יום ראשון, 12 ביולי 2009

שמאל TALK / מיכה שגריר+אמי רובינגר

 
התנ"ך לכל שמאלי
סיפורו של המיעוט הגדול בעולם
הוצאת קיקרו, 1999
מכיוון שאין בשום מקום ברשת את תקציר הכריכה האחורית, נאלצתי להקליד:
ביל קלינטון, לארי בירד, לאונרדו דה וינצ`י, פידל קסטרו, רעמסס השני, ג`ק המרטש, ואהוד בן גרא, כולם ועוד רבים וגדולים אחרים בתולדות האנושות, קמו מגי בוקר על הצד הלא נכון. כן, נכון, THEY WERE NOT RIGHT, כולם שמאליים, איטרי יד ימינם.
להיות שמאלי נשמע לימיניים בינינו כדבר טריוויאלי למדי, חסר יחוד אמיתי, לא שונה מהיות אדם בלונדי, ג`ינג`י או בעל נמשים. השמאליים מכירים את המציאות אחרת. חיים תמיד בסביבה עוינת, לא נחה ולא מותאמת לצרכיהם הכי בסיסיים. נסו פעם למזוג מפינג`אן ביד שמאל, או לחילופין לאחוז פעם מספריים בשמאלכם וקבלו מושג ראשוני על הקושי שהוא מנת חלקם של השמאליים בכל העולם מידי יום.

כיצד באו השמאליים לעולם? האם תמיד היו מיעוט? מהם היתרונות של השמאלי בספורט, באמנות, באהבה? ועל הקשר בין השטן לצד שמאל. על כל אלו, תוך שילוב של אגדות עם ועובדות מדעיות מספק ספר זה תשובות.
ואצלי:
בתור שמאלי ידעתי חלק מהעובדות. אבל הרוב מעניין, מפתיע, ומוגש בחן רב וקסם סיפורי מענג. גם האיורים הרבים שמלווים את כל הספר, ממש כחלק ממהותו, מוסיפים טעם וחן.
הספר מחולק לשלושה עשר פרקים – פתיחה כללית שמספרת קצת על הספר, ושנים עשר פרקים תוכניים שעוסקים בגישה לשמאל לאורך ההיסטוריה, בהסברים למהות הימניות והשמאליות, על אמונות תפלות בנושא, על מפורסמים ועל כישורים מיוחדים לשמאליים, וכמובן גם על הקשיים ששמאלי חווה (ולא הרגשתי, כי אני רגיל).
יש גם פרק שלם שמנחה איך לבדוק אם אני/אתה או ילדינו שמאליים. וזה הרבה פחות מובן מאליו. אני, בדומה לרוב השמאליים, לא מובהק לגמרי, אם כי בהחלט מספיק לצורך ההגדרה.
ואוסף ציטטות:
הספר משובץ באמירות ואנקדוטות מעניינות וחביבות בתחום. להלן אוסף נבחר:
"בכל דקה נולדים בעולם 18 שמאליים נוספים"
"מספר השמאליים בעולם כיום מוערך בקרוב ל-550 מיליון, שהם קצת יותר מ-10% מאוכלוסיית העולם"
"שמאלי הוא אדם המיטיב להשתמש ביד שמאל מאשר ביד ימין. בדרך כלל נמצא יותר ימיני או יותר שמאלי, ורק מעטים מאיתנו הם שמאליים מוחלטים או ימיניים מוחלטים שאינם עושים כלל שימוש ביד שאינה דומיננטית"
"בישראל היו עד לפני שנים לא רבות קורסים לגמילה משמאליות"
"שמאליים נפגעים בתאונות קטלניות פי שלום יותר מימניים"
"לנשים שמאליות סיכוי גדול יותר לילדים שמאליים מאשר לאבות שמאליים"
"באוניברסיטת אוהיו העלה מחקר שנערך בין הסטודנטים שיותר סטודנטים ימניים יכולים לפתל את לשונם מאשר שמאליים. הסבר לתופעה לא נמסר, כמו כן הסבר לסיבת עריכת המחקר מוזר זה לא נמסרה בדוח החוקרים"
"לא נתגלה כל קשר בין שמאליות להומוסקסואליות. להבדיל מקובל להאמין ששמאליים סובלים פחות מאימפוטנציה"
"בכניסה לחנויות הכולבו יפנו הימניים ב-90 אחוז מהמקרים שמאלה, להבדיל מהשמאליים שיפנו ימינה... זו הסיבה שמנהלי חנויות מנוסים יציגו את התצוגות היפות יותר בצד ימין של החנות, (שמאל לגבי הנכנס)."
"לשמאליים זיכרון מוסיקאלי טוב יותר מאשר לימניים. תופעה זו מוסברת על ידי העובדה שצידו הימני של המוח אחראי לזיכרון המוסיקאלי."
ויש עוד הרבה ציטוטים ואמירות חביבות שכאלו.
ולסיכום:
ספר מקסים ומאיר עיניים לגבי התופעה הרווחת והקרובה לליבי (שבשמאל) עד מאד. וגם כיף של קריאה.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)