יום ראשון, 17 בפברואר 2013

Blogging

לפני כשבועיים הוזמנתי לארוחת שישי אצל ידידים. יחד איתי (הייתי הנציג היחיד ממשפחתי) הוזמנו משפחה נוספת, חברים קרובים של המארחים. האורח הוא בלוגר מפורסם, מאלה שיש להם עשרות אלפי כניסות ביום והבלוג מפרנס אותם (כנראה די יפה). הבלוג שלו הוא בלוג כלכלי, והוא כותב רשומות בנושא, כשהוא מקפיד שבכל רשומה תהיה ולו עצה מעשית אחת שאותה יכול הקורא לקחת כערך מוסף.
שוחחנו על מגוון נושאים, וכמובן שעלו גם הנושאים הבלוגריים. די הסכמנו שהמתכונת התקשורתית העיתונאית הקודמת הולכת ומוחלפת בפלטפורמות שונות, כדוגמת בלוגים עצמאיים, שמוכרים פרסום ישירות ללא עיתון. היתה שיחה מהנה. לאיש יש הומור בריא וכמובן הרבה נסיון, ובשיחה הוא פירט ברצון כמה מהטכניקות שלו לניהול הבלוג, כך שיביאו לו את הרווח המרבי. ואת זה אני שמח לחלוק אתכם. אולי מי מכם יצליח לאמץ את הדרך ולהפוך גם הוא לבלוגר עם תפוצה היסטרית ופרנסה לא רעה (בדולרים).
ובכן, כמו שהזכרתי, הרשומות צריכות להיות שימושיות לקורא. כאלה שיוכל לאמץ מהן רעיון כלכלי שימושי, ואז יחזור לקרוא בעניין וימליץ לחבריו ולקרוביו גם להיכנס. כי רשומות כלליות נטולות פואנטה מעשית (כמו כל הרשומות שלי, עד זו האחרונה) לא ממש מסייעות לאנשים בחייהם בהיבטים היותר מעשיים של החיים, כמובן.
בנוסף להיותן של הרשומות מעשיות, כאמור, עליהן לקלוע לטעמו של הקהל. לכן הוא מחפש את הנושאים הלוהטים בתקשורת, ודולה מהם רעיונות לרשומות. כשסלבריטאי למשל מתגרש מאשתו (כפי שסיפר כדוגמה) ומאבד חלק מנכסיו בהליך גירושים מכוער, הוא כותב על הצדדים הכלכליים של גירושין, עם עצות מעשיות. כשהוא קורא שיש איזה אירוע תקשורתי חשוב, הוא מתייחס אליו ברשומה עם היבט כלכלי מתאים. ככה הוא מגיע לעמוד הראשי של Yahoo או אתרים גדולים דומים (בלי להעליב את התפוז, כמובן).
כדי לקבל קידום רציני, ולהצליח להופיע בגוגל בחיפוש בעמודים הראשונים (ועדיף ב-10 התוצאות), יש לכוון למה שהמנועים רוצים. זה אומר שהוא בודר באפליקציה של גוגל על מילות החיפוש והפופולריות שלהן, ומכוון את הטקסט בהתאם. כי הרי ידוע שהשפה גמישה, וניתן לבחור חלופות שונות כדי לומר אותו הדבר. אז למה לא לכוון לדרישות? באופן דומה, הוא בודק נושאים שונים, ומכוון בהתאם. מוזמנים לנסות את האפליקציה. (ואם תבדקו כאן, אם הקישור יעבוד, תבינו למה אין כניסות כמעט מהמנוע של גוגל).
כל הנ"ל לא מספיק, ויש לצבור קהל קוראים. ואת זה עושים עם הרבה עבודת שטח סיזיפית. זה אומר שמזהים בלוגרים מפורסמים, מגיבים אצלם כמה פעמים עד שהם מכירים אותך. אח"כ מציעים להם לכתוב אצלם רשומת אורח (ואולי הם מסכימים לשים לינק אצלם, כי לכאורה זה נוגד את האינטרסים שלהם שקוראים יעברו לבלוג אחר..). יוצא שהוא כותב כ-4 רשומות בשבוע, שלוש עבור הבלוג שלו, ואחת נוספת לאחרים.
עוד סיפר על הדרכים השונות ליהנות מפרסומות. יש את התיבה הרגילה, אבל על זה מקבלים פחות, יש את ההמלצות הישירות ועוד דרכים שכבר שכחתי, אבל יש מומחיות ספציפית גם לזה, ומישהו מנהל לו את העניין.
ובקיצור, היה מעניין ומאיר עיניים. אחרי זה המשכנו הלאה, בארוחה, סיפורים ודברים שונים. ידידי המארח עשה לי כבוד, וציטט אמירה שלי שאתם מכירים – ש`עם מצלמה רואים יותר`, כי מכוונים לקלוט מראות, ובהרחבה על זה בדיוק – `עם בלוג חווים יותר` כי חוץ מלחוות את החיים גם מתבוננים בהם כסיפור.
עברו עוד כמה דקות, והבלוגר סיפר סיפור משונה, שבביקורו בארץ נפגש עם מכר או קרוב, אולי באיזו הלוויה. האיש ההוא, כך סיפר, מגדל גבות משונות מאוד – סבוכות ובגזרה משולשת מוזרה, כמו גגונים מזדקרים (אולי זה אהרוני?). ובמקום להתרכז בשיחה אתו, הוא היה עסוק באיך ומה להגיד לאותו בעל גבות. לקחתי את הסיפור המשעשע כדוגמה למשהו שבטח הייתי עושה ממנו משהו בבלוג, כי מלבד העניין הייתי חושב איך לספר את זה באופן משעשע וכו`. הבלוגר הסכים, אם כי אמר שעבורו זה לא תופס, כי מה כבר אפשר לעשות עם זה בנושאי כלכלה? ובכן אפשר, כך טענתי. נניח שהיה לוקח את הסיפור לדילמה המוכרת של מה וכמה להתערב בענייניו של האחר. מה להגיד, נניח, למכר שברור שעושה טעות כלכלית. איך לכבד את הפרטיות אך בכ"ז להאיר את עיניו בפוטנציאל הטעות, וכן הלאה. עוד דוגמה שאפשר לקחת סיפורים שונים ולקשר אותם לנושאים שלכאורה אינם קשורים. כי אולי כל העניינים קשורים, בהיותם אנושיים?
לי היתה ארוחת ערב מהנה, ורוצה לחשוב שגם לכל היתר.
ועם הטיפים שהבאתי בשמו, אולי גם דרכי לבלוג שיפרנס אותי כבר סלולה, או לפחות מסומנת. ואולי גם דרככם. אבל בינתיים, אני נהנה מזה כתחביב. יש דברים שנועדו להישאר כאלה, ואני אתעסק בלתקן חברות (בכתיב חסר זה יכול להיות רב משמעי..)
שבוע טוב לכולנו


בתמונה זו החלה שהבאתי (כי רציתי לקשט את הרשומה), עדיין בשלב שלפני התפיחה והאפייה. בפועל היא היתה ממש ענקית, ולצערי שוב התרשלתי בצילום שאחרי. יש כיף בחלה נדיבה, חמימה וניחוחית, והגודל בהחלט הופך אותה לייצוגית (היא יוצאת באורך של יותר מחצי מטר).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)