יום שלישי, 15 בנובמבר 2011

סטטיסטיקה בבלוג

לעניין הסטטיסטיקה של הכניסות לבלוג יש כמה גישות. יש המתעלמים מכך לגמרי ובקושי נכנסית בכלל לדף הסטטיסטיקה. אני מניח שאלה המיעוט. יש כאלה המתייחסים לזה כסוג של קוריוז, בבחינת "נחמד לדעת" אבל לא באמת חשוב. יש כאלה לא מעט, כך יצא לי להבין. אני נמנה עם הרוב (כך נדמה לי) המחזיקים בגישה השלישית, ומייחסים לסטטיסטיקה משמעות לא זניחה. עבורי הסטטיסטיקה הינה מין מדד למידת ההצלחה שלי כבלוגר – שהחומר שאותו אני מפרסם מתוך כוונה שיגיע לקהל רחב, אכן מגיע לקהל רחב מספיק (לטעמי). זה גם נותן לי איזה אמדן בנוגע לאיכות החומרים, מתוך איזו הבנה שרשומות טובות יותר יזכו בסוף לחשיפה גבוהה יותר, או לפחות יתנו לי אינדיקציה לחיבת הקהל לגביהן.
בתחילת הפעילות פה, היתה עלייה איטית בעקומת הכניסות, התואמת את הצפיות שלי, שתהליך ההיכרות של הקהל איתי כבלוגר הוא תהליך ארוך, שכל בלוגר מכיר. מתישהו, הבנו שנוצרה איזו בועה, בעקבות כניסות מרובות של רובוטים שונים (גוגל וכד`) שניפחו את הסטטיסטיקה, אך העניין טופל מתישהו, ואיכשהו התרגלנו לרמה נמוכה ויציבה יותר.
בעקבות תהליך השדרוג הבעייתי שחווינו יחד כאן בחודש האחרון (שלצערי עדיין לא הסתיים) נראה היה שרבים כאן חווים נפילה די משמעותית ברישום הכניסות היומיות. נראה שכולם סובלים מזה, והושמעו כמה טענות על זה, פה ושם. רק שמשום מה המהלת התפוז דווקא מדווחת על עליה בנתוני הכניסות. ומכיוון שאני לא רוצה לחשוד שהם מטפלים בנתונים לצרכים ניהוליים/שיווקיים, אני נשאר עם סימן שאלה לא קטן – כיצד להנהלה יש אינדיקציות חיוביות בנוגע לכניסות פה, ואילו אנו חווים דווקא ירידה, אפילו משמעותית.
הרי אם בתפוז כולו היה סימן לירידה, אז הייתי מודאג בנוגע לשלמותו של האתר וליכולת הישרדותו כאתר מוביל ומתאים לי כבמה לפרסום התכנים שלי. טוב, ברור שהרושם שלי הוא בדיוק כזה, ולכן דאגתי מראש, ונכנסתי לפרוייקט הארוך של גיבוי כל החומרים שלי פה).
אבל אם התפוז משגשג, הכניסות עולות, ורק אצלי ואצל כמה מחבריי פה יש ירידה, אולי זה משהו בנו? אולי כתיבתי כבר מעניינת פחות, או שאנחנו הופכים פה לחבורה של אליטיסטים החיה בבועה מנותקת, שכל היתר פשוט מתעלמים ממנה (למרות הבולים ושלל הכיבודים)?
אז חשבתי לשתף קצת בסטטיסטיקה, ולנתח אותה כאן יחד. וגם אשלח הזמנה לדן לבוא לכאן, לבחון את הדברים איתנו (ובאותה הזדמנות לשפר לי את הסטטיסטיקה, לפחות פה). מבטיח להגיב אליכם אחרי שאתן גם לו זמן להתייחס, וובליט את התייחסותו כאן, כמובן. ובשביל זה הלכתי ורשמתי קצת מהנתונים הסטטיסטיים לאחור (מתיש). ולהלן מה שקיבלתי:
1.      נתוני חציון וממוצע הכניסות היומי בחודש האחרון, בששת החודשים האחרונים ובשנה האחרונה:
ניתן להבין מזה שבמהלך השנה, למרות שהתפוקה החודשית היתה די יציבה, יש ירידה משמעותית בכניסות, כך שהחודש האחרון הוא החלש ביותר בראיית השנה האחרונה, והמגמה מתמשכת (וכואבת) לאורך השנה כולה. כנל, אגב, בכניסות הרשומות לתשלום.
2.   אנקדוטה להדגמה – לפני כשנתיים נעדרתי מהבלוג במשך כשבועיים. במשך היעדרותי ממוצע הכניסות היומי לבלוג היה 215, שאני מניח שהרוב הגיעו מחיפושים בגוגל, כי הרי לא עלו רשומות חדשות. כיום יש לי בבלוג בערך פי 3 רשומות (שאליהן אפשר להגיע בחיפוש), ובשבוע האחרון פרסמתי כהרגלי 3 רשומות, והממוצע היומי היה 134 כניסות. אני מניח שזה לא תומך בטענות של דן, או לפחות מוכיח שזה לא רלוונטי לגבי.
3.   לשם הדגמה נוספת, להלן גרף הכניסות לאורך השנה האחרונה. זה מוחלק קצת (ממוצע נע של 30 יום) אבל הרושם הכללי די ברור, של ירידה ביותר מ-50%:
 

אפשר להוסיף ולנתח את המספרים, אבל נראה לי שזה מספיק. ומכיוון שאני די בטוח שזה לא קשור אלי אישית, המסקנה הכלל תפוזית די עגומה – שהבלוגיה מאבדת גובה, ואולי התפוז כולו. כמה חבל.
מוזמנים להוסיף את התרשמותכם ומחשבותיכם בעניין הזה (ולאפשר לי להבין כמה אני לבד בזה, או שמא לא).
ותגובת התפוז הרשמית (של טל כאן בעמוד השלישי של התגובות, כי דן בחר שלא להגיע בעצמו) היא בסגנון של "אנחנו לא יודעים מהירידה הזו, אבל אם רבים מתלוננים אז נבדוק". איך היתה אומרת סבתי - "נו טוף..."
ועדכון נוסף - מתגובה נוספת של טל נראה שיש איזו הודאה בבעיה של הטישה ואווירה זעופה. גם אם זה בשפה רפה, נראה שזה הכיוון הנכון. ואולי בכ"ז תיעצר המגמה השלילית המדאיגה.
בתקווה לימים טובים ובטוחים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)