יום שלישי, 4 במרץ 2014

עיבוד תמונות

הגיע הזמן לדבר על הנושא הזה, שמשום מה יש לגביו רגישות מיוחדת בקרב הציבור. לרבים מהצלמים החובבים (וכמעט כולנו היום כאלה, עם המצלפונים והמצלמות הנגישות לכולם), לעיבוד תמונה יש מוניטין בעייתי. כולנו ישר מדמיינים את הצלמים השוקדים על הפוטושופ, לעוות את תמונת המציאות ולהביא לשערי העיתונים דוגמניות רזות ממה שהן באמת, חלקות בהרבה, בהירות ומבהיקות, ללא קמטים וללא פגמים. מושלמות כאלה. כמו בובות פלסטיק. וזה אכן מה שרבים עושים בתחום הזה.

עבורי, כמו רבים, הצילום היה דרך ללוות את החוויה ולהשאיר ממנה מזכרת. נהניתי מהחוויה של פרח יפה, אז צילמתי אותו. נהניתי מהנוף, אז צילמתי אותו. לצילום היה מבחינתי תפקיד משני. אבל בשנתיים האחרונות חל שינוי מהיר למדי בגישה שלי, ולפני כשנה, כשרכשתי את סוניה, המצלמה הרצינית הנוכחית, זה כבר היה ברור – זו מצלמה שאיתה "הולכים לצלם", ולא באגביות "הולכים ומצלמים" (ותודה שוב על האבחנה היפה, ליאור). כיום, לא פעם החוויה עצמה הינה חוויית הצילום, כשהחלק של הטיפול בתמונה והשיתוף בה תופס מקום יותר משמעותי.

יש תחומים שונים לצילום אומנותי, כאלה שכוללים הרבה עבודת 'אולפן', כאלה שכוללים בימוי, תאורה והעמדה, צילום עיתונאי ועוד סוגות שונות. אני ממש לא מומחה באלה, וההתפתחות שלי היא טבעית – אני עדיין מטייל כמו פעם, אבל לצילום במהלך הטיול ופעולות ההמשך יש תפקיד גדול יותר.

אני מצלם את המראות ומקווה שהתמונות ישקפו את החוויה שלי ממה שאני רואה. אבל זה מורכב, כי החוויה היא סובייקטיבית. העין מצלמת את המציאות ברצף, ומכוונת כל הזמן את הפוקוס ואת הצמצם להתאים לכמות האור הנכנס. המוח שקולט את החוויה תורם בעצמו, מעצים דברים מסויימים, מתעלם מאחרים, מושפע מהלך הרוח, ההתלהבות ושאר עניינים. ולמצלמה אין את כל זה – היא מצלמת לפי מה שכיוון אותה הצלם, עם פשרות אופטיות, אלקטרוניות, וכאלה של התוכנה.

כבר בעבר השתמשתי בתוכנות לעיבוד ו'תיקון' התוצאה המצולמת. חידדתי מעט, שיפרתי תאורה כי פספסתי בזמן הצילום, הוספתי קונטרסט וכד'. בעבר השתמשתי בתוכנות פשוטות, כמו פיקאסה Photo Gallery, כדוגמה. לרוב מסתפק בתיקון אוטומטי, לפי השכל שהכניסו לה מתכנניה. אבל לאט לאט זה לא הספיק, לא מצאו חן בעיני הצוצאות, והתחלתי להיות משתמש מתוחכם יותר, שקובע לבד את הפרמטרים, ומנסה למצוא תוכנות משוכללות יותר, כי התוצאות לא השביעו את רצוני.

