יום שבת, 10 בינואר 2015

צילום 2014

יש דברים שעד שאתה לא לומד אותם, אין לך בכלל מושג שלא ידעת אותם. איכשהו, או שלא נחשפת, או שעברת על פניהם בלי מחשבה יתירה. עבורי, הסיפור של הצילום הוא בדיוק כזה.

בתחילת ינואר 2013 רכשתי את סוניה הבכירה, המצלמה הרצינית הראשונה שלי. לפניה היתה אתי סוניה הקטנה – מצלמה מצויינת לסוגה. והתוצאות היו נהדרות, ועודדו אותי לנסות ולעלות מדרגה על התחביב הצילומי שפה בבלוג היה לו מקום שני, כמלווה בתיעוד את החוויות.

האמת היא שהיו לי אז ספקות מסויימים בנוגע לרכישה הזו. לא היה לי ברור מה תעזור לי מצלמה רצינית יותר בלשפר את הצילום שלי. לא הבנתי במה בדיוק מגבילה אותי המצלמה הקטנה. הרי היא משוכללת למדי, בעלת זום שמאפשר גמישות רבה, היא קלה לנשיאה ונוחה להפעלה, יש לה איכויות נהדרות. אז מה היה חסר לי? אז זהו, שלא היה חזר, רק לא ידעתי כמה האפשרויות הנוספות של מצלמה רצינית יותר יגרמו לי ללמוד ולהתפתח.

עברה שנה, שנת 2013, ובה למדתי מהכל באופן אקראי למדי. ניסיתי נושאים צילומיים שונים, בחנתי אביזרים נלווים נוספים, יצאתי לא מעט לשטח ונהניתי מאוד. את הרשמים מהשנה הראשונה הזו סיכמתי ברשומה מרוכזת בשם "נושאים צילומיים 2013" (שהיה לי כיף לעיין בה שוב במהלך כתיבת הרשומה הזו). בסיומה של הרשומה הזו הבעתי את סקרנותי בנוגע למה אלמד ואיך אפתח את התחביב ב-2014, אבל לא היה לי מושג. טוב שעכשיו כבר יש לי מושג, ואני שמח להביא את הסיכום השנתי הזה לכאן.

Lightroom
בתחילת השנה קיבלתי מתנה עותק חוקי של התוכנה הידועה לבית Adobe, האחות הקטנה והשימושית לפוטושופ, זו שמכוונת לקהל הצלמים שרוצים בעיקר לשמור על התמונה האותנטית בלי שינויים משמעותיים. שעות רבות ישבתי לצפות בסרטוני בדרכה ב- YouTube, צופה ומתרגל טכניקות, דגשים, טיפים ושלל דברים שהסתבר לי שהם די חשובים. גם התחלתי לצלם ב- RAW, שזה צילום גולמי במצלמה, שלא דוחסת את התמונות אלא מאפשרת עיבוד נכון יותר לאחר מכן. מהצצה בחלק מהתמונות של תחילת השנה, ברור לי שלפעמים קצת הגזמתי בעיבודים, בבלנסות לשחזר את המראה שקלטתי בזמן הצילום. אבל בהמשך שופרו היכולות, והיום אני בהחלט מרוצה. להדגמה, כתבתי רשומה שלמה על הנושא שמדגימה את הרעיון. מוזמנים להיזכר כאן. לפעמים, העיבוד הוא זה שמאפשר בכלל את התמונה באיכות סבירה, ובזכותו התמונה הבאה (אחת מהאהובות עלי השנה) יצאה נהדרת כפי שהיא. מוזמנים להתרשם:

