יום רביעי, 9 בפברואר 2011

סדנאות הבואשים


ביום שבת יצאנו לאיזה עניין לעיר המדברית Lancaster. בעיר הזו אין הרבה מה לעשת או מה לראות. גם לא בעיר הסמוכה לה – Palmdale. אבל בכ"ז יש שם משהו מעניין שאליו נסענו. ובכן, שתי הערים ממוקמות בסמוך לבסיס חיל האויר הענק והמפורסם אדוארדס, ושם ממוקמות סדנאות הפיתוח המפורסמות Skunk Works, שבהן פיתחו ביצירתיות ראוייה להערכה ולהערצה בקרב המומחים, לא מעט מהמטוסים המוכרים מצבא ארה"ב.
בסמוך יש מרכז מבקרים חביב ולא רשמי, שבחצרו מוצגים לא מעט מהמטוסים הידועים ביותר שפותחו שם. וכמי שהתעניין בנושא לא מעט, חלק מהמוצגים היו ידועים לי עוד מימי הנעורים, כשזכרתי בע"פ נתונים לא מעטים עליהם – מהירות מירבית, דגמים ועצמות מנוע, מוטת כנפיים, מטען וכיו"ב נתונים מיותרים לחלוטין.
מזל שהיה לי קהל צמוד, שסבל בסבלנות את ההסברים שלי, ואפילו גילה עניין מנומס בדגמים ובפרטים המיותרים שעדיין אני זוכר. ולהלן הרשמים מהמקום (כולל אתנחתא צמחונית למכורים):
המטוס הסדרתי המהיר בעולם, ידוע בכינויו הציפור השחורה. נועד לטיסה בגובה רב מאוד ובמהירות עצומה – יותר מפי-3 ממהירות הקול, ומחזיק בשיא העולמי למטוס סילון מאוייש - כ-3500 קמ"ש. וכל הגודל העצום הזה נועד לשאת ציוד צילום ודלק לשני מנועי הענק שמניעים אותו. זה מטוס שהינו אגדה, בביצועיו ובעיצובו. מרשים היה לעמוד לידו, לחוש בגודל, לגעת במשטחי המתכת של כנפיו ומערכות ההיגוי שלו, להתבונן בחיבורי הברגים שמחזיקים את הפחים הדקים והמעוצבים האלה יחד. וכמובן, לצלם אותו:
 
המטוס המוזר למראה היה המטוס החמקן הראשון בעולם, כלומר מטוס שמכם לא מסוגל לראותו. הצורה המוזרה נועדה להסוות את דמותו במכם, אבל היתה סיבה נוספת לבנייתו בגיאומטריה שכזו, במשטחים מישוריים בלבד – בזמן הפיתוח לא היו מחשבים מתאימים לחישוב תכונות החמקנות על משטחים שאינם מישוריים. גם במטוס הזה היה מעניין לגעת, להרגיש מקרוב את המימדים והגיאומטריה המשונה, ושוב, כמובן לצלם:
 
עוד מטוס ריגול מעניין שפותח לצורך טיסות מעל בריה"מ בגובה רב לצילום ואיסוף מודיעין. הכנפיים הארוכות והצרות נועדו לספק עילוי מספק גם בגובה רב, בו האויר דליל. תןך כמה שנים פיתחו הסובייטים טילים לגובה רב, ומטוס כזה הופל בשטחם ב-1960. למרות שאת, המשיכו להשתמש בו לצרכי מחקר ואף צילום גם שנים אח"כ. אז גם אותו צילמתי, שוב מתפעל מגודלו הצנוע ומוטת כנפיו המאוד ארוכה:
 
בהמשך, סיבוב במתחם בין המטוסים השונים המוכרים לי היטב ממאמרים וספרות בנושא, חלקם ממגוון יצרנים אחרים, ולא רק מתוצרת לוקהיד-מרטין:
52-B, המפציץ האסטרטגי הענק
 
5-F הצנום, בשתי גירסאות
 
 
ה 104-F, סטארפייטר, בעל הכנפיים הקצרות במיוחד
 
ועוד כמה, חלקם מוכרים למדי:
טוב, היו עוד, רק שנראה לי מספיק להפעם בענייני מטוסים. אבל היה שם עץ יפה שסיקרן אותי. רוב העצים נראו עירומים, אבל היו כמה עירומים שעליהם היו מין כדורים קוצניים מעניינים:
 
על הרצפה היו כמה כדורים כאלה, שאספתי להתבוננות מקרוב:
 
הסתבר שאלה מין כדורי זרעים, הדומים לפירות צמח הסוף, שכשמפוררים אותם הם הופכים לענן של מוך סיבי קליל. ככה נראים הכדורים האלה, שכשדרכתי על אחד התגלה השלל:
 

זה היה החלק הראשון ביום הטיול הזה. על החלק השני – בנפרד.
המשף שבוע טוב לכולנו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)