יום שני, 19 בספטמבר 2011

גיבוי

התמונה להמחשה - מפה
כל משתמש מתחיל במחשבים לומד די מהר על בשרו את החשיבות של שמירה על התוצרת עליה הוא עמל. כי למחשבים יש נטיה לכבות, להיתקע, להתקלקל או סתם להתעלל במפעיל המסכן, ולבלוע לו את התוצרת. ואין הרבה דברים יותר מעצבנים ומתסכלים מזה בהקשר האמור. זה לא חשוב אם זו מצגת, דואל, מכתצב או אפילו תגובה לרשומה – מאוד העצבן כשבגלל שטות (של המשתמש או המחשב) התוצרת הולכת לאיבוד פתאום.
השיעור הכואב הבא שלומד משתמש המחשב הוא שרצוי לגבות את השמירה שכבר ביצע. כי למרבה הצער באמינות של המערכות ששומרות על הנתונים היקרים היא לא מושלמת. וגם המשתמש עצמו עלול לטעות ולמחוק בעצמו חומרים חשובים ללא כוונה.
הסיבה שנזכרתי בחשיבות של הנושא קשורה לכך שבעצמי לא הייתי לגמרי אחראי בעניין הזה. עי היום סמכתי על מערכות התפוז שישמרו היטב על כל מה שהעליתי לכאן, וישחזרו מהגיבוי שאצלם מה שעלול להיפגם בנסיבות כלשהם. רק שהשבוע, כשהנהלת התפוז החליטו להעלות לאוויר העולם הוירטואלי את השידרוג שלהם למערכת המסרים, קיבלתי תזכורת שהעניין לא כ"כ פשוט.
קודם כל, אחרי ביצוע כזה בעייתי של שדרוג שכזה, יש לי ספקות בנוגע ליכולות של הצוות הטכני לבצע את העבודה כנדרש. ומה יקרה אם יממשו יום אחד את ההבטחה המפחידה לשדרג מהותית את הבלוגיה כולה, במבצע שזכה כבר לשם הקוד "הבלוגיה החדשה"? האם אנחנו יכולים להיות בטוחים שיישמרו היטב כל החומרים היקרים לנו?
בנוסף, אני לא משוכנע שהאתר ימשיך ויחזיק מעמד לאורך זמן. שיקולי ההנהלה התמוהים (כמו אלה שדחפו לשדרוג המטופש הזה, שלא ברור לי מה היה הצורך שלו, מה הוא בדיוק שידרג ומה יצא טוב בכל זה), עלולים להוביל לנטישה של מבקרים שעלולה בסוף להחריף לכדי סגירת האתר. הרי אין לי מושג מה האיתנות הפיננסית של האתר. ואם חלילה זה יקרה, איך בדיוק אנחנו אמורים להציל משהו ממה שהעלינו לכאן?
אמנם ישנה תוכנת גיבוי לבלוג, אבת היא לא מתפקדת כבר לא מעט זמן. וממה שהבנתי בדיון שיזמה בנושא טליונת1 (תודה) הסיכויים שתהיה תוכנה שכזו נמוכים למדי. וגם לא בטוח כמה טובה היא תהיה.
אמנם לא כל מה שהעליתי לכאן הוא פאר היצירה האנושית. אפילו לא הכל הוא פאר היצירה האישית שלי. אבל זה אני, ואלו המגבלות שלי, ואני מאוד אוהב את התוצרת היצירתית הזו שלי כאן. יהיה לי מאוד מאוד עצוב אם אפילו מעט ממנה יאבד. אז נכון שאני שומר את המסמכים עם הטקסט לפני שאני מעלה אותם לכאן (ואפילו מגבה), וגם התמונות שמורות אצלי היטב. אבל הרשומות כאן הן יותר מטקסט ותמונות – הן שילוב של שני אלה יחד, בתוספת לינקים ותגובות וכמובן כל המסגרת עם קישורים, המדורים, העיצוב וכן הלאה. אם כך, ברור היה לי שאני צריך סופסוף לטרוח ולעשות את מה שממש לא התחשק לי – לגבות את החומרים החשובים של הבלוג בעצמי.
