יום רביעי, 12 בספטמבר 2012

נהג בחיסכון – הדרכה לחיסכון בדלק

בתקופת החגים כיף גדול לארוז את המשפחה ולצאת לטיולים. כמה חבל שמחירי הדלק הרקיעו שחקים, ולכל נסיעה (אם אין לך רכב צמוד מהעבודה) אתם זקוקים למשכנתא קטנה. אז זו הזדמנות בשבילי לארגן את הידע הרלוונטי למעין קורס בסיסי לנהיגה חסכונית נכונה. אז בבקשה, ומקווה שתמצאו את העצות מועילות.
בחירת הרכב
נכון, לא בוחרים רכב כל יום, וחיסכון בדלק זו רק תכונה אחת שנלקחת בחשבון בקניה, אבל רצוי לדעת כמה דברים בהקשר הזה (שלרובנו ידועים, אבל לא אפשרי `קורס` כזה בלי להזכיר אותם):
  1. יש היום בשוק מכוניות היברידיות מסוגים שונים, שעובדות לפי עקרונות שונים. הן לרוב יקרות יותר, אבל באמת חסכוניות יותר. שוה לעשות את השיקול אם הן כדאיות בהתאם למחירי הדלק ולקלומטראז` המתוכנן. רק רצוי לדעת שיתרונותיהן באים לידי ביטוי בעיקר הנסיעות בתוך העיר. מעבר לזה לא ארחיב עליהן פה. אולי ברשומה אחרת. כמו כן, יש מכוניות עם מנועי דיזל. וגם הן חסכוניות באופן משמעותי ממכוניות בנזין ומאפשרות טווח נסיעה ארוך מאוד בין תדלוקים, (שגם זה מהווה יתרון, גם אם לא קשור לרשומה). דיזל בהחלט יכול להוות חלופה יעילה וטובה.
  2. נתוני צריכת הדלק הרשמיים נותנים אינדיקציה השוואתית, אבל לא באמת מנבאים את הצריכה העתידית;
  3. רכב קטן חסכוני יותר. גם המשקל משפיע (מאוד), וגם הגודל הפיזי שמשפיע על ההתנגדות האירודינמית, כי רכב גדול יותר מזיז יותר אויר כשהוא נע בתוכו, ולזה צריך יותר כוח, שזה יותר דלק;
  4. מקדם ההתנגדות האירודינמית (CD כפי שמסומן לרוב) – יש צורות יעילות יותר לתנועה באויר, ויש פחות. חוץ מהגודל, הצורה משפיעה מאוד. מכוניות משפחתיות של היום נהנות ממקדם שנע סביב 0.3CD=, אם כי חלק מהמכוניות מתהדרות במקדם של CD=0.28, שזה כמה אחוזים טובים פחות. ראוי לתשומת לב.
  5. מנוע גדול יותר צורך יותר דלק (זה כמעט מובן מאליו לכולם, אבל לא בטוח). המנוע הקטן נאלץ להתאמץ יותר, אבל למרבה ההפתעה – מנוע מתאמץ הוא מנוע יעיל יותר מבחינת האנרגיה שהוא מפיק מהדלק שהוא צורך. וזה בדוק, מכנית ותרמודינמית (גם אם זה מפתיע אתכם קצת).
אחזקה
אז בחרתם רכב, ואפילו דאגתם לטפל בו באופן שיגרתי במוסך, אבל יש עוד כמה דברים שאתם יכולים לעשות כדי שהוא יתקרב בביצועי צריכת הדלק לאלה של המפעל, ואתם כנהגים ואחראים על הרכב יכולים לתרום:
  1. הזכרנו התנגדות אירודינמית, ולרוב ההשפעה על הסעיף הזה לא גבוהה. אבל שווה לחשוב אם ממש חשוב לכם שהדגלונים המלוכלכים כבר שתקועים על החלונות עוד מיום העצמאות ממש חיוניים לכם. כן, יש להם השפעה מצטברת לא קטנה, בעיקר במהירויות גבוהות.
  2. לא הזכרנו עדיין את הצמיגים, אבל כדי שימשיכו להתגלגל על הכביש הם צורכים דלק. לחץ אויר תקין, שמנופח כשהצמיג קר (לא אחרי נסיעה ארוכה על כבישים לוהטים) משפיע רבות על התנגדות הגלגול. דאגו ללחץ תקין, כפי שמומלץ ע"י היצרן (הקיצוניים יתאימו את הלחץ לעונות השנה – בחורף יותר, ויוסיפו כמה אחוזים כי זה משפר צריכה ע"ח היבטים אחרים).
  3. הבנו שהמשקל משפיע. אז תחשבו שוב אם הארגז כלים הענק שבאוטו שמתאים לביצוע אוברול מנוע חיוני לכם בבגאז`. וכן, לא מוכרחים לסחוב איתכם לכל מקום את הקיטבג מהמילואים שעשיתם ב-1998, את האוהל שקניתם יחד עם ערכת הפיקניק כשהראשון נולד (כפרה עליו, חוגג ברמצווה), ואת יתר הדברים המיותרים ששם. הם נוסעים איתכם לכל מקום, ואת הדלק אתם משלמים גם עבורם.
