יום שני, 5 ביולי 2010

אסטרטגיית האוקיינוס הכחול - המלצה

פרופ' וו' צ'אן קים + פרופ' רנה מובורן
177 עמ', הוצאת מטר 2006, מאנגלית אמה ברוורמן.
רקע:
בתוך העומס (ואולי בגללו) התיישבתי לכתוב את ההמלצה הזו. ובכן, את הספר קיבלתי ממקום העבודה הקודם, חברת "אביב ניהול" שנהניתי להימנות על צוות העובדים הנפלא שבה במשך כשלוש וחצי שנים. הספר הוענק לכולנו, לרגל אירוע פנים ארגוני, כדי שנעשיר את ידיעותינו המקצועיות בתחום נוסף ומרתק, ונסייע לחברה בתהליך הצמיחה התמידי.
ושוב, כדי שלא תתעצלו אתם לקרוא את הכריכה במקום אחר, וכדי שלא אצטרך להרחיב על התוכן מעבר למה שנכון לי להבהיר, כחלק מחוויית הקריאה, להלן תקציר הכריכה האחורית (שוב, בחסות אתר סימניה):
אל תתחרו עם היריבים? הפכו אותם לחסרי-משמעות. במשך שנים רבות היו חברות שקועות בתחרות צמודה להשגת צמיחה רווחית וארוכת טווח. הן נלחמו על יתרון תחרותי, נאבקו על נתח שוק והתגוששו על בידול. אך כיום, בענפי תעשייה עמוסים לעייפה, תחרות צמודה מובילה ל"אוקיינוס אדום" עקוב מדם של מתחרים הנאבקים על עוגת רווחים הולכת ומצטמקת. בספר שמערער את כל מה שחשבתם שאתם יודעים עלמה שדרוש להצלחה אסטרטגית, טוענים פרופ´ וו´ צ´אן קים ופרופ´ רנה מובורן ,כי קרוב לודאי שאסטרטגיה זו לא תניב צמיחה רווחית בעתיד. שיטת "האוקיינוס הכחול" מציגה גישה שיטתית להפיכת המתחרים לחסרי-משמעות. על ידי בחינת מגוון רחב של צעדים אסטרטגיים בענפים רבים ושונים, מציג הספר את ששת העקרונות שכל חברה יכולה לאמץ כדי לבנות וליישם בהצלחה את השיטה. ספר זה מחולל מהפכה בחשיבה האסטרטגית המסורתית, וסולל "דרך חדשה ונועזת לעתיד מבטיח".
עוד על הספר:
הספר משתייך לסוגת ספרי הניהול, אלו שבאים ללמד אותנו משהו חדש הנוגע לעולם העסקים. ובמובן הזה, הספר אינו שונה מספרים אחרים שקראתי. גם הוא מנסה לנתח מה מביא חברות מסויימות להצליח יותר מאחרות, איך מניעים בהם את העובדים, מה ההדגשים שניתנו באותן חברות שהובילו להצלחה מסחררת יותר מחברות אחרות שהתחרו בהן, ומה ניתן ללמוד מכך ע הדרך הנכונה יותר להתנהלות בעולם הזה – עסקו ובכלל. והספר הזה לא שונה, במהותו, ממה שתיארתי כאן כמאפיין ספרים אחרים בסוגה. ובכ"ז, יש בו משהו אחר. משהו רענן, שונה, אנליטי וגם רחב מבט.
הספר בונה מודל מחשבתי שמאפיין את אסטרטגיית האוקיינוס הכחול – אסטרטגיה שמביאה חברות לביצועים מרקיעי שחקים, תוך חציית תחומים, עירוב נושאים והמצאת תחומי שירות ומוצרים שלא היו לפניהם. ולא, זה לא בהכרח פריצות דרך טכנולוגיות. לרוב זה לא.
בספר הובא הסבר מעמיק המתאר את ההבדלים בין חברות שונות, ואיך ניתן להגיע לפריצות דרל כאלה. ומוביל את הקורא בכל השלבים – ניתוח אסטרטגי נכון של השוק הנוכחי, דגשים וקווים מנחים לבניית אסטרטגיה חלופית, תכנון היישום ונקודות מפתח להצלחה. והכל תוך מתן קטעים תיאורטיים ומתן מיידי של דוגמאות להמחשה – מעולם הרכב, הבנקאות, הבידור, השירותים, מוצרי הצריכה וכיו"ב. סיפורים על חברות שהצליחו ועל כאלה שפחות.
על חוויית הקריאה:
באופן כללי, אני אוהב ספרי ניהול. אני חש שאני יוצא נשכר בהבנת העולם סביבי אחרי קריאתם. לכן קראתי לא מעט כאלה עד היום (כולל כמה שנזכרים בספר הזה). ובמובן הזה, הספר מספק את הסחורה. הוא מעורר מחשבה, סקרנות, מגרה את הרצון להתבונן ולנתח את עולם העסקים סביבי, בונה מודלים מחשבתיים מרתקים – בדיוק מהסוג שאני אוהב.
וכל זה מפצה על כתיבה לא ברורה תמיד, ניסוח בעייתי לעיתים וטעויות שייתכן שמקורן בעריכה ו/או בתרגום. הוא בהחלט פחות טוב במובן הספרותי. אבל זה הרי לא העיקר בסוגה הזו, ומגרעות אלו בהחלט זניחות, ולא מעיבות על הקריאה כולה.
לסיום:
ספר מעניין וטוב לכל מי שעולם העסקים קרוב אליו – בתחום העיסוק או סתם בתור סקרנות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)