יום שבת, 18 באוקטובר 2014

תרבות של מצויינות

בתחילת דרכי כיועץ, אחרי הצגה של עקרונות העבודה בפני צוות של אחד המפעלים, ניגש אלי אחד הבכירים ואמר/שאל: "למעשה, אתה מדבר על תרבות ארגונית, כן?" לא היתה לי תשובה מוכנה, ובכלל, כל הרעיון היה לי די חדש וזר (מה זה בכלל תרבות ארגונית?). אני מניח שגמגמתי משהו סביר, או שהוא חס עלי באותו רגע. אבל השאלה ניקרה לי, אז שאלתי כמה מעמיתי היותר מנוסים. "ברור! הם ענו, וגם נתנו כמה דוגמאות להיותו של כל הקונספט סוג של תרבות ארגונית. רק שלא נראה לי שתשובתם היתה סדורה, והיא לא הופיעה במצגות הרשמיות של החברה, אותן הצגנו.

השנים עברו, וכהרגלי, שאלות כאלה ואתגרים כאלה אני לא שוכח. בינתיים, למדתי כמה דברים, צברתי נסיון רב, ובעיקר – הבנה הרבה יותר טובה בגורמים האנושיים של ארגונים. בספרות המקצועית יש לא מעט התייחסויות למרכיב התרבותי, מה שתרם להבנה טובה שלי את הנושא.

לפני כמה זמן יצא לי לעדכן את המצגות בתחום. יש במצגת המבוא הרבה מידע, אבל עדיין לא היה בה התייחסות לעניין התרבותי. אז הגיע הזמן להוסיף את השקף הנוסף, שיתייחס גם לזה. אז ניסחתי את הנקודות שמתייחסות לתרבות וכבר הצגתי אותן פעם. חשבתי להביא את הנקודות לפה, אך כדרכן של מצגות כאלה, שבכל פעם רואים מה לשפר. אז טוב שפתחתי וטוב ששיפרתי (זכרו את עיקרון השיפור המתמיד), ועכשיו אני מוכן להביא את הדברים לכאן – הנקודות בתרבות המצויינות התפעולית:

שירות – דגש על ההבנה שבכל ארגון כולם משרתים את הלקוחות, הן החיצוניים, הקונים את השירותים או המוצרים, והם הפנימיים שמסתמכים עליכם. ושירות, כמו שירות, צריך להיות יעיל אבל גם חיובי ברוחו.

שאיפה למצויינות – לא להתפשר על בינוניות, ולשאוף לשפר כל הזמן.

שיפור מתמיד – המאמץ  לשיפור הוא תמידי. כל דבר ניתן לשפר, במיוחד אם יש בעיות מיידיות שניתן לזהות. והכל ראוי לבחינה מחדש, כשמה שמנחה את פעילות השיפור זה רק סדר עדיפויות.

כבוד הדדי – מכיוון שרוב העובדים בארגון מבצעים את עבודתם נאמנה, ראוי לכבד אותם ואת דעותיהם. יש לכך הרבה השלכות, החל מכבוד לסביבת העבודה, דרך הקשבה לצרכים ושיתוף העובדים בצוותים כך שדעותיהן תישמענה.

עבודת צוות – רוב הבעיות והאתגרים יכולות להיפתר עם צוות מתאים בגישה נכונה. פתרון שהוצג בהסכמה ע"י צוות חשיבה יהיה טוב ויעיל יותר, וגם קל יותר ליישום.

אין אשמה – לרוב נוטים להאשים. בעיקר אחרים. המטרה היא לדון בבעיות ובאתגרים ללא האשמה. ברוב המקרים בעיה היא לא אשמה של מישהו אלא כשל בתהליכים שמצריך תיקון.

הגיון פשוט ( Common Sense ) – לרוב הבעיות יש פתרונות פשוטים. תחכון יתר מזיק, מקשה על יישום, לא מובן, ולכן מייצר מתחים ותסכולים. וגם משתבש בקלות. דבקו בעיקרון ה-KISS, כי הוא עובד כמעט תמיד.

פתרונות זולים – קל לחפש פתרונות יקרים, של השקעות בציוד, בטכנולוגיה או בעובדים נוספים. אבל לרוב ניתן לשפר הרבה גם ללא בשקעה משמעותית של כספים. ואם אין ברירה, ניסיתם ואתם משוכנעים, אז אחרי שניסיתם פתרונות חסכניים תדעו טוב יותר איך ובמה להשקיע.

ניהול מכוון מטרות – יש לשאוף למטרות ברות מדידה. למדוד תוצאות ונתונים ולהגיב אליהם בבהירות. יש לשאוף לשקיפות שבה לכולם ברור איך מודדים ביצועים. מתוך הביצועים הנמדדים, לכוון את פעולות השיפור.

מנסיון, תרבות עבודה שמושתתת על עקרונות אלה מובילה לביצועים ארגוניים טובים יותר, ולשביעות רצון גבוהה יותר של כולם – ההנהלה, העובדים, הלקוחות והספקים.  

מקווה בהמשך לפרט יותר על מה שעליו טרם כתבתי (עוד בנושא במדור המתאים), כי פה זה ממש בקצרה. ומקווה שהיה לכם מעניין.

סופ"ש נעים לכולנו!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)