יום שלישי, 23 באוקטובר 2012

עוד עיכוב ביציאה

 
הפעילות שלי עם צוותי העבודה השונים היא על בסיס דו-שבועי. אז חלפו שבועיים מהפעילות הקודמת עליה סיפרתי בנוגע לעיכוב ביציאה עד לפעילות הנוספת הבאה. בתכנון היה לזהות ולטפל בצוארי בקבוק.
אבל לפני שמתחילים, בוחנים קודם את התוצאות של הפעילות הקודמת, ואכן, הדיווח היה שיש ירידה מתונה ועקבית בכמות הסחורה התקועה, והצוות הבינ"ל עובד על הרשימה לצמצם אותה. וזה מה שקבענו, אז היינו מרוצים, והתפנינו לעניין הבא.
התחלתי בשאלה הפשוטה – מה זה צואר בקבוק בתהליך? החברה כנראה הבינו בגדול במה מדובר, אבל חיכו לי שאגיש את מה שלי יש לומר בעניין. אז ציירתי להם שעון חול כל הלוח:
 
והסברתי שצואר בקבוק זה אילוץ על המערכת שמאט את הזרימה, וקובע את קצב הזרימה כולה (כמו אותו איזור היצרות בשעון החול).
ואז הקשיתי ושאלתי ומה עושים כשמערכת הייצור מורכבת מספר תחנות, איך קובעים מי צואר הבקבוק במקרה הזה? וציירתי מין שעון חול פיקטיבי כזה:
 
ואז הסברתי את מה שלמדתי עוד מאליהו גולדרט, בספרו `המטרה` לפני כ-20 שנה, אפילו לפני שחשבתי שאי פעם אעסוק בזה: "קל לזהות צואר הבקבוק האמיתי בתהליך, כיוון שתמיד לפניו מונחת עבודה רבה שממתינה לטיפולו." והוספתי את החלק הזה של הציור:
 
רואים שצואר הבקבוק הינה תחנה 3 (אחת מתחילה את התהליך, וברור שלפניה מלאי גדול במקרה של שעון חול). כי מה שעובר בתחנה 1, עובר הלאה בקלות לתחנה השניה ונתקע בשלישית האיטית יותר.
ועם התובנה הזו יצאנו לשטח העבודה. ראינו המון מלאי לפני תחנה-1. אז המשכנו, וראינו עוד המון מלאי בתחנה-2. והלאה לתחנה-3 ולרחבת טעינת המשאיות, שלמרבה הפלא גם היא היתה מלאה. במקרה כזה, כך הסברתי, כל הקו מלא, וזה אומר שהתהליך סתום ביציאה שלו – רחבת הטעינה למשאיות.
הסתבר לנו שם שאכן יש ירידה יפה במלאי ההזמנות התקועות ללקוחות בינ"ל, אבל כשהתחיל המקום להתנקות, ניצלו את המצב צוות המכירות המקומיות ושלחו לאריזה הזמנות לא מוכנות למשלוח. בדיוק כמו שהיה שבועיים קודם עם הצוות השני.
אז הפתרון כבר היה בידינו, ולא לקח הרבה זמן ליישם: הזמנו את ראש צוות המכירות המקומיות וחזרנו על אותם עקרונות: לוקחים חזרה את כל ההזמנות שטרם התחילו לטפל בהן, ובודקים אחת אחת אם הכל תקין איתן וניתן לשלוח אותן. ורק את אלה שניתן לשלוח מעבירים למחסן לטיפול.
עוד קצת הדרכות נדרשו, ואיסוף וטיפול פרטני בהזמנות, וכעבור כשבועיים נוספים ניגשתי בעצמי לשטח לבדוק איך זה נראה. צילמתי והכנתי להם תמונת השוואה של `לפני ואחרי`:
 
ועוד שתי תמונות:
מה שמשונה היה שחלק מהעובדים נכנס קצת ללחץ, כי דאגו שמא נפח הפעילות בחברה יורד. אז ניצלנו את ההזדמנות להסבר לעובדים, שיבינו את היתרונות. וגם כתבנו על סיפור ההצלחה הזה בעלון הראשון שיצא לאור בחברה (עוד פעילות שבה התחלנו, והפידבקים טובים).
ואז התפנינו לפעילויות אחרות, עם הצוות הזה ואחרים. ועליהם (כנראה) בהמשך.

שבוע מהנה ומוצלח לכולנו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)