יום שני, 28 ביולי 2008

מצויינות תפעולית - סיכום פעילות שבוע 30

הקדמה מאוחרת - בפרוייקט הראשון הזה בארה"ב החלטתי בנקודה מסויימת לכתוב יומן פרוייקט ולהעלותו לכאן לבלוג. לא התחלתי בהתחלה, כפי שהיה רצוי, אלא כ-5 חודשים לאחר מכן. מספור השבועות הוא קלנדרי, כשהפרוייקט כולו החל בשבוע 10.


השבוע עמד בסימן ביקור אינטנסיבי של מומחית חב` האם אביב לתכנון פונקציונאלי.

אז מה עושים בשבוע כזה?
קודם כל, זה מתחיל בהכנות ספציפיות לפעילות שכוללות מדידות שטחים של המחלקות, שטחי אחסון נוכחיים, שרטוט מערך המפעל. ובנוסף, כמובן, כל הפעולות שבוצעו עד היום להגדרה ושיפור תהליכי העבודה, מלאי החלקים והפריטים שנדרש ויידרש בהמשך בהתאם לשיטות העבודה החדשות.

ובכן, השבוע המרוכז עצמו מתחיל כמובן בסיור היכרות כללי במפעל לאוריינטציה והבנה שלה את המפעל, הצרכים והמצב הקיים והיכרות עם מנהלי המחלקות ועוד אנשים שמתוכננים לקחת חלק בתהליך בהמשך. אח"כ מתחילה הפעילות המשותפת שבה לוקחים חלק כל מנהלי המחלקות ועוד עובדים שיש להם תרומה צפויה לתהליך גם באופן ישיר וגם תרומה ארגונית בשיתוף העובדים בהמשך.

ביום הראשון מתמקדים בייצוב בסיס הנתונים הנדרש:
  • בהגדרה מחודשת של התהליכים וממשקי המחלקות (ואשרור),
  • אשרור השטחים הנוכחיים והערכת השטחים הנדרשים
  • זיהוי נתיבי תנועת חומר ואנשים עיקריים ומשניים
  • הגדרת עקרונות וקווים מנחים לתכנון – דגשים, אתגרים וסדרי עדיפויות.
  • הגדרה ברורה של האילוצים הקשים, והאילוצים הפחות קשים (אלה שעדיף שלא להסתבך איתם, מסיבות של מורכבות, אי-וודאות והערכות תקציב גבוליות)

ביום השני מתחלקים לצוותים ומשחקים בחלופות עקרוניות לתכנון הכלל מפעלי. בהמשך מתחלפים, משתפים ומייצבים חלופות עקרוניות.
בשלב הזה, ובאופן די צפוי, נתקלנו ממבוי סתום – לא הצלחנו לייצב פתרון טוב מספיק לשביעות רצוננו. פריצת הדרך הושגה בסיור בשטח (עפ"י העיקרון הידוע של Go to GEMBA, שמשמעו שיש לגשת פיזית למקום בו מתקיימת הפעילות הממשית של יצירת הערך), עריכת ניסוי קטן והטלת ספק במגבלות קריטיות שבלמו התקדמות. לאחר פריצת הדרך הזו, המשך התהליך היה קל וברור הרבה יותר.

בימים שלישי עד חמישי נכנסנו לתכנון פרטני של המחלקות השונות, מיקום עמדות העבודה, חומרי הגלם, התהליכים, האחסון וכל המרכיבים החיוניים לפעילות נוחה, יעילה וקלה לביצוע ולניהול.
בסוף הפעילות הוגדרו השלבים העיקריים הנדרשים ליישום.

לסיכום – הפעילות הוכתרה בהצלחה רבה, הצלחנו לצמצם את השטחים התפעוליים ב-22%, לשפר ממשקים בין מחלקות, לצמצם מרחקי שינוע, לייעל את עבודת המחסן ואת עבודת המחלקות.
ועכשיו נותר לקדם את הביצוע לפי תוכנית כללית שהוגדרה.

השבוע הקרוב יעמוד בסימן של קידום התוכנית ותחזוקת הישגים קודמים (שבהחלט נדרשת בשלב זה).
דיווח נוסף בשבוע הבא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)