יום שישי, 31 באוקטובר 2008

הגיג בעניין ניחושים ואינטואיציה

אתמול בבוקר, ניצלתי את הנסיעה הארוכה לעבודה לשיחה עם האימא שלי. בין יתר הדברים, היא סיפרה לי בהתלהבות על חברה שלה, שבלי שמץ הבנה בענייני כלכלה, הצליחה לחזות את הנפילה הכלכלית הגדולה האחרונה. עוד חזתה כי המשבר העולמי צפוי אף להחמיר. כל הניחושים המופלאים הללו הגיעו אליה בהשראת מפות אסטרולוגיות או איזה הליך הזוי אחר.

מכיוון שהליכי ניחוש כאלה, במיוחד ע"י כאלה שלא ממש מבינים בנושא, לא ממש מתקבלים על דעתי, ניסיתי לחשוב איתה על מקורות הניחושים המוצלחים לכאורה שלה. אז להלן התובנות שהעלינו:

ההסתברות הסטטיסטית
גם קוף, יכול לכאורה במספר ניחושים מספיק להצליח לנחש נכון פה ושם. אבל במקרה של אנשים נכנס מנגנון הזיכרון הסלקטיבי. מאוסף האמירות של הגברת הנכבדת, אנחנו נוטים לזכור את האמירות היותר נכונות. ייתכן שגם באמצעות תזכורות של המנחשת המחוננת.

מנגנוני הניחוש
כיוון שהגברת אינה קוף, ומכיוון שאינני מניח שיש כאן ניחוש פרוע ומנותק מכל מידע (הרי לא ניחשה שראש העיר של בירת אבחזיה יידרס בתאונה למשל..), הרי שככל הנראה ישנם גורמים מסייעים שלכאורה מבססים אצלה את אותה אינטואיציה, אם במודע ואם לא. מספר תסריטים אפשריים להסבר הנוגע ליכולות הניחוש:
  • יש לגברת מושג יותר מקלוש רק שאינה משתפת אותנו בקיומו, בכדי להעצים את הרושם של יכולות הניחוש;
  • אין לגברת מושג מודע, אבל היא שומעת את החדשות, את המלל בתוכניות האקטואליה, את הכותרות הראשיות הבולטות של העיתונות, ומכולם יוצרת תמונה עמומה של המציאות אותה היא מפרשת. אותו חוש ליקוט מידע תת הכרתי ואגבי, וגיבושו לתובנות שבהכרה, מתפתח עם השנים והניסיון, מקבל עידון וליטוש והופך לכלי בידי אותה גברת לנחש במקרים רבים את תמונת המציאות באופן נכון מספיק. המוניטין וההכרה ביכולת מגרים אף יותר את הסקרנות ומעודדים (לא תמיד, אבל נדמה לי שבמקרים רבים) את יצר ליקוט המידע הזה שמוביל לליטוש ושיפור יכולות נוסף.

אני מכיר את היכולות האלה מהבית הפרטי שלי. האישה שאיתי נודעת בציבור ביכולותיה לזהות ניואנסים אנושיים דקים ולהסיק מהם מסקנות שנראות לעיתים כמרחיקות לכת ומתגלות במשך הזמן כמדויקות להפליא. גם היא לא תמיד מסוגלת לשים את האצבע באופן מדויק מאיין נובעת אותה תחושת בטן, אבל עם מתעקשים, לרוב אפשר לזהות את הסימנים. אלו אינם ניחושים בעלמא, כי אם תהליך תת-הכרתי של הסקת מסקנות. וגם אצלה השתבחו היכולות עם הזמן (לשמחתי. בד"כ...).
אני מניח שהמכניזם דומה, גם בנושאים ניחושיים אחרים.

בכל מקרה, אני מסרב בתוקף לקבל את המסקנה של כמה מהאנשים שיצא לי להכיר, שיכולת הניחוש/חיזוי מתבססת על נומרולוגיה/כוכבים/כדור בדולח/גימטרייה ויתר שיטות הלחש-כחש שמוכרות בארצנו מוכת הלחשים והאמונות.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)