יום חמישי, 7 בנובמבר 2013

איך אני יודע?

לפני כמה שבועות יצא לי לשוחח עם מישהו, אדם מבוגר ורב נסיון בעצמו, על המקצוע שלי ומה אני עושה עם ארגונים. אחת משאלותיו היתה "איך אתה מצליח להיות מעודכן בתעשיות השונות שאיתן אתה עובד, ולומר ללקוח, נניח, שיש מכונה יעילה יותר ממה שיש להם לביצוע המטלה הספציפית?".

אני מניח שהוא לא ציפה לתשובה שקיבל, כי מה שעניתי לו זה "אני לא אמור להבין כלום במה שהם עושים." יותר מזה, גם הסברתי שזו מין בדיחה שפיתחתי עם הצוותים, שהפתרונות צריכים להיות פשוטים ומובנים, KISS, כאלה שאפילו אני אוכל לבצע וליישם אותם.

אבל לא השארתי את הדברים סתומים ככה, והמשכתי להסביר, שאני בעיקר שואל שאלות, ואפילו אם אני מבין לא מעט, אני משתדל שדרך השאלות יימצא הפתרון שאיתו יחושו נוח. שיזדהו ויפתחו גאווה על מה שהם הסיקו והחליטו שנכון ליישום. זה לא הפתרונות שלי אלא שלהם (גם אם אני מנחה, רומז ומכוון בלי שירגישו).

ולשאלה בנוגע למכונה, עניתי שזה תופס גם בהיבט הזה. הרי הם אמורים להבין במכונות ובטכנולוגיה שקיימת בתחום שלהם. אבל לפני זה – אני מלמד אותם להבחין בצווארי הבקבוק שבתהליך (אנושיים או קשורים במכונות). ולומדים לטפל קודם בהם. ולמרבה הפלא, לרוב לא צריך מכונות חדשות, אלא להפעיל את הקיימות ביתר יעילות.

לדוגמה, מכונה שמהווה צוואר בקבוק מאויישת ע"י עובד. אבל העובד לא מפעיל אותה כל הזמן, הוא מסתובב בשטח, עוזר לחבריו, מביא חומר, מקליד למחשב וכן הלאה – משימות שאולי חשובות ואולי לא, אבל איכשהו המכונה שמהווה צוואר בקבוק לא עובדת ברציפות. אבל צריך לזכור – כל דקה של צואר הבקבוק היא דקה אבודה. ודוגמאות כאלה יש לי מכל ארגון. ובנוסף, קורה לא אחת שמפספסים ולא מעבירים פקודות עבודה או הוראות, או שמזניחים את האחזקה וסובלים מתקלות. כל מיני סיבות שצואר הבקבוק לא באמת מנוהל נכון למלא יכולתו.

וגם אחרי שמשפרים את העבודה של צואר הבקבוק, אם נדרש אז עובדים שם שעות נוספות, או משמרת נוספת (או שתיים),  ואולי גם בסופ"ש. ורק אז, אם משוכנעים בצורך בעוד משאבים (די נדיר, כאמור), אז צריך ללמוד את הנושא, ללכת לתערוכות, לקרוא באינטרנט, לקרוא ביקורות, ולהתמחות בטכנולוגיה שלהם. זה הם שצריכים לדעת הרבה יותר טוב, זה לא אני. היה לי רושם שאותו שכנעתי. מקווה שגם אתכם.

לא חשבתי לספר את זה, אבל היתה לי שיחה עם המנכ"ל של החברה שאיתם אני עובד בפרוייקט חדש, והוא סיפר לי בחיוך שאחת מהמנהלות בצוות המכירות ניגשה אליו אחרי המפגש הראשון שהיה לנו, וציינה בהשתאות שאיכשהו, בלי להבין במה שהם עושים ובאיך שהם עושים, הצלחתי לעלות על ערימה שלמה של כשלים ואי יעילויות בתהליך, שגורמים להם לבזבז עשרות שעות בחודש, ולא מעט תקלות. הערה שכיף לשמוע 

סופ"ש מהנה לכולנו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)