אז התחלתי ביוזמה לפני כמה ימים. זה מאוד לא מהנה, אבל הרבה יותר יעיל ממה שחשבתי שזה עלול להיות. זה לא מעט, שהרי הייתי לאורך השלוש+ שנים פה פורה למדי, ויש לי כ-665 רשומות, אבל אני כבר כמעט בחצי הדרך, והטכניקה שפיתחתי די יעילה. אז אני שמח לחלוק אותה איתכם, ומקווה שגם אתם תאמצו את היוזמה, ותגבו את החומרים שלכם כדי להימנע מאותה עוגמת נפש.
הכנות:
פותחים תיקיה תחת "המסמכים שלי" בשם "גיבוי הבלוג", או כל שם שתרצו
פותחים את מעבד התמלילים וורד ובסרגל הכלים מוסיפים כפתור קיצור לפקודה "שמירה בשם"
פותחים את תוכנת הגלישה, וגולשים בה אל הרשומה הראשונה שלכם
מהלך הגיבוי:
עם העכבר מסמנים בגרירה כלפי מטה את כל תוכן הרשומה, כולל השם
מעתיקים (הכי נוח בלחיצה על כפתור ה- CTRL יחד עם האות (C
לוחצים כבר על מעבר לרשומה הבאה שנמצאת ממש שם, כדי לחסוך זמן להמשך
בלחיצה על ה-ALT ואחריו TAB עוברים למסמך הוורד
לוחצים על כפתור ה-CTRL ואז ברצף על האותיות: A (לסימון כל התוכן הקודם שיוחלף), V (להדבקת התוכן), ו-HOME (זה שלרוב מימין למעלה, לחזור לתחילת המסמך)
לוחצים על שם הרשומה עם העכבר שלוש פעמים (לסמן את כולו)
לוחצים על כפתור קיצור הדרך שהכנתם (או F-12, או כל אופן אחר), ל-"שמירה בשם", ומדביקים שוב עם ה- CTRL+V את השם במקום שמחכה לכך ולוחצים ENTER. זהירות לא ללחוץ בטעות על שמירה רגילה, כי כך תחליפו את התוכן החדש במסמך של הרשומה הקודמת
ככה עוברים לפי הסדר על כל הרשומות שמפורסמות בבלוג ומעתיקים אותן אחת אחת למסמכי וורד בעלי שם התואם את שם הרשומה. גם הקישורים נשמרים, התמונות וכל התוכן של הרשומה, למעט קליפים
זה לא גיבוי של הבלוג כולו, כאמור, אבל גיבוי טוב של כל התוכן האישי. מבחינתי זה לגמרי מספיק. מה גם שהזמן שלוקח לרשומה הוא פחות מדקה, כך שהמבצע המתיש פחות נורא. אבל יש גם היבט חביב - נחמד לעלעל כך לאחור לאורך הבלוג כולו. מקווה שההסבר פשוט מספיק. כל הצעה נוספת תתקבל כמובן בברכה.

שבוע טוב, חברים
ושיהיה בהצלחה, וללא עצבים

עדכון מאוחר - מכיוון שהתהליך המוצע מייגע וגוזל המון זמן, ישנה גרסה מקוצרת. בעמוד עריכת הבלוג יש להיכנס לתגית ההגדרות (האחרונה) ולהגדיר בה תצוגה של 25 רשומות לדף, ותצוגה מלאה של כל הרשומה. ואז, בדומה למוצע, להעתיק את התוכן למסמך וורד ולשמור, כל פעם 25 רשומות יחד. מקצר מהותית את התהליך, גם אם לא אידאלי.

ועוד תוספת - בהמשך הוספתי גיבוי של כל התגובות. בכל פוסט לחצתי על "פתיחת כל התגובות", סימנתי עם העכבר (בכרום זה קל יותר, כי זה מסמן יחד את כל 'בלוק' התגובות), העתקתי והוספתי לקבצי הגיבוי. ככה את כל עמודי התגובות לכל הרשומות. לי זה חשוב, אבל זה כמובן מאמץ נוסף ניכר, אז לשיקולכם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)