סדנת הצילום שבה הייתי לפני כחצי שנה (וואו, הזמן טס), חשפה אותי לתוכנה של המקצוענים. אמנם קודם כבר שיחקתי קצת עם פוטושופ, אבל גם הצלמים משתמשים כיום רוב הזמן בלייטרום – Lightroom. מכיוון שהוה לי כמה שעות פנויות לאחרונה, שקעתי בלימוד רציני יותר של התוכנה בעזרת שפע סרטי ההדרכה שביוטיוב. אז למדתי כמה טכניקות ובעיקר – עשיתי לעצמי סדר בראש בושא הזה. והגעתי לכמה תובנות נוספות, חוץ מאלה שכבר כתובות למעלה:
  • גם הצלם משנה את המציאות המצולמת, בבחירתו מה נכנס לתמונה, בכיוונים השונים של המצלמה, לעיתים גם במשחקים והתאמות של תאורה, וגם בשימוש בפילטרים שונים בצבעים וכיסויים שונים (כמו משקפי שמש לפני העדשה).
  • גם בעבר היו מתקנים ומשנים את התמונה אחרי שצולמה. לרוב החובבים לא היו מודעים לכך, אבל בחדר החושך בשלב הפיתוח שינו ושיפרו הרבה - התאימו את סוג הנייר, זמן החשיפה, ועוד אפשרויות. רק שלא ידענו שעיבוד תמונה תמיד היה;
  • אין צילום נייטרלי. אפילו צילום פשוט עובר עיבוד לפי ההגדרות במצלמה. השאלה אם השכל של המצלמה מתאים לנו תמיד היא זו שמנחה. כי אם היא לא, יש מקום לעיבוד נוסף. או עיבוד חלופי, שמשאיר את המצלמה והגדרותיה כמה שפחות מעורבים (תן לי, הצלם, להחליט מה טוב בשבילי).
  • שכשמודעים לכך שהתמונה תתוקן אחרי, גם הצילום משתנה, והכיוונים לא מיועדים לתמונה מיטבית ישר מהמצלמה, אלא מצלמים באופן שהופך את העיבוד לנוח ונכון יותר.
  • אם מצלמים כך, מתוך מודעות, כבר לא ניתן שלא לעבד עיבוד כלשהו, כי התמונה לא יוצאת מראש טובה. וזה לוקח זמן. לא מעט אפילו. וגם לתוצאות קצת מתמכרים, ועלולים בקלות להגיע למצב של "שיפור יתר". ומזה לא פשוט להימנע.
ברשומות האחרונות מהביקור ב- Elysian Park עם גל ואלה מהסיור בדאונטאון, העליתי לא מעט תמונות. חלקן עובדו תוך כדי תהליך הלימוד המעמיק יותר של התוכנה (ויש לי עוד הרבה מה ללמוד), אבל צולמו ללא מחשבה יתרה על תיקון יסודי עתידי. כלומר, הנוף היה מרשים, וכך חשבתי שייצא בתמונות. רק שאח"כ ראיתי כמה שאפשר לתקן אותן, כך שישקפו את חוויית ה-וואו שחווינו בשטח. אז חשבתי להביא לכאן כמה מהתמונות שצולמו בשטח, במצבי עיבוד שונים - לרוב, התמונה הראשונה היא כפי שיצאה ישירות מהמצלמה (זכרו, המחשבה היא שכך היא בערך צריכה להיות), השניה בעיבוד הראשוני שביצעתי להן, בהכנת הרשומה ההיא, והשלישית היא בעיבוד מתקדם יותר, ולשאול מה דעתכם בנושא.

ומכיוון שבין תחילת הכנת הרשומה והעלאתה לפרסום עברו כמה ימים, הספקתי לצאת שוב ולצלם קצת. הפעם תוך מודעות לידע החדש שרכשתי והתאמת הצילומים בהתאם, לקבלת תוצאה מיטבית (עפ"י מה שאני יודע כיום). אז בסוף, הוספתי פרק קצר שמתייחס גם לאלה. הנה כמה משלישיות כאלה (בתקווה שהאלבום בגוגל לא יעוות יותר מדי):

קמפוס המרכז הרפואי של מחוז לוס אנג'לס, במבט לכיוון דרום מזרח
1-1 (ללא עיבוד)

 1-2 (עיבוד ראשוני)

