יום רביעי, 22 באפריל 2015

משחק החיקוי ו- Whiplash

לא מזמן יצא לי לצפות בכמה מהסרטים שהיו מועמדים השנה לפרסי האוסקר השונים, ואח"כ גם זכו בקטיגוריות שונות. ביניהם השניים שבכותרת, שעליהם אני רוצה לספר ולהמליץ כאן.

הסרט עוסק בקבוצת מתמטיקאים בריטיים, ובדמותו של אלן טיורינג שעמד בראשם, לפצח את מכונת ההצפנה אניגמה, ששירתה את הגרמנים במלחמת העולם השניה.
המכונה המורכבת להצפנה היוותה מקור לתסכול רציני לצוותי המודיעין, ופיצוח הקוד שלה הצריך מאמצים טכנולוגיים משמעותיים של יצירת מכונת ענק מקבילה שתנסה לפצח לאחור את המסרים באופן שייתן יתרון מודיעיני כנגד הכוחות הגרמניים. ועל זה הספר, בהיבט העלילתי המרכזי.
ומעבר תעלילה שתיארה את תהליך הפיצוח עצמו, הסרט עסק בדמותו של טיורינג. טיורינג היה לוגיקן מוזר קצת. כנראה שסבל מתסמונת אספרגר שאובחנה שנים אח"כ, מה שפגע בו לא מעט. בנוסף, למרבה הצער היה האיש הומוסקסואל, דבר שבתקופה ההיא היה נחשב לסטיה חברתית קשה וגרר עונשי מאסר. בהמשך, לא הועילה לו הילתו הקרב הקהילה המצומצמת של המודיעין, והסבל שהושת עליו יחד עם תופעות של "תרופות" להפחתת הסטיה ההיא, הובילו להתאבדות. 

סרט של הרבה אווירה, מתח ועניין. ובקיצור - מומלץ מאוד.

הספר מתמקד בבחור צעיר שמתמחה בתיפוף, שנכנס ללמוד בקולג' מיוחס בתחום המוסיקה. שם הוא פוגש במורה כריזמטי ותובעני, ששיטותיו הבלתי שגרתיות מביאות הישגים אך גם פוגעות בתלמידים
תיפוף תמיד נראה דרמטי, אבל לרוב קשה להבין את המורכבות המוזיקלית של הכלי הזה, המוגבל לכאורה במנעד הצלילים שהוא מפיק. הסרט עושה חסד גם עם הנושא הזה, ונותן לנו לטעום קצת מהכלי הזה.

סרט של דרמה אנושית, והרבה אווירה ומוסיקה. בהחלט מומלץ!

חג עצמאות שמח לכולנו, ולהתראות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)