יום ראשון, 5 ביולי 2009

מוזיאון MOMA לאומנות מודרנית


היום בטיול שלנו בשדרה החמישית, שעליו אספר בנפרד, היה פסק זמן שהוקדשלמוזיאון הזה. האישה והבן החליטו לחסוך לעצמם את הביקור עם האבא שתמיד מתעניין יותר ממה שהם מסוגלים לסבול, וגם את $40 שכרוכים בביקור, והעדיפו להעביר את הזמן בסקירה אינטנסיבית של חנויות האופנה הסופר יוקרתיות הפזורות באזור.
אקדים ואספר, שהרומן שלי עם אומנות מודרנית מורכב למדי. יותר מדי פעמים חשתי סוג של שרלטנות, במסווה של אומנות, כשאנשים מתפעלים מכלום, ממסגרת ענקית שבתוכה בד שחור, מאחרת שבתוכה בד לבן ענקי ועליו פס ירוק (לפעמים עם פס נוסף, אדום), עם קשקוש מוחלט, רעש לבן אומנותי, שמרגיש לי כמו התזכורת של הבן מהקלטת קופיקו, כשמרח חרדל, קטשופ ומיונז על דף, ובטעות זה הגיע לגלריה מוערכת וזכה לשבחים. ובכן, במוזיאון הגדול היו גם כאלו יצירות. להלן כמה:
 
וכזה שציירתי עם סרגל ביסודי

אבל כל השאר היה שווה את הביקור. אז אחרי שניקיתי את מה שצריך, הגיע זמן לתאר. ובכן, למוזיאון 5 קומות. אבל התחלתי דווקא מהחצר היפה והמוארת בשעת אחר הצהריים שביקרתי. מלבד פסל גדול ורזה של ג`אקומטי, פסל יפה של עז מתכתית וכמה נוספים, היו שם כמה פסלי פיברגלאס צבעוניים בצורות אבסטרקטיות משובבות, ששימשו כספסלים:

הדקיקה והגבוהה של ג`קומטי
והעיזה

 בכלל, פסלים מכל הסוגים עושים לי את "זה" הרבה יותר מתמונות. ניצול המרחב באופן נכון, הכנסת תנופה ועניין בפסל הם מורכבים ומעניינים לי בד"כ הרבה יותר. ייתכן שהדבר נובע מהחינוך בבית. כבן של מורה לפיסול (סיפרתי עליו פעם, אינטליגנט דביל ורב כישרונות), למדתי להעריך פסלים, לחבב אותם, למצוא בהם היבטים רבים ועניין. פסלים, הרבה יותר מציורים, מעניקים לי לא פעם חוויה רוחנית ממש, תחושת גדלות. אחד מהדברים שאהבתי במוזיאון הזה הוא הבמה הראויה שניתנה לפסלים, ביחס לתמונות. לא מספיק לטעמי, אבל הרבה יותר מבד"כ.
התחלתי עובר בשיטתיות בקומה 2 (אחת זה הכניסה, הגן, וקפיטריה  (מתבקש, לא?). בקומה הזו ראיתי מגוון מיצגים,רבים הזויים (בסגנון קופיקו שהזכרתי), חלקם מסקרנים, המעניין ביותר היה אוסף של מעין גראז` סייל, עם הרבה ג`אנק מסודר יפה. אז להלן מקבץ רשמים מהקומה השנייה:
המיצג
ומבט מלמעלה
מיצג הגבהים האנושי - המבקרים מוזמנים לסמן על הקיר את גובהם, שמם ותאריך הביקור
מרוב עצים לא רואים את היער - "יער" מרחוק
ומקרוב
אחרי הקומה השנייה, שמתי לב שהזמן עלול להיגמר לי (או הסבלנות של האישה, או שעות הפתיחה של המוזיאון) והחלטתי לדלג לקומה החמישית, שבה הובטחו פסלים רבים. ממנה כבר אמשיך למטה, עפ"י האפשרויות.
בקומה החמישית היו הרבה דברים שתיכף אעלה בתמונות. ציור של דאלי שהכרתי קודם והייתי בטוח שהוא הרבה יותר גדול, פסלים מעניינים, יצירות של אמנים מפורסמים, וסתם יופי של נוף מחלון ענק. אבל ההפתעה הענקית מבחינתי, שהכתה בי כבר בכניסה –גיליתי את פיקאסו. הקסם של דמויותיו השבורות, האבסטראקטים שלו, כל מה שלא הצלחתי להתחבר – בבת אחת תפס אותי. וזו תחושה נהדרת של גילוי ופליאה. כי מרוב עבודותיו די סלדתי. הוא התחבר לי לאותם ציורים שהזכרתי, שבהם חשתי שמנסים לעבוד עלי. והנה, כשראיתי את ציוריו בגודל מלא (ואולי עם איזו מוכנות נפשית מיוחדת פה) זה פתאום הרגיש לי כמו מכונת מזל שפתאום כל המטבעות נופלים בצלצול. אז במקום עודף המילים, אתן לתמונות לדבר. והכבוד להתחיל הוא כמובן לתגלית שלי:
ועוד כמה מעניינים משל בראק, מאטיס, ואחרים שמצאי חן בעיני
והנוף מהחלון
ועוד כמה
אחרי הקומה הזו, הייתי צריך לנוח קצת. זו היתה חוויה של גודש. חבל רק שלא היה לי זמן, אז הסתפקתי במנוחה קצרה וירדתי לקומה 4, שהינה המשך קונספטואלי של החמישית. אז בלי יותר מדי מלל, קבלו מבחר ממנה:
שאגאל "שלנו"
ומגריט, ודאלי (שחשבתי שהרבה יותר גדול)
וכמה פסלים יפים יחד

והופ – מתה הסוללה של המצלמה. ולא הספקתי לצלם את כל קומת ה-DESIGN המהממת במקוריות המוצגים, ולמטה גם לא את הפסל המוכר והמאוד מרשים של דמותו של אונורה דה בלזק, כפי שפיסל אותו הגדול – אוגוסט רודן. אבל בלעדיו קשה להשלים את הרשומה, אז הרי הוא לפניכם מהנט:
ועוד תמונות (לא הרבה, כי די פוצצתי פה) אבל עם אפשרויות הגדלה - רציתי באלבום אבל התפוז מסרב לי. אז תסתפקו בשפע המוגזם שכבר העליתי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)