יום חמישי, 25 בספטמבר 2014

אני די משוכנע שאנחנו לא לבד בעניין הזה, אבל עניין כמויות המזון המוגזמות לאירועים חגיגיים קצת יוצאות מפרופורציה. הנה, אתן את עצמנו כדוגמה – השנה ארוחת החג אצלנו. זה אומר אנחנו (4) משפחת חברים (5) ושתי חברות. החלטנו לא להגזים עם האוכל. בכ"ז, סה"כ 11 אנשים. כמה אוכל כבר צריכים?

אז אספר מה היה: אפיתי כצפוי חלה מהודרת, גדולה כזו (לפחות 60 ס"מ אורך). אנחנו גם אחראים על חזה עוף בפירות יבשים, שוקי עוף פיקנטיים, פירה תפוחי אדמה מוקרם (ואל תזלזלו במעדן הזה), סיר אורז, וסלט סלק שאת המתכון שלו הבאתי פעם מזמן. ועוד כמה סלטים ומטבלים לספוג ולהתענג עם החלה המהודרת..

כמה תמונות להמחשה, לא מושקעות מספיק ולא מוקפדות להביא מכל השפע, אבל בכ"ז..





שרון (מהמשפחה של החמישה) מכינה גפילטע פיש (כי אי אפשר לחגוג את השנה בלי), וגם לשון ברוטב. וגם קינוחים (השותפה השוקולטרית כבר דאגה לנו עם כדורי שוקולד, עוגת דבש, עוגת פירות ופנה-קוטה..). האורחות הביאו איתן קציצות דגים פיקנטיות (למי שלא רוצה את הגירסה החיוורת אך טעימה מעדות אשכנז), סלט סלק וסלט חסה רענן.





שימו לב, שבספירה ל-11 איש יש 11 מנות (אם לא סופרים את החלה והסלטים). וכל מנה מספיקה כמובן לכל ה-11 לפחות, שהרי אסור שתיגמר..

ובכן, נראה שיש כאן מודל ידוע שמתנהג כמו פונקציה ריבועית (למי שזוכר מה זה), שאם מספר האנשים מוכפל, גדלה כמות המזון פי 4. כלומר יהיו פי שניים יותר מנות, וכל מנה תספיק לפי-שניים יותר אנשים. זה כנראה מה שקורה ברוב הבתים, וזה כנראה ההסבר לעודף האוכל המוגזם הזה, שרובנו חווים באירועים הגדולים.

כי מה שקורה שכל אחד מביא מנה, ואת גודלה הוא מתאים לכולם. אז אם יהיו 30 איש, בטח יהיו 30 מנות ענקיות, שכל אחת תספיק לכ-30 איש, שהרי חלילה לה לדודה זהבה, שלא תספיק פשטידת הכרובית שלה לכל ה-30, והם עוד עלולים להיות רעבים. וכך, ככל שיש יותר אנשים, יש עוד הרבה יותר אוכל ויותר עודפים.

ואם אתם חושבים שיש לי פתרון לסוגיה המורכבת הזו, אז אתם טועים. ויעידו על כך המגשים העמוסים שהכנו אנחנו היום, שמא יחסר.. נראה שפשוט צריך להפנים את התובנה שבטוח שיהיה עודף, ואז לנסות לצמצם בהתאם. ואולי הפתרון זה פשוט לתזמן בכיף ארוחות שאריות, ולהקפיא מה שאפשר (כי חבל לזרוק). אבל לצמצם כנראה שלא יצליח, בעידן השפע הנוכחי. אבל בינינו - זה לא נורא כ"כ. ושלא נדע מחסור...

ואם אתם שואלים – היה ממש טעים!

ושוב, חג שמח ושנה טובה, חברים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)