יום שישי, 22 באוגוסט 2008

מתחילים את ההיסטוריה מחדש

כמה ימים לאחר שהגעתי ניגשתי לסניף של בנק אמריקאי גדול לפתוח חשבון. טפסים, ניירת רגילה, צילום וכו`. כרטיס אשראי הבנתי שאין לי אפשרות לקבל כי לא מכירים אותי כאן. אין לי היסטוריה.
לא ממש הפריע לי, שהרי גם בארץ אני לא חי על הלוואות, וכרטיס האשראי משמש אותנו לרכישות שוטפות ולתשלום חודשי מסודר.
קיבלתי במקום את מה שכאן מוגדר DEBIT CARD שזה כרטיס כספומט וגם משהו דומה לכרטיס אשראי שטוב לעל עניין, כולל הזמנות אינטרנטיות, רק שהוא מחויב ישירות ובאופן מיידי מהחשבון ולא בסוף החודש. ניחא.
ממילא יש לי מספיק בשוטף, והנחתי שעם חלוף קצת זמן, כשחשבוני יצבור ותק חיובי, אבקש שוב כרטיס אשראי.

חלף זמן, ומשיחות כלליות התחלתי להבין שיש חשיבות לקבלת כרטיס אשראי, שבאמצעותו יוצרים כאן רשומת היסטוריה אישית – CREDIT HISTORY, שבה נרשם לכל אחד גיליון ההתנהגות האישי-כלכלי שלו. שילמת בזמן את כל חובותיך – הניקוד עולה. פיגרת, זייפת ופספסת – הניקוד יורד.

בהמשך הסתבר לי שיש לנושא חשיבות גדולה הרבה יותר.  זה לא רק לאשראי אלא מין תעודת יושר כלכלית, כך שבלעדיה מאד קשה.
רציתי לשכור בית וביקשו ממני את גיליון ה-CREDIT HISTORY שלי, ושלי באותו רגע נתון היה נקי מרבב, אך גם נקי מכל רישום אחר. פתאום נכנסתי ללחץ – אני יכול בקלות לשלם את השכירות של עצמי בשוטף, אבל קשה לי להוכיח את זה.
הגשתי בקשה להנפיק לי כרטיסי אשראי משתי חברות וקיבלתי דחייה מנומסת – לא ניתן להנפיק לי כרטיס כי אין לי את אותו CREDIT HISTORY מיוחל.
אההה, מה עושים במלכוד המטופש – בלי כרטיס אשראי ובלי חשבונות (חייתי בדירה שהוצאותיה שולמו ע"י המעסיק) לא ניתן לבנות CREDIT HISTORY שבלעדיו אין כרטיס אשראי.

בקשה חוזרת בבנק שלי לכרטיס גרוע (עמלות גבוהות וללא כל בונוסים) החזירה לי תשובה עלובה – יתנו לי כרטיס אשראי מוגבל מאד, שלאחר שנה יהיה לי CREDIT HISTORY עלוב של כמה מאות דולרים. שנים ייקח לייצב את ההיסטוריה בקצב הזה, ומי בכלל חושב להיות פה שנים?

במקרה נודע לי על פרצה במערך ההגנה – ניתן לעשות כרטיס מוגן, Secured Credit Card שבו מפקידים לחברת האשראי X דולרים שמהווים את החסם העליון של ניצול האשראי שלך. אותם X שוכבים שם לביטחון, וכעבור שנה משתחררים והכרטיס הופך לכרטיס רגיל.

בינתיים נכונו לי עוד כמה מבוכות וצרות קטנות בנושא, בגלל היעדר אותה היסטוריה, אבל הדברים מתחילים להתייצב. עוד כמה חודשים, וגם לי תהיה נוכחות בדפי ההיסטוריה הכלכליים בארה"ב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)