יום שבת, 25 באוקטובר 2008

קצת מתמטיקה של קריאת ספרים

כבר מזמן סיפרתי לכם כאן על רשימת הספרים שאני מרכז בגיליון אקסל. הגליון כולל רשימת הספרים שכבר קראתי, רשימת ממתינים – כאלה שכבר ברשותי וכאלה מומלצים שמחכים לקידום, ועוד כמה עניינים נוספים.
גם סיפרתי קצת שאני נוטה לבצע כל מיני חישובים סטטיסטיים ואחרים על הרשימה. חישובים של ממוצע עמודים לספר, סטטיסטיקה של הוצאות ודירוגי ספרים, ניתוח סטטיסטי של הרגלי הקריאה שלי וכיו"ב שטויות של מהנדסים משועממים.

לפני כמה זמן עלה עניין של ותק המתנה אצלי על המדף. אז מה יותר פשוט מלבצע חישוב קטן שבו אחשב בקלות את משך ההמתנה של כל ספר מיום רכישתו ועד למועד הקריאה. סה"כ עמודה נוספת באקסל. גיליתי שממוצע ההמתנה אצלי עומד על 1392 ימים, נכון להיום. כך גם חישבתי את סה"כ ימי ההמתנה, שזה סכום הימים שממתין כל ספר. עניין פשוט למדי.
התחלתי לעקוב אחר המספרים והבחנתי שכצפוי, כשנרכשים ספרים חדשים הממוצע יורד זמנית, אך בהמשך הוא עולה באופן תלול יותר (כי כל יום יש עוד ספרים שצוברים ימי המתנה), הבחנתי שכשאני קורא ספר "ותיק" אז רגעית צונח הממוצע, כצפוי, אך המגמה הכללית לא משתנה.
גם שמתי לב לנטייה לקרוא חדשים יותר ולהזניח את הוותיקים.

תוך מעקב, התחלתי לתהות על ההתנהגות של המספרים האלה. הרי ברור שאם קצב הרכישה נמוך מקצב הקריאה, אז מתישהו ייגמרו לי הספרים. כלומר שמס` ימי ההמתנה אמנם עולה בכל יום אך מתישהו הוא צפוי לרדת.
הבוקר, בנסיעה הארוכה לעבודה מצאתי את עצמי מהרהר במודל מתמטי לחישוב ההתנהגות של שני המספרים האמורים כתלות בקצב הרכישה וקצב הקריאה ובנתוני הפתיחה של היום.
אז כשהתפניתי, מצאתי את עצמי בונה מודל חישובי כזה שמחשב קדימה כל יום מה יעלה בגורל שני הנתונים. שיחקתי קצת עם נתוני המודל והתוצאה שלפניכם מבוססת על קצב קריאה של 22 עמודים ליום, 314 עמודים לספר ממוצע ברשימה, קצב רכישה של 10 חדשים בשנה (אופטימיות שלא עומדת במבחן האיפוק).

יצא מעניין. יפה לראות את ההשפעה של קצב הרכישה (שאתם יכולים לראות בגרפים השונים:
Wtn (הוורוד) - מס` ימי ההמתנה
Wn (החום) - ימי המתנה בממוצע לספר

הראשון, בקצב רכישה של 10 בשנה:

השני, בקצב של 20 בשנה (יותר ריאלי)

מסקנה מתבקשת - אם אמשיך לרכוש בקצב של כ-20 ספרים בשנה ולא אגביר את קצב הקריאה, כנראה שלא אקרא את כל הספרים שלי בגלגול הנוכחי. מסקנה עגמומית

ושבת שלום

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)