יום שני, 11 באוגוסט 2008

הגיג לסוף שבוע – בעניין של למה ומדוע

 
אחד מהעקרונות החשובים בביצוע הפעילותהמקצועית שלי, היא להטיל ספק בכל מה שנעשה: בתהליכים מקצועיים, בנהלים, בשיטותעבודה, בחלוקת תפקידים, בנתונים...
חשוב במיוחד להטיל ספק בפרדיגמות נוקשות שמכתיבות מהלכי עבודה לא תקינים. אין כמו הצהרה ש-X עלול לפגוע באיכות/בטיחות/ביטחון/חוקי מדינה, אחר, בכדי לדכא יוזמות, כשבפועל כמעט תמיד הנוקשות הזו מקורה באי הבנות, במרווחי ביטחון מוגזמים ובהערכה מוגזמת ומתבטלת בפני קודמים בתפקיד.

לפיכך, שאלת המפתח שלי בפעילות הינהה-"למה?"
למה ככה? למה כאן? למה עכשיו? למה אתהולא מישהו אחר? למה כך ולמה אחרת?
בקיצור, כפי שאני תמיד מזהיר את הלקוחות– " לי אין סנטימנטים, אני מזהה נקודה מעניינת ושואל ומציק ב-`למה?`, מין Why-Guy כזה."

ובלמה הזה טמונות סכנות: סכנות של התנשאות, של ביקורתיות מרומזת (או פחות), של הכוונה שגויה וכד`.
לכן חשוב להבדיל בין כמה סוגי למה:
  1. ה-"למה הסקרני" זהו למה של תהייה, שבו השואל תוהה ומעוניין להבין יותר, להכיר, ולשאול עוד כמה שאלות למה, שדרכן יבין הנשאל שאולי אפשר אחרת. כך מגיעים לחקר סיבות השורש של הבעיות, הצרכים והאילוצים האמיתיים.
  2. ה-"למה הביקורתי" זהו למה של תמיהה, שבו די ברור לשואל שצריכה להיות דרך אחרת, שייתכן וברור לשואל גם מה התשובה שצריכה להינתן. זהו מין למה כזה שבסיומו של המשפט יש יותר סימני קריאה מסימני שאלה. רוב הנשואים מכירים את השאלות האלה: "למה הכיור מלא כלים מטונפים!!!(?)"; "למה הגרביים שלך זרוקות בכל החדר!!!(?)" וכיו"ב.
    ברור ששאלות "למה" מסוג זה לא ממש מקדמות את העבודה הייעוצית שלי.
  3. ה-"למה המרמז" שבו מנסה השואל לכוון את הנשאל להסיק את המסקנה שברצונו שיסיק. בד"כ זה יותר "למה לא..." מאשר "למה..." וזה אינו רצוי, כיוון שבעולם הייעוץ, ברוב המקרים היועץ יודע פחות מהנשאלים מה התשובה הטובה ביותר לבעיה נתונה, ותפקידו של היועץ לסייע בלהגיע לתשובה הטובה אבסולוטית ולא לתשובה הטובה עבורו.
    היכולת להימנע מסוג זה של שאלות לא תמיד קלה ומובנת, כשלעיתים קרובות התשובה הנכונה בעיני היועץ נראית מיידית וברורה מאיליה. עוד היבט שלילי לסוג זה של שאלה, הינו שכאשר התשובה מגיעה מהיועץ ולא מקהל היעד, הסיכוי שיאמצו את הפתרון נמוך יותר.

לסיכום, כשיודעים לשאול את הלמה הנכון ובאופן הנכון, ניתן להגיע להישגים מרשימים. כן, כמובן, גם ליהנות מזה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)