יום שבת, 11 ביוני 2011

עדכון מחזית הדרום

לפני כמה חודשים כתבתי כאן בחלחלה על המצב הבטחוני הרעוע בבסיסי צה"ל בדרום, כשפריצות רבות מתרחשות בלילות ע"י בדואים תושבי הנגב, שרק במזל מסתיימות באובדן רכוש בלבד ולא גרוע מכך. שהרי הסיכוי שבאחת הפריצות הללו ישתתפו חמסניקים ולא בדואים שהינם "רק גנבים" הוא לא קטן, והוראות לחיילים עמומות מדי והססניות מדי מכדי לתת מענה ראוי לאיום שכזה.
אז גם סיפרתי שבעקבות ההבנה שלי את המצב, כתבתי לכמה חברי כנסת ואף פירטתי מעט על העניין. מכיוון שעבר זמן, ולאחרונה קיבלתי עדכון בנושא, אני רוצה לעדכן אתכם במה שנעשה בעניין, שהרי אז הטיפול שלהם היה כביכול בעיצומו, ולא רציתי לחבל בתהליך בפרסום מוקדם ושגוי.
ובכן, להלן עיקרי הדברים:
הפניה הראשונה היתה לח"כ אריה אלדד, מתוך הבנה שכביטחוניסט ימני אולי יאות להתייחס לעניין המטריד. עד היום לא שמעתי ממנו כל תגובה;
אח"כ פניתי יחד לשורת חברי כנסת מוועדת חו"ב: איתן כבל, אבי דיכטר, ישראל חסון, אורי אורבך ואריה אלדד (שוב) מתוך כוונה שמישהו יאות להתייחס.
היתה לי שורת התכתבויות עם עוזרו הפרלמנטרי של דיכטר, שעדכן אותי שהח"כ שלו בודק את העניין מול הגורמים הביטחוניים המתאימים. כדרכו החשאית, גם פרטי הבירור נותרו חשאיים ועלומים, ואין לי מושג מה עלה מהעניין הזה. אולי עניינים מפלגטיים בעייתיים למול שר הביטחון, שבדיוק אז פרש והקים מפלגה חדשה, הסיטו את תשומת ליבו.
מכל היתר לא שמעתי עד לאחרונה, כשקיבלתי דוא"ל מעידית, העוזרת הפרלמנטרית של אורי אורבך, שאני שמח לעדכן אתכם בעיקריו. ובכן, אורי פנה בשאילתא לשר להגנת העורף (לא ידעתי שיש כזה תפקיד חשוב, ובלשון חברי: "השר האחראי ליום שאחרי..". גם לא ידעתי ושצה"ל בנגב זה עורף שזקוק להגנה, אבל כנראה שזה רק אני). מכל מקום, להלן הדואל שקיבלתי, כלשונו:
עופר שלום,
כזכור, ח"כ אורי אורבך הגיש שאילתא בנושא זה לשר הביטחון.
מצ"ב תשובתו של השר להגנת העורף מתן וילנאי:
לצה"ל קיימים מספר רב של מחנות במרחב הנגב. אכן התרחשו לא מעט אירועים של פריצות לבסיסים, בהם נגנב ציוד (בעיקר ברזל). תופעה זו נמשכת זמן רב.
לאור האירועים בשנה האחרונה, ביצע צה"ל הערכת מצב מיוחדת לנושא זה. בעקבות הערכת המצב ניתנו מספר הנחיות ליחידות פיקוד הדרום בצה"ל בנושא הגנת המחנות, וכן בוצעו ביקורות פיקודיות בנושא זה.
בעקבות תופעה זו חיזק צה"ל את ההגנה סביב מחנותיו בדרום בכך שתגבר עמדות שמירה בחיילים נוספים. בנוסף, הושקע תקציב לשיפור המענה הטכנולוגי כחלק ממערך ההגנה על המחנות, כגון: מצלמות, בקרת כניסה וכו`.
תוכנית התשתית להגנת המחנה (גידור ותאורה), החלה עוד בשנה"ע 2010, וכן מתוכננת להימשך גם בשנה"ע 2011.
נוסף על כך, צה"ל, בשיתוף עם מ"י, ביצע מס` מבצעים על מנת לאתר ציוד גנוב.
לאחרונה, חלה ירידה משמעותית בהיקף הפריצות והחדירות למחנה בדרום, בין היתר בשל הפעילות הנ"ל.
צה"ל ימשיך לעסוק בנושא, בכדי למנוע את המשך התופעה.
עד כאן תשובת השר.
בברכה ולהתראות,
עידית – לשכת ח"כ אורי אורבך

אני שמח שהעניין זכה להתייחסות רצינית (לכאורה), שחודדו הנהלים, שבוצעו ביקורות ושמוכנים להשקיע גם בהיבטים תשתיתיים. אבל אני עדיין לא משוכנע שעכשיו אפשר לישון בשקט, בידיעה שהנושא מטופל באורח רציני מספיק. קודם כל, ירידה משמעותית אינה ביטול העניין לחלוטין, כפי שנראה הגיוני (קצת גניבות זה בסדר?). גם מערך ביקורת כניסה לבסיסים לא נראה כנותן פתרון, כי אני מניח שהפורצים (רק גנבים או שמא גורמים עויינים יותר) לא ידפקו על דלת הש"ג בנימוס ויציגו תעודות. גם תגבור אינו מספק אם לא נותנים לחיילים הנחיות ברורות הנוגעות לתקיפות חיילית מתבקשת באירועים שכאלה, ואת זה לא יכולתי לקרוא בתגובה. ולסיום – תגובה עמומה ומאוחרת כזו לבעיה שאני מניח שידועה מזה זמן לא נראית לי כמספקת, שהרי הייתי מצפה מהגורמים הבטחוניים המקצועיים לא לחכות עם בעיה כזו ש-"נמשכת זמן רב" למכתב מעורר של סמ"ר במילואים ואבא של טירון – עופר D.
ובכ"ז, אני מודה לאורי אורבך על הטיפול בעניין, ומקווה שהמצב ימשיך וישתפר, ולא יתדרדר שוב כשתשומת הלב תעבור כרגיל לנושאים חדשותיים חמים יותר.

תודה שוב על הקשב
ושבת שלום לכולנו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)