יום חמישי, 2 בדצמבר 2010

בתיקון

מימים אחרים 
התכוונתי להעלות עוד רשומה של רשמים וחוויות יפות מהטיול שלנו לפארקים היפים של יוטה. אבל בשורות קשות נחתו עלי בבוקר, עם החדשות הבוערות על השריפה הגדולה שמשתוללת בשעות האלה בכרמל, שגבתה את חייהם של 40 צוערי קורס סוהרים, פצעה לא מעטים אחרים ויש עוד שכרגע גורלם לא ידוע. ובנוסף, חיסלה בעלי חיים רבים, רכוש רב ואלפי דונמים של חורש טבעי יפהפה שבאיזור.  
הסביבה הזו מוכרת לי היטב – זה היה שטח הטיולים שלי בהרבה מאוד שבתות. את השבילים חרשתי באופניים, ישבתי לנשנש בצילם של עצים רבים, התענגתי שם על הנוף וחינכתי שם את ילדי לאהבת הטבע.
גם ראיתי שם את נזקי השריפות הקודמות – פעם בגלל רשלנות מטיילים, פעם בגלל גנבי ברזל שחתכו עם ברנרים בסבך וכד`. כאבתי על כל שריפה שכזו, שאוכלת בנוף עוד ועוד, ומקוממת.
אומרים שהשריפה הנוכחית התחילה במזבלה פירטית שבעוספיה. אני לא יודע אם אכן שם זה התחיל, אבל המזבלה הפיראטית הזו מוכרת היטב – למטיילים הרבים באיזור, לרוכבים כמוני, וכמובן גם לרשויות. ראיתי את המזבלה הזו, שהתחילה בקטן אבל כשראו מי שראו שלאף אחד לא באמת איכפת, זה תפס תאוצה, ויותר ויותר שטח כוסה בזבל בלתי מטופל שהושלך בשטח. חבל שאין לי תמונות מהמקום, כנראה בגלל שהייתי עובר לידו במהירות ועוצר את הנשימה כדי לא להיחנק מהסירחון.
זה מתקשר לי לעוד סיפור, שהיבט שלו מוכר למדי לכל מי שמטייל באיזור – בכל שבת נשמעים קולות ההפעלה של מסורים חשמליים בכל הסביבה. תושבי עוספיה יורדים ליער להכין לעצמם אספקה של עץ להסקה. פגשתי פעם פקח בדרך, שהסביר לי שהוא היחיד שעובד שם, וגם לו קיצצו את השעות בשבת, אז מה כבר הוא יכול לעשות?
פעם אחרת יצא לי לראות צוות גדול עם משאית שלמה של עץ חתוך ומועמס. כשהתחלתי לשאול שאלות האחראי הגיש לי כהוכחה איזה נייר חתום לאישור כריתה – ללא תאריך וללא הגבלת כמות. צ`ק פתוח. אז רשמתי לעצמי את השם של זה שהיה רשום שם כמי שאישר את הנייר המפוקפק, ובאמת שהשתדלתי אח"כ להתלונן על העניין. כי היה לי חשד שאולי מישהו שילם למישהו, או שמא זוייף פה משהו וכד`. לא מעט טלפונים הרמתי בנדנוד בעניין עד שהתייאשתי.
והמחשבה העלה מהעניין, שהדרוזים הם עוד אחד מהמגזרים האלה שאסור לגעת בהם באמת. כמו הערבים, הבדואים, החרדים ועוד אחרים, שעושים מה שמתחשק להם בחסות לובי פוליטי – בניה בלתי חוקית, ציד, כריה, אחזקת נשק (בכמויות), העלמת הכנסות וכד`, ואף אחד לא מעיז לגעת בהם. כי החוק תקף רק למגזר שבו קל לאכוף, ממנו קל לגבות מיסים, הוא ברובו זה המשרת בצבא ונושא בעיקר הנטל. האחרים פטורים (סתם, או בחסות חוקים "מתקנים" לוביסטיים).
ועוד עניין – מערך הכיבוי מוחלש ולא מצוייד. וכמו הרבה מערכות ציבוריות אחרות, היא לא מטופלת כראוי, התקציב דליל, וכמו תמיד - אם מטפלים זה תמיד לא מספיק ומאוחר מדי.
לכן לא מפתיע אותי שהשריפה פרצה. ולא מפתיע כשמתרחשות תקלות דומות למיניהן, כי כשכל התנאים בשלים, זה רק עניין של מזל וסטטיסטיקה. ועצוב לומר, אבל האמירה של החבר שלי מלפני כמה שנים טובות ש-"זו לא מדינה מתוקנת, זו מדינה בתיקון.." תקפה מתמיד.

תנחומים למשפחות ההרוגים, איחולי החלמה לפצועים, ותקווה לעתיד תקין לכולם.
ותודה על הקשב והסבלנות.
וכרגע שמעתי עדכון ברדיו, שאיכשהו ראש מועצת עוספיה טועם שאין למזבלה הזו קשר לשריפה. לא הבנתי אם בכלל היא מוכרת ומה הסטטוס שלה, אבל ברור שמשהו מאוד לא תקין קיים שם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)