הנהיגה
יצאתם לדרך (אחרי שניפחתם צמיגים ורוקנתם את הבגאז`), לתכנון הנסיעה, כמו גם לאופן הנהיגה, יש השפעה גדולה עד מאוד על צריכת הדלק, וראוי לעשות סדר גם בעניין הזה:
  1. מסלול הנסיעה משפיע גם על צריכת הדלק. לא הדרך הקצרה ביותר היא בהכרח החסכונית ביותר. מסלול חלק ופתוח ללא פקקים, רמזורים ועצירות יעיל יותר. לפעמים שווה להאריך מעט את הדרך כדי לנסוע באופן רצוף. ואם הזכרנו פקקים – בפקקים שורפים לא רק זמן, אלא הרבה הרבה דלק (בלי לזוז). לצאת לנסיעה תוך שיקול דעת בהיבט הזה יתרום משמעותית למורדת כמות הדלק הנשרף, ולהקלה משמעותית על חשבון הבנק.
  2. הזכרנו התנגדות אירודינמית, אז בהסיעה יש השפעה גם על זה – בחלונות פתוחים מקדם ההתנגדות עולה פלאים. צדקו אז הפרסומת הישנה שמזגן בכביש הפתוח צורך פחות דלק מחלונות פתוחים. סגרו חלונות והפעילו מזגן, גם בחורף. אבל זכרו לפעמים שגם לאוורר חשוב, ולו רק לכמה שניות.
  3. מהירות – מהירות גבוהה מגדילה את ההתנגדות האירודינמית בריבוע. אבל גם לאט מדי זה לא טוב, כי המנוע צריך לעבוד היטב. לכל רכב מתוכננת מהירות שיוט, בה הוא היעיל ביותר. לרוב זה סביב 90-100 קמ"ש. נסיעה איטית יותר תצרוך יותר דלק, לא פחות.
  4. נסיעה משתנה - זכרו תמיד לנסוע בהילוך הגבוה ביותר האפשרי במהירות הנתונה (כשהרכב לא משתנק, או בירידה). ועם בענייני ירידה ועליה אנו עוסקים, בעליה דאגו להגיע לחלקה העליון במהירות איטית יותר, ובירידה נצלו את הגרביטציה לצבירת מהירות.
  5. האצה – זוכרים שאמרתי שמנוע מתאמץ זה טוב? אז כשאתם מאיצים, האיצו באופן החלטי עד להגעה למהירות הנסיעה הרצויה בהתאם לדרך (או מהירות שיוט הדרך מהירה). כן, לחצו בהחלטיות על הדוושה גם אם זה מנוגד לאינטואיציה. כך תגיעו מהר יותר למהירות השיוט וממנה תמשיכו בהילוך הגבוה ביותר האפשרי לתנאים.
  6. בלימה – כל לחיצה על דוושת הבלם (וכן, גם בלימת מנוע) הופכת אנרגיה של תנועה (קינטית) בה השקעתם דלק יקר לחום שהולך לאיבוד בבלמים. נסו להאט באופן הדרגתי ככל הניתן והימנעו מבלימה ככל הניתן. בהתקרבכם לרמזוק החלו להאיט בהדרגה והתגלגלו אליו תוך ניצול התנופה. כך אולי תתנו סיכוי לרמזור להתחלף לירוק לפני שתגיעו, וגם אם לא, הרי שהתגלגלתם `בחינם` עד אליו, מנצלים את התנופה.
  7. שמירת מרחק – זה כמובן חשוב בטיחותית, כפי שכל נהג יודע, אבל גם עוזר לחיסכון בדלק, כי המרחק הנוסף מזה שלפניכם יסייע להם להגיב באופן מתון יותר לבלימות שלו, ובכך להימנע מללחוץ על הבלם. וזה כאמור טוב.

מקווה שתצליחו לזכור את העקרונות הללו וגם ליישם אותם בנהיגה, ובכך לחסוך לא מעט.
רק לידיעה (כי זה לרוב לא ישים לרובנו) יש עוד רשימה ארוכה של שיפורים וטכניקות נהיגה חסכוניות שישימות למי שממש מתעניין, וישנן אפילו תחרויות נהיגה חסכונית שבהן משיגים תוצאות מרשימות ממש. פה התייחסתי למה שישים לכולנו, וויתרתי במודע על האפשרויות הקיצוניות יותר. שווה רק לדעת.

אז שנה טובה לכולנו, והנאה בטיולים ובאירועים המשפחתיים
וסעו בזהירות ובבטיחות
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)