יום שישי, 18 ביולי 2008

מצויינות תפעולית - הקדמה

ובכן, כתבתי כאן לא מעט על חוויות אנושיות ותרבותיות כאן בארה"ב. גם סיפרתי לא מעט על הקשיים והאתגרים שאיתם אני מתמודד כאן, די לבד בינתיים, אבל עוד מעט מצטרפת המשפחה.
רק שלא סיפרתי בעצם מה אני עושה כאן, למה הגעתי, מה המטרות, איך ההתקדמות ואילו הישגים מושגים. אז הגיע הזמן גם לזה. בהדרגה, אני מתכנן כתיבת יומן חוויות מקצועי. אני מניח (ומעוניין) שבהמשך הוא יפורסם בעוד מקומות, יתורגם לאנגלית לאחר עיבוד מתאים ויהווה בסיס לשיווק פרויקטים דומים בהמשך. אעזר בהערותיכם לשיפור הטקסטים בהמשך, בתקווה שלא יעיק עליכם יותר מדי, ושתיהנו מהקריאה ותמצאו עניין בדברים.
אז קצת רקע – הגעתי לארה"ב כעובד של חברת AMCG, שהינה חברת הבת של קבוצת אביב, המוכרת בארץ במגוון תחומי ייעוץ. הפרויקט אותו אני מבצע הינו יישום תהליך למצויינות תפעולית במפעל יצרני בתחום המתכת בקליפורניה.
אז מהי מצויינות תפעולית? אז להלן ההסבר (כפי שכתבתי בקצרה לפני מס` ימים):
מצויינות תפעולית הינה אסטרטגיה עסקית המכוונת להשגת יתרון עסקי תחרותי ע"י ביצוע שיפורים במערכת התפעולית להשגת מענה מהיר לדרישות הלקוחות, איכות ברמה גבוהה ביותר ושימוש נכון ומיטבי במשאבים.
יישום תוכנית למצויינות תפעולית משלב מגוון שיטות וכלים אנליטיים, תוך שילוב פעיל ומעודד של כלל עובדי הארגון לביצוע שיפור מתמיד בכל היבטי פעילות הארגון.
הבסיס לפעילות למצויינות תפעולית הינה שיטת  "הניהול הרזה" או Lean Manufacturing"" . מקורו של ה-Lean במפעלי טויוטה ביפן, שהיו בשנות ה-40 מפעל קטן לנולים לאריגה וציוד חקלאי. בשימוש ופיתוח השיטות למצויינות, ויישומן כדרך עיקרית ופילוסופיית חיים ועסקים מובילה, הביאה את טויוטה להיות יצרנית הרכב הגדולה, הרווחית  והמובילה בעולם (2007).
העקרון המנחה בשיטת ה-Lean, הינו שילוב ויישום מתמיד של  ניתוח פעולות הליבה של הארגון, זיהוי הביזבוזים ואי היעילות, וטיפול יסודי ושיטתי בהם.
הטיפול היסודי לצמצום הבזבוזים מבוסס על הפעלה מותאמת של מגוון כלים מתודולוגיים מכוונים לצמצום אותם בזבוזים, תוך שילוב כלל העובדים במציאת פתרונות ויישומם – פעילות מתמדת זו מכונה KAIZEN, והפכה למנוע שיפור מוכר ומוכח.
התפתחות ה-Lean הביאה להרחבת "ארגז הכלים" המתודולוגיים ושילוב שיטות שונות שהתפתחו במקביל או בנפרד, כגון:  Six-Sigma לשיפור האיכות,  S5 – לשיפור סביבת העבודה,  Pull&Flow לבקרה ושליטה משופרת בחומר ובתהליכים, TPM – לשיפור נצילות המכונות ובקרה  על ביצועיהם, שיפול ה- Lay-Out, ועוד.
שילוב עקרונות ה-Lean הנ"ל בתרבות אירגונית המבוססת על שקיפות במידה, כבוד לעובדים ומדידה ובקרה מתמדת, תוך מחוייבות מלאה של הנהלת הארגון, הינם המפתח להשגת המצוינות התפעולית ולייתרון תחרותי לאורך זמן.
עד כאן ההקדמה. בהמשך אספר על הפעילות, על האתגרים, על ההישגים ועוד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)