא.
וכל ההקדמה הזו לא באה כדי לטפוח לי על השכם, או להתפאר בפניכם על העניין, אלא דווקא לתת לכם פה את הרקע לחוויה הלא כ"כ נעימה שחשתי, דווקא בהקשר החזק הזה שלי. ובכן, הסיפור הקטן התחיל עם העיתון הרגיל המקומי, שמגיע אלינו לפתח הבית באופן שגרתי, כל יום חמישי. העיתון המקומי הזה מכיל חדשות מקומיות (משעממות ברובן), מודעות פרסומת רבות (ראויות להתעלמות מובנת), לוח אירועים איזורי שמידי פעם מעניין קצת, לוח רגיל של מכירות, דרושים וכיו"ב, ושעשועונים למשועממים.
אחרי שסימנתי את הגראז` סיילס המעניינים לשבת, הצצתי בסקרנות לתשבץ גדול שבעמוד שממול. ואז, לא יודע מה בדיוק חשבתי, או שלא חשבתי, אבל לקחתי עיפרון והתחלתי לנסות. ובכן, אם אתמצת את ההצלחה, אז אומר שאם בתשבץ היו 98 הגדרות, אני ידעתי בוודאות רק אחת(!), ואחת נוספת איכשהו יכולתי לשער בערך. ולא, אם תהיתם, זה לא תשבץ היגיון.
זה לא שאני אלוף של תשבצים גם בארץ, אבל אני לרוב מצליח איתם לא רע, ומסיים כמעט תמיד. פה פשוט לא היה לי מושג בכלל. אמנם את ההגדרות הבנתי, בהיבט של הבנת הנקרא, וזה תנאי הכרחי אבל לא מספיק.
לא ברור מה ההשלכות מהעניין הקטן והמביך הזה, אבל נראה שההיטמעות בתרבות המקומית (ולא שזו משאת נפשי דווקא) נראית רחוקה ממה שיכולתי לדמיין.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)