יום שני, 24 בינואר 2011

KISS


לפני לא מעט שנים, כשיצאתי מהטכניון אחרי 6 שנים וכמעט שני תארים (לשני נדרש לי עוד מאמץ וזמן כדי להשלים), נכנסתי לעבוד בחברת הייטק, בתפקיד של מהנדס מתכנן בפיתוח. תפקיד שהיה חלומו של כל מהנדס בטכניון בזמני.
נכנסתי לעבוד בצוות שהוביל איש יקר, גדול מידות, מלא קסם וכריזמה, שהיה תמיד שופע הומור. כוכב עולה במפעל. נחשבתי כבעל מזל הצטרפתי לצוות שלו. כמה חבל שהאיש בן ה-42 התמוטט יום אחד על רצפת המחלקה, ואז גילו שליבו מתפקד רק ב-12% אחרי טיפולי סרטן שממנו החלים. שבועיים אח"כ, המומים, ליווינו אותו בדרכו האחרונה.
אבל לא עליו רציתי לספר הפעם. פשוט לא יכולתי להתאפק מלהזכיר אותו. ובכן, מהר גיליתי שיש לי עוד הרבה ללמוד כדי להיות מתכנן יעיל. באחת הפעמים ניסיתי לתכנן משהו מורכב ומתוחכם מאוד. כשניסיתי להציג את הרעיון לאותו מנהל, הוא הסתכל עלי בסבלנות וחיוך קטן ואמר: "אפילו אלוהים, כשניסה לתכנן ציפור שיודעת לעוף, לרוץ, לשחות ולשיר – יצא לו ברווז..."
הלקח הקטן הזה, שאותו למדתי בחן ובהומור, מלווה אותי מאז. שנים אח"כ, יצא לי להשתתף בהשתלמות כלשהי. לא זוכר מה העלה את הנושא, וכשהזכרתי את עניין הפשטות כעיקרון, הסתכלו עלי דוברי האנגלית שסביב ואמרו יחד KISS. לסימן השאלה שנראה בעיני, הבהירו:
לפשטות יש ערך גדול ביומיום, וערך שיש לשאוף אליו בכל מה שנוגע לאנשים. כי אנשים טועים, אנשים יכולים להסתבך, דברים יכולים להידפק. ואז לפשטות יש ערך מיוחד – קל ללמד דברים פשוטים, קל לתקן דברים פשוטים, קל לשנות ולעדכן דברים פשוטים.
ברור שלא כל דבר צריך להיות פשוט, שלא לומר פשטני. אבל יש לנסות ולפשט דברים מסובכים. לרוב זה עובד היטב, וניתן לפשט הרבה דברים. זה חלק מחיי המקצועיים גם כיום, בתהליכים שונים שמתקיימים בחברות.
לרוב, תהליכים מתחילים כפשוטים – סה"כ נדרש לבצע מה שנדרש. בהמשך יש רצון לעשות את הדברים רב שימושיים, וכך מסתבך התהליך. אח"כ מתחילות בעיות איכות, אז מסבכים עוד יותר, אם תהליכים של בקרת איכות. בהמשך נדרש איזה עדכון והתאמה ללקוח ספציפי, ששוב גורמת לאנשים לסבך את כל התהליך (שמכונה אצלם כ-"לשכלל"). כעבור זמן, התהליך מזמן לא פשוט, הוא חשוף לתקלות, לבעיות איכות, לשיבושים בלו"ז, ולהרבה בזבוזים. נחמד לי להסתכל לאחור, לימים הראשונים כמהנדס, ולראות איך העיקרון הזה ליווה אותי בתפקידים שונים ונושאים שונים.
התמונה הזו משמשת בלא מעט מצגות, מציגה יפה את העיקרון בתהליכים:
ברוב התהליכים, גם אלה שנראים לנו כפשוטים, כשבוחנים אותם באופן מוקפד מגלים המון שיבושים וסיבוכים, שמאיטים אותו, מייקרים אותו, ומאפשרים הרבה יותר בעיות איכות. ולכל תהליך ניתן למצוא תהליך מקביל, פשוט יותר וקל יותר לביצוע. כמעט תמיד, התהליך הסופי קצר ביותר מ-50% מזה המקורי ממנו התחלנו.
ואם תשאלו, אז היתה סיבה מאוד ספציפית להיזכרות בעניין, אבל על זה כבר בהזדמנות אחרת.
תודה על הקשב והסבלנות, ושבוע טוב לכולם ☼

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)