המקור החשוך למדי, שהיה ראוי לחשוף יותר,


התמונה שתוקנה ע"י הגברת הבהירות, חיתוק עדין ותיקונים מינוריים קטנים נוספים

אוטומט או ידני
לרוב, כיוון המצלמה למצב אוטומטי מאפשר מגוון גדול של מצבי צילום, בזמן תגובה קצר. זה מתאים לרובנו, ולרוב גםה לי, כצלם אופורטוניסטי. אבל יש מצבים שבהם נדרש יותר מזה. בין אם האובייקטים זזים, או שתנאי התאורה בעייתיים, או שרוצים במכוון עומק שדה (תחום העומק בו האובייקט ייראה בפוקוס) מדוייק. אז נדרש לכוון את המצלמה באופן ידני, מלא או חלקי. זה איטי יותר, זה מצריך חשיבה ותכנון, אבל כשמצליח, זה שווה את המאמץ. לא פעם צילמתי כך, מגדיר באופן ספציפי מה ואיך אני רוצה את מה שאני רוצה. אני מניח שבהמשך אצלם יותר באופן ידני. הנה דוגמה שצילום באוטומט כנראה שלא היה מניב תוצאות טובות:
השחף הממריא, שצולם במהירות גבוהה להקפיא את התמונה

אביזרים
עדשת מאקרו (לצילום מקרוב) לא קניתי עדיין, אבל מתאם לעדשה שמאפשר צילום ממש מקרוב כן קניתי. זה לא אופטימלי, כי מאבדים חלק מהשליטה בנתוני הצילום, אבל זה לא רע בכלל.
בנוסף, התנסיתי גם עם רפלקטורים ורקעים. זה מוצלח במיוחד בצילומי מאקרו, שבהם לרקע יש חשיבות רבה המראה הכללי. הנה דוגמאות

צילום עם מתאם שבלעדיו לא היה ניתן

רקע שחור לצילום פרחים שמשפר את המראה עד מאוד

מונוכרום
לא מזמן, בעקבות השרביט בפייסבוק לצילומי שחור/לבן, עליו סיפרתי כבר פה,  נכנסתי לעניין ברצינות. זה גרם לי להתוודע לסוגה הצילומית הזו באופן רציני יותר, לחשוב על צילום שכזה באופן מעמיק יותר, ובעיקר – ללמוד עוד. מאז, כמעט מדי יום, אני מעלה לפייסבוק תמונות נוספות בעיבוד לש/ל (קישור לאלבום כאן, ומוזמנים כמובן). ואני מניח שיהיו לי עוד הרבה כאלה, כי כיום אני תמיד חושב מה יתאים לעיבוד כזה. הנה שתי דוגמאות לתזכורת, שאני מאוד אוהב.



מיקוד כללי
בעבר, כפי שהגדירה את זה מצויין ליאור, הייתי "הולך ומצלם". כלומר, המיקוד היה על ההליכה והטיול, כשהצילום היה מלווה. עם המצלמה החדשה זה יותר "הולך לצלם". ובאמת, הרבה מהיציאות שלי לשטח היו מכוונות לצילום, עם ציוד מתאים, סבלנות, ובעיקר  עם תודעה צילומית. יצאתי ללא מעט מפגשי צלמים שהיו מכוונים לנושא, והתמונות הטובות יותר שלי לאורך השנה היו מאירועי צילום כאלה. הנה כמה מהדוגמאות היותר בולטות:

טיול צילום עם גל בפארק Elysian

עם גל, בצילומי פרחים בווניס, בפארק גריפית' ובגני דסקנסו

יומיים טיול צילומי עם אדם במזרח קליפורניה

בקרפנטריה – במשתלה ובחוף

צילומי הלילה בנמל ונטורה, לפני פחות מחודש

מעניין לסקור כך את מה שלמדתי השנה בתחום. אין לי כמובן כל מושג מה אלמד בהמשך אבי אני מצפה ללמוד עוד. ישנן סוגות צילומיות שלא ניסיתי, ישנם הרבה נופים שבהם טרם ביקרתי, ישנן טכניקות שלא תרגלתי. למשל אני לא מנצל את האפשרות של להאיר את האובייקטים, ותאורה זה עניין משמעותי בצילום. אין לי מושג לאן הנושא הזה, למשל, יוביל אותי. מקווה שאכן יזדמן לי להתפתח גם בזה.

וכמובן, שמח שאתם איתי, מלווים אותי בהתפתחות בתחביב היצירתי הזה. מקווה שתמשיכו, ומקווה להמשיך ולהפתיע – אתכם ואת עצמי. אז תודה לכם על התגובות ועל העידוד. מעריך זאת מאוד.

ושוב, שנה אזרחית מוצלחת ומהנה לכולנו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)