יום ראשון, 28 באפריל 2013

יצירתיות מקצועית

כבר סיפרתי על העבודה שלי, בה אני עובד עם חברות על שיפור תהליכים. גם סיפרתי שלא פעם אני נדרש למידה מסויימת של יצירתיות בהתמודדות עם הבעיות השונות. לא פעם אני מוצא במאגר נסיוני המקצועי טכניקות שיכולות לסייע. אבל לא מזמן היתה לנו פעילות שהצריכה ממני בפעם הראשונה לגייס יכולות מתחום אחר לגמרי – נסיוני כבלוגר.
הפעילות שבה התמקדנו היתה עם צוות השיווק. וליתר דיוק – עם מנהלת השיווק, המנכ"ל, ועם האחראי על ניהול הפעילות מול הרשתות החברתיות (שבמקרה הוא גם בנו של המנכ"ל). לשם התמצאות (בעיקר שלי, אבל גם כדי להבהיר את התמונה כולה לכולנו) יצרנו על הלוח שלוש רשימות:
1. רשימת הרשתות החברתיות – Social Media. היה מפתיע למצוא שם כמה שלא הכרתי בכלל;
2. רשימת תועלות - כל מה שאנו מפיקים מהתחום בכלל: חיזוק המותג, יחסי ציבור, שירות ללקוחות במתן מענה לפניות, מחקר שוק שבו עומדים על הנטיות והעדפות קהל הלקוחות והצרכנים;
3. רשימת סוגי התכנים השונים שמועלים לשם, היכן שרק אפשר – תחרויות מבוססות נושא, פרסים, מידע על מוצרים, פרוייקטים שונים, מאחורי הקלעים, חדשות החברה, חדשות התעשייה ומגמות, שאלונים לבירור מידע והעדפות, מוצרים משלימים;
אחרי שהבנו את התמונה כולה, עברנו ללוח ממול, ובו ריכזנו את המטרות שלנו מהפעילות. הוחלט להתמקד ב-5 נושאים (ככל שהזמן יתיר):
1.      אסטרטגיה למתן מענה לפניות לקוחות
2.      תהליך הכנת התכנים
3.      אסטרטגיה כללית לנושא כולו, כולל דגשים
4.      מדיניות סדורה ליחסי ציבור
5.      ניצול המערכת לאיסוף מידע על השוק כולו, וזיהוי הזדמנויות
מכל חמשת הנושאים הנ"ל, הנושא השני היה זה שבו התמקדנו הכי הרבה זמן, ואותו השארנו לסוף. כי מסתבר שלא פשוט לתחזק פעילות שכזו ברמת עדכון יומיומי, לייצר תכנים ולמשוך קוראים כל יום מחדש. אנחנו הרי מכירים את זה היטב כבלוגרים, ואצלנו זה לא תפקיד אלא הנאה ופנאי.
כאמור, נדרשתי לגייס את נסיוני מפה, בבעיה מוכרת של התמודדות עם תקופות בצורת. אז עברנו יחד על רשימת הנושאים שמועלים למדיה, וממנה היה מובן שניתן לייצר תוכנית פרסום מגוונת, שלא תשעמם את הקהל ואת הבחור.
עוד דבר שהובהר זה שגם מה שלא נראה מעניין לבחור, יכול להיות מאד מעניין לקהל הרחב, שעבורו המידע אינו מובן מאליו, ומעוניין לדעת עוד – על תהליכי העיצוב, על עבודת המחסן, על המשלוחים, על העיצובים, על תהליכי הייצור, על המרכיבים של הבד וכן הלאה. בנוסף, החברה מוציאה בכל רבעון מאוד בדים בעיצובים שונים, אז למה שלא ייקח אותם כתוכנית גיבוי – אם אין מה לפרסם תמיד אפשר להעלות תמונות של המוצרים החדשים.
ומה הלאה? נשאלתי. אז שלפתי משפט שמאוד מקובל בתחום שלי, ומופיע בכל המצגות (ומוזכר לפחות פעם בשבוע) – Go to GEMBA!, שמשמעותו מכוונת את כולם לצאת מהמשרד ומהמחשבים, וללכת ל-GEMBA, שזה ביפנית "המקום בו נוצר הערך". הרעיון הוא שהבעיות והפתרונות נמצאים ברוב המקרים היכן שמבוצעת העבודה האמתית שמוסיפה ערך שהלקוח משלם עליו. ובמשמעות של יצירת התכנים האמורים – צא מהמשרד שלך לשטח, תראיין אנשים. צלם תהליכים, כתוב על מה שעושים וכד`. קצת הפתיע אותם שאני משתמש בביטוי בהקשר הזה של חומרים לכתיבה והעלאה לרשתות החברתיות, אז הוספתי את המשפט שכולכם מכירים – אם תפקח את העניים תגלה הרבה דברים יפים ומעניינים.
אז אתגרתי אותו, ואמרתי שאם ירצה, יוכל למצוא עשרה נושאים לאורך המסדרון. ואפילו יותר – אפשר למצוא עשרה נושאים בחדר הישיבות הקטן שבו ישבנו. וכולנו התחלנו להתבונן סביב ולציין מה יכול להיות מעניין להתייחס אליו – לוח ה-KPI  עוקבים אחר הביצועים השונים; תמונות הסבא-רבא המייסד והסבתא-רבא; מסכי המחשב שאיתן מנהלים ישיבות עם החברה שבצד המזרחי של היבשת; דוגמית המוצר שהיתה שם ושימשה להמחשה בדיון קודם שהיה; שני הלוחות הלבנים עליהם אנחנו מנתחים את התהליכים בפעילויות השונות – אמירה שמיד פתחה את הדלת לעשרות רבות של פעילויות שעל חלקן הקטן סיפרתי כאן, וכו`.
המנכ"ל האבא הזכיר שיעור באומנות מימי הלימודים שלו, שהחברה התבקשו להתבונן בקירות ולצייר את מה שרואים, ופתאום הבחינו בהמון תת גוונים, קילופים, לכלוכים וכד`. ועם התובנה שלח אותנו לצאת ולצלם בשטח תמונות, כשהמוקד זה לחפש תבניות חוזרות. זה היה כבר בסוף הפעילות, אז עשינו סיור איטי כל הדרך חזרה למשרדים של מחלקת השיווק, מצלמים תבניות ויזואליות חוזרות ואוספים רעיונות ונושאים לפוסטים עתידיים.
היה נחמד לגייס את הנסיון הבלוגרי בתחום המקצועי שלי. לפעמים כישורים שונים יכולים להיות לעזר כשאיננו מצפים. הרי גם יכולותיי המשונות שעליהן סיפרתי פעם בתחום העיצוב משרתות אותי שם בדיונים על עיצובים.
ואני יצאתי שם עם רעיון חדש מלהיב, של צילומי תבניות חוזרות, כמו התמונה הראשית שצילמתי שם, ואחריה צילמתי עוד, אבל על זה כבר בהמשך.

שבוע מוצלח ומהנה לכולנו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)