1-3 (עיבוד מתקדם)

פרח האקליפטוס
2-1 (ללא עיבוד)

 2-2 (עיבוד ראשוני)

2-3 (עיבוד מתקדם)

דאונטאון LA (במבט מצפון, מכאן)
3-1 (ללא עיבוד)

 3-2 (עיבוד ראשוני)

3-3 (עיבוד מתקדם)

3-4 גירסה נסיונית בשחור-לבן

רובע העסקים המרוחק במערב LA
4-1 (ללא עיבוד)

 4-2 (עיבוד ראשוני)

4-3 (עיבוד מתקדם)

נוף למערב, עם הכנסיה האוקראינית המוזהבת ע"ש אנדרו (ושמים שרופים שלא ניתן לתקן, כי לא תכננתי נכון מראש)
5-1 (ללא עיבוד)

 5-2 (עיבוד ראשוני)

5-3 (עיבוד מתקדם)

שמים כבדים ממעל
6-1 (ללא עיבוד)

6-3 (עיבוד מתקדם)

ודוגמה ממלון המילניום (כאמור, ללא מחשבה על עיבוד מתקדם)
7-1 (ללא עיבוד)

 7-2 (עיבוד ראשוני, כמו ברשומה)

7-3 (עיבוד מתקדם)

ועוד משם, מבניין בראדבורי (שגם שם לא תכננתי במסודר על עיבוד נוסף)
 8-1 (ללא עיבוד)

 8-2 (עיבוד ראשוני, כמו ברשומה)

 8-3 (עיבוד מתקדם)

התוספת האמורה, שצולמה באופן מתוכנן
את התמונה הנ"ל צילמתי באגם Westlake, מתוך ידיעה של התהליך העיבוד אותו תכננתי לבצע.
9-1 התמונה הראשונה מבין השלוש היא הקובץ הגולמי, ללא כל עיבוד של המצלמה (רק הקטנה נדרשת, ותקווה שהאלבום בגוגל לא מוסיף דחיסה ועניינים משלו). בכוונה צולמה באופן חשוך יותר (מה שנקרא "פיצוי חשיפה שלילי"), כי זה מתאים יותר לעיבוד אח"כ

9-2 התמונה השניה היא בעיבוד המצלמה (צילמתי גם תמונה גולמית, וגם מעובדת יחד). די דומות, אם כי יש מעט הבדלים

9-3 עיבוד התמונה הגולמית בטכניקה שלמדתי

מעניין מה דעתכם בנושא בכלל, וספציפית בנוגע לשלישיות האלה – מי התמונה האהובה עליכם, מה דרגת העיבוד שרצויה לטעמכם, וכל מחשבה נוספת תתקבל בברכה. לנוחות הזיהוי, הענקתי מספרים תואמים.

הבהרה מתבקשת בעקבות התגובות - בצילומים האלה שהבאתי ועיבדתי, ניסיתי להישאר נאמן למציאות האותנטית. לא שיניתי ולא הוספתי צבעים שלא היו שם (הירוק היה ירוק, והזהוב זהוב..). העניין הוא שהמצלמה לרוב מתקשה בלהעביר את החוויה האותנטית בגלל מגבלות ובעיות: של עדשה, החישן, הגדרות היצרן, לכלוך על העדשה, מוגבלות הצלם וכן הלאה. ברירת המחדל בעיבוד הראשוני האוטומטי של המצלמה לא רע, אבל מוגבל. אז בעיבוד הנוסף, גם הראשוני וגם המתקדם, רק ניסיתי לשפר את התמונה כדי לעשותה יותר אותנטית ויותר קרובה להמציאות שזכרתי. לא בטוח שהצלחתי, אבל זו הכוונה.

קישור לאתר הורדת התוכנה לנסיון - כאן
קישור לסדרת סרטוני הדרכה בסיסיים (מתחילים מהראשון) - כאן

המשך שבוע מוצלח ומהנה לכולנו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)