יום חמישי, 25 ביוני 2009

עוגב


למי שאולי לא ראה מימיו – להלן הסבר על כלי הנגינה המיוחד הזה (בוויקיפדיה):

העוגב הוא כלי מקלדת, אך בניגוד לכלי מקלדת אחרים כגון פסנתר , צ`מבלו וקלאוויקורד אשר צלילם מופק מרעידת מיתרים - הפקת הצליל בעוגב נוצרת מהרעדה של אויר בעזרת לשוניות, כמו בכלי נשיפה מעץ. הצליל מופק בו באמצעות נשיפת אוויר מכנית דרך צינורות, על ידי מפוח. 
בתור בן לחובב מוסיקה קלאסית, התוודעתי לכלי המרשים הזה. זה כלי הנגינה הגדול בעולם, ויש כאלה שתופסים קירות ענק שלמים בכנסיות גדולות (תמונות להמחשה בסוף).
לא מעט יצירות כנסייתיות שמענו בבית, והצליל העשיר והגדול הזה מזוהה אצלי בקלות.
כשטיילתי אתמול עם המשפחה ב-Wall Street, עצרנו להתרשם מהכנסייה הקטנטנה שממוקמת ממש בקצה הרחוב:
 
נכנסנו להתרשם מהמבנה בפנים, וגם לתת לרגליים קצת מנוחה, על ספסלי התפילה הרבים. צילמתי קצת מהמראות:
 
 הסתובבנו להציץ בעוגב שאחרינו:
 

וכך התחלתי לשוחח עם הבן על הכלי, על המבנה של צינורות הפח המולחמים, על מערכת השסתומים לשליטה בזרימת האוויר למערכות הצינורות השונים, על ההשהיה המשונה שחש מי שמנגן, כי מרגע הלחיצה על הקליד המתאים לוקח לאוויר זמן להגיע לחליל המתאים ולהפיק את הצליל.

גם ציינתי שככל הנראה (ולפי מה שידוע לי) מעולם לא נשמעה נגינת עוגב בשיר הנודע "יונתן הקטן", עד לשנת 1984 (לפחות לא בעיבוד לחמש אצבעות בדו מז`ור). כשלטש בי מבט תמה, סיפרתי לו שיש לו את הכבוד לראות מקרוב את האומן המבצע של היצירה הנודעת, כנראה לראשונה בתולדות הכנסייה הנוצרית.
ועוד מבט (כאילו שבלעדיו לא הייתי מספר) סיפרתי לו שלחבר שהיה לי בצבא הייתה חברה נוצרייה, שניגנה קבוע על העוגב של אחת מכנסיות יפו. פעם ביקרתו יחד במקום, ואחרי שקיבלתי מקרוב הסברים, ניתן לי גם לממש את כשרוני על כלי הנגינה הגדול. תהיתי באיזו מהיצירות שבהן אני שולט ללא תווים והכנה מדוקדקת לבחור, והראשונה שעלתה במחשבתי הייתה כאמור זו שציינתי. החוויה הייתה משונה, כי באמת יש מין השהייה, ומנגנים ללא שמיעה ישירה, רק לפי הזיכרון, ואח"כ יוצא מה שיוצא (זה לפחות הזיכרון שלי יש מהעניין, לא יודע כמה מדויק, כי חלפו כמה שנים מאז.
ואחרי הדברים, זכיתי למבט מאד מתרשם מהבן. כמה נחמד להצליח להפתיע בסיפורים חדשים כל פעם 

ולשם ההרחבה במידע, להלן כמה תמונות של עוגבים מפוארים במיוחד שמצאתי בנט, ומקלדת רבת מפלסים הכוללת לוחות שסתומי שליטה. נגינה רבת זרועות – שתי ידיים ושתי רגליים..

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)