יום שישי, 1 בפברואר 2013

צוללות

הסובייטית הארוכה, בצילום מחלון השרותים של הכוכב מהודו
אמנם הביקור של אבי ואחי הסתיים לו כבר לפני כחודש, אבל יש עוד לא מעט רשמים וחוויות, ובעיקר צילומים להעלות לכאן. ואחרי האתנחתא המתבקשת עם הצילומים לעת ערב בשמורת ספולוודה עם סוניה, זה בהחלט זמן מתאים.
ובכן, סיימנו את הביקור המעניין על אוניית המפרש `ההפתעה`, עברנו לאטרקציה הבאה בקומפלכס המוזיאון הימי ההא – הצוללת הסובייטית B-39. זו צוללת עם מנועי דיזל, שמפעילים גנרטורים שטוענים מצבורי סוללות. הצוללת זקוקה לעלות בסמוך לפני המים כדי להפעיל את מנועי הדיזל, הזקוקים לאוויר לצורך פעולתם. בעת צלילה מופעלת הצוללת באנרגיה החשמלית שנטענה בסוללות.
די מפתיע היה לראות שהצוללת שנראית מאוד ישנה מבחוץ, חבולה ומתקלפת, היא צוללת לא כ"כ ישנה. היא הוכנסה לשירות מתישהו בשנות ה-70 של המאה הקודמת, שירתה כ-20 שנה ולאחר מכן נמכרה לגורמים פרטיים (השלטונות הרוסיים כנראה חיפשו כל מקור אפשרי להכנסה), ולאחר כמה שנים עברה לידי המוזיאון, לתצוגה.
הנה איך שנראית מבחוץ הצוללת הגדולה הזו
 
בפנים ניתן להתרשם משני עניינים מרכזיים – צפוף שם עד מאוד, ופינות התפקוד והשינה משולבות יחד. ובנוסף, בהיותה גירסה מתקדמת רק מעט ביחס לצוללות ממלחמת העולם השניה, גם אם גדולה יותר, היא Low-Tech באופן בולט. הדבר מתבטא בשלל צינורות, ברזים, מחוונים ושאר פראיטים של העידן שלפני זה הדיגיטלי.
בלגן של צנרת ואביזרים
דרגשי השינה והשרותים, ביחד עם עוד אביזרים חיוניים
 ואלה כנראה כוכי הקצינים - מפוארים..
מטבחון רגיל, ועוד אחד כנראה לקצינים, מצוייד היטב בבירה...
צינורות שיגור הטורפדו
המנועים
מסיבות של בטיחות, הצוללת מחולקת למקטעים שביניהם מפרידה דלת עגולה אטומה שמצריכה גמישות (וגוף קטן) להתשחל בעדה. אני הסתדרתי בקלות יחסית, אחי בקושי ואבי ויתר על הנסיון (ובמקום בילה בחוץ בהפסקת עישון..).
וככה זה נראה מבפנים, הפתח עצמו ואחי שבקושי משתחל דרכו
 
אחרי הצוללת הסובייטית עברנו לסיור באחותה האמריקאית – USS Dolphin, שלמעשה מבוגרת ממנה בכמה שנים, אבל תכנונה מודרני הרבה יותר, וזה בהחלו ניכר. הדולפין הזו אחראית לכמה וכמה שיאי צלילה לעומק. היא תוכננה באופן מודולרי, כך שהמערכות הצבאיות שעליה תהיינה גמישות וניתנות לשדרוג בקלות. בנוסף, עסקה גם במחקר מדעי.
כמה מראות מבחוץ
 
בפנים כמובן לא מרווח ממש, אבל בהשוואה לאחותה הסובייטית היא מרווחת הרבה יותר, אפילו שהיא קטנה ממנה משמעותית (בכחצי מהסובייטית באורכה). היא גם איטית הרבה יותר, כנראה שהבינו שמהירות זה לא משהו חשוב שם, ומנועיה קטנים יותר. עוד עליה באתר שבלינק (למתעניינים הרציניים). אז הנה, ככה היא נראית מבפנים:
מציצים בפריסקופ, ואז גם רואים את האוטו השחור (ובתוכו מבצבץ הכובע האדום)
 
אחי שמנסה לנהוג בה, אבל (כמו במתיחה החבוטה) לא זוכר איפה המפתחות
 
דרגשי השינה
 
מטבח וכוכי שירותים
 

היה בהחלט מעניין, ומקווה שגם לכם
סופ"ש מהנה ומוצלח לכולנו
                        

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)