יום שני, 19 בנובמבר 2012

גיזום

ההכנות של הבית החדש למעבר מהוות הזדמנות לטפל במגוון עניינים שמצריכים טיפול. בגדול, אני מאוד אוהב עצים, אבל בקרבת הבית צמחו 3 עצים ששלחו שורשים שמסכנים את היסודות ואת משטחי הבטון של השבילים. אז תאמנו לכרות אותם ביום שבת. יצא שהבוקר היה גשום במיוחד, באופן די נדיר בסביבה שלנו.
ב-8:00 בבוקר, בגשם טורדני, התייצבו צוות של כ-5 עובדים וציוד הנדסי מתאים לביצוע העבודה. אני הצטיידתי במעיל ומצלמה, כי הייתי חייב להשגיח עליהם וגם להנחותם. כמה נחמד שחבר הילדות שלי – אדי, שהגיע לאזור שלנו לענייני עבודה, בא לבקר, וחוץ מהכיף של הביחד אירח לי לחברה. אז צילמתי את חזית הבית לפני, וככה נראתה, כשהצוות עושה הכנות:
 
הראשון שהורד היה עץ הפלפל שליד החניה. ובהמשך הורידו שניים משורת עצי הקליסטמון, המכונים עצי `מברשות הבקבוקים` שצמחו בפינה וחסמו את הגישה למונה הגז, מעבר לזה ששלחו שורשים מאיימים. וככה נראה צילום אחרי (שצולם כבר היום):
 
בשטח החצר מאחור צמח עץ גדול למדי, שחסם חלק ניכר מהשטח, וגם הוא שלח שורשים מאיימים. אז למרבה הצער, גם גורלו נקבע באופן דומה. הנה, ככה נראה הבחור בחלק התחתון:
 
אז איך מורידים כזה עץ גדול, מבלי לסכן את המבנה והגדר סביב? פשוט – בשלבים. אחד העובדים מרכיב על רגליו מעין דורבנות שננעצים בעץ ומאפשרים טיפוס בטוח. האיש מטפס בהדרגה על העץ, מוריד בדרכו מעלה ענפים מפריעים, כשהוא דואג להיות קשור בחבל ביטחון. הענפים המורדים הינם בגודל צנוע למדי, כך שהם נופלים קרוב לגזע, ובמקרה הצורך, נקשר לענף חבל, ואחד הסייענים שלמטה מכוון את כיוון הנפילה של הענף. ואז בשלבים, מלמעלה למטה, קוצצים קטעים. הנה כמה תמונות מהמהלך כולו:
 
מסורי השרשרת משאירים תמיד גדם בולט מעל הקרקע. כדי להבטיח שלא יפריע ולא יצמח שוב, ישנה מכונה שבקדמתה מין דיסקה בקוטר של כ-30 ס"מ, אליה מחוברות שיניים גדולות. השיניים האלה מכרסמות את הגדם לעומק של כ-10 ס"מ מתחת לקרקע. ככה זה נראה:
 
את הענפים והגזעים מזינים למכונה אימתנית ורועשת, שגורסת באופן מרשים גם את הגזעים, ויורקת אותם לתא המטען הפתוח של המשאית שאליה היא מחוברת. ככה:
הגזעים היותר גדולים נקצצים לפיסות לא גדולות ומסודרים בצד. הם יתייבשו במהלך השנה וישמשו בחורף הבא להסקה באח הביתית:
 
נראה שבעל הבית הקודם גם פינטז על הפעלת האח. אז הוא אסף בולי עץ ואגר אותם בחצר. אבל לאורך שנים הם הפכו למזון לטרמיטים, שהפכו אותם לתחרה תלת מימדית. אז כחלק מהניקוי, גם הם הוזנו למכונת הגריסה. אחד מהם נפל על הרצפה, והתפרק לערימת שבבים, משאיר את הטרמיטים החיוורים חשופים לאור (ולמצלמה):
וככה נראתה החצר האחורית היום, אחרי הניקוי:
 
בקרוב נסדר את השטח, ואת אובדנם של העצים האלה נמתיק בנטיעתם של עצים אחרים, במיקומים טובים, ועם פירות אכילים. 

שבוע טוב, שקט ובטוח לכולם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)