יום רביעי, 22 בדצמבר 2010

המילה

תמונה להמחשה
לאחרונה עלו לבלוגיה שתי רשומות המלצה לסרט "פרח המדבר", של אנימו ושל לין. הסרט מספר את סיפורה המזעזע של דוגמנית סומאלית שעברה את הטקס הנורא של מילת בנות.
בסרט ישנם קטעים לא קלים לצפיה, כך הזהירו ידידותיי. וכך גם בפרומו שהעלו אצלן. לכן ויתרתי על הצפיה בפרומו, ומכיוון שאני ממילא מהקהל המשוכנע, לא היה נגרע מאומה מעוצמת המסר והמאבק החשוב גם בלי שאצפה בו בעצמי. זה פשוט כואב לי "למטה" לצפות בזוועות כאלה.
אבל לא על זה רציתי לכתוב כאן. רציתי להרחיב קצת את הדיון על העניין, שהתחיל בתגובות שלי והתכתובת ההדדית בתגובות. ניסיתי להבין קצת מה עובר בראשון של האימהות של אותן בנות, אלו שבעצמן עברו את הסבל. למה הן מוכנות לעולל את הזוועה גם לבנותיהן שלהן. אני מניח שאין כאן סוג של סאדיזם המוני. אז בטח יש משהו אחר.
אני משוכנע שהן בטוחות שהם עושות את המעשה הנכון – לעמן (או שבטן) וגם לבנות. כי הרי הם עצמן עברו את זה, וזה לא כ"כ נורא (עובדה ששרדו); כי זו מסורת בת דורות רבים שראוי לכבד, וטוב לאישה שככה נעשה לה. ייתכן בהחלט שהן משוכנעות שככה ייקל על הנערה למצוא לה שידוך ראוי והולם ובכך להבטיח את עתידה ומעמדה (ואולי גם להבטיח את מעמד ההורים גם).
לצערינו, למרות החוקים האוסרים על העניין, ולמרות שעלה קול מחאה עולמי בגנות המעשה הברברי, המנהג הנוראי ממשיך. נקווה שאיכשהו הקידמה תגיע גם אליהם בסוף, ויהיה סוף לזה. אבל אני רוצה לנצל את הדיון הזה ולהרחיב אותו קצת. ובכן, יש איזה שבט שעושה את אותו הדבר לבנים. טוב, לא בדיוק אותו הדבר – קצת פחות כואב, ובגיל צעיר יותר, וממילא זה שונה פיזיולוגית, אבל העיקרון דומה ועומד על העניין של פגיעה פיזית באיברי המין של הילד/תינוק.
מכיוון שהשבט הנידח הזה תופס את עצמו כנאור, הוא גיבה את מנהגו הנלוז במחקרים שלכאורה מראים שנזר הבריאה היה זקוק לשפצור נוסף שמליוני שנות אבולוציה לא הצליחו להגיע אליו. הוא שכנע את עצמו במחקרים סטטיסטיים (שכולנו יודעים שיכולים להוכיח בקלות כל טענה, כי הרי רוב המשתנים לא מבודדים החוצה מהמחקר) שזה טוב יותר למניעת סרטן הרחם לנשים, שזה היגייני יותר ובכלל – ככה ראוי היה לברוא אותנו בני האדם מלכתחילה, אבל זה שתכנן פיספס קצת, אז ראוי לשפר.
ומכיוון שאני מניח שרובכם מבינים ומכירים קצת את השבט הנידח הזה, אני מציע לעצור לרגע, ולשאול את השאלות המתבקשות – האם באמת ההיגיינה דורשת את העניין? הרי מיליארדים בעולם חיים טוב כמו שנולדו.
ואם תשאלו למה אני עשיתי זאת לצאצא הזיכרי היחיד שלי, אז אומר בכנות, שיש כאן עניין של לחץ משפחתי (בטח כמו על אלה באפריקה), וסוג של לחץ חברתי שלא לעשותו חריג בקרב בני גילו (אולי גם זה שיקול שם באפריקה). כי מכיוון שלי ברור שאין כאן שום ציווי אלוהי, אלו הסיבות היחידות, כמה מביך.
ככל הנראה, לו הייתי נדרש לעניין היום, הייתי מסרב להטיל מום בתינוק שהיה נולד לי, וחוסך ממנו את הכאב הזה, ואולי את הטראומה שאנו נוטים להכחיש בטענה שממילא הם בקושי מרגישים.
ושוב, זה לא כמו מילת הנשים שמסוכנת ממש, ומונעת סיכוי סביר להנאה מינית בהמשך החיים, אבל יש מספיק עדויות שמלמדות שמילת הבנים פוגעת בהנאה המינית לשני הצדדים. והיא גרועה אמנם פחות, אבל עדיין.
תודה על הקשב והסבלנות
והמשך שבוע נהדר לכולם
וכמה קישורים שמצאתי בנושא לאחר כתיבת הדברים:
עמותה להפצת מסר הימנעות
דעת רופא
עוד מידע באתר "חופש"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)