יום חמישי, 6 בנובמבר 2014

שלמה שולמן

לאחרונה שמעתי סיפור משפחתי מעניין שמתבקש מבחינתי להעלות אותו על הכתב ולשתף פה. העניין התחיל, כך סיפרה לי אמי, לפני כמה זמן, כשהציעו לה להגיש בקשה לאזרחות רומנית, על בסיס מקום הולדתה (על הגבול עם אוקראינה, שעבר בזמנו בין הצדדים). היא פנתה למישהו שמתמחה בלסדר את העניינים האלה, וההוא עשה עבודה טובה, וחזר תוך כמה זמן עם תעודת הלידה שלה.

רק שהיתה עם זה איזו בעיה – תעודת הלידה היתה על שם א. שולמן, ואילו היא מופיעה בכל הניירות עם שם נעורים בתור א. קאש. כל יתר הפרטים מלבד שם המשפחה, כלומר השם הפרטי, שם ההורים ותאריך הלידה ומקום הלידה, היו תואמים. משונה למדי. אז לך תוכיח לגורמים הרומנים שמדובר בעצם באותה תינוקת, ושיש סיפור מאחורי העניין.

ובכן, הסתבר שהפרטים על הסוגיה היו ידועים לה לאמי, ועבורה זה לא היה תעלומה כלל, רק שמשום מה לא דיברו ולא סיפרו על העניין הזה. איכשהו, בשלל הסיפורים הם חשבו שדווקא זה לא חשוב.

ובכן, הסיפור שמסביר את העניין הזה קשור כמובן בימי המלחמה. זוג ההורים עם התינוקת והסבתא נדד בין מקומות מסתור כאלה ואחרים. באחד המקומות הגיעו שני נציגים לגייס אותו לשירות הקאפו. זה מאוד לא מצא חן בעיניו והוא התנגד בתקיפות ובכוח. כלומר איכשהו העניין הפך לקטטה שם בבית. החברה המגייסים נסוגו, ותכננו לשוב עם תגבורת. רק שסבא שלי לא רצה לקחת סיכון, אז הוא החליט להיעלם. הוא נכנס והתחבא בארובת האח, וסבתי לקחה כמה לבנים וחסמה את הפתח באופן משכנע, משאירה פתח זעיר להעברת מזון וטיפול בתוצרים. כנראה שהיה מספיק גדול, אם כי בטוח שהיה צפוף שם. לתגבורת שהגיעה סיפרו שברח לעיר אחרת.

לאחר זמן, כשחש בטוח מספיק, החליט לצאת. אך כדי לא להסתבך וליתר ביטחון, אימץ לעצמו ולמשפחה את השם קאש (עם צירא), כנראה שם נעוריה של אימו. ועם השם החדש התגלגל מאז, שרד עם המשפחה הקטנה את ימי המלחמה, וכך הגיע לבסוף לארץ. מדי פעם, כך סיפרה לי דודתי היותר צעירה, היו נתקלים במכר ותיק ברחוב, ומעולם לא הבינה למה כינו אותו 'אדון שולמן'. אבל איכשהו לא בררה את העניין לעומק.

סיפור מעניין, שמבהיר מעוד זווית משהו ממה שהיה שם בימים ההם של המלחמה. לכאורה סיפור עם סוף טוב של הינצלות, אבל לא משהו דומה לקשיים שמי מאיתנו עבר, וטוב שכך. וחשוב גם לדעת ולזכור.

ומתבקש קישור לרשומה מלפני כ-4 שנים, כשציינתי פה את תאריך היומולדת 100 של האיש היקר הזה, שלמה (סלו) קאש/שולמן שזכיתי שהיה הסבא האהוב שלי.


סופ"ש רגוע ומוצלח לכולנו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)