יום שישי, 7 במאי 2010

ליום הרשומה

לפני כשנה ניסיתי ליזום בפורום הבלוגיה מדור שבועי שקראתי לו "הרשומה העלומה". במדור הוזמנו כולם להעלות רשומות עבר שלהם שראויות לחשיפה מחודשת.
המדור עלה במשך כמה שבועות, כשגם אני ניצלתי אותו להעלות כמה רשומות שחשבתי שראויות ליותר תשומת לב ממה שקיבלו בתחילה, בימים שבקושי הייתי מוכר פה. ואז גיליתי שיש דבר ששמו "יום הרשומה" שזה דומה לרעיון שניסיתי להריץ, אז זנחתי את המדור.
עברה שנה, ושוב הגיע יום הרשומה. יש לי אמנם כמה רשומות בקנה, כולל כמה שכבר מוכנות ואני רק משתהה מלפרסם כי נראה לי שלא נכון להעמיס עליכם יותר ממה שממילא אני כבר מעמיס, אבל ההזדמנות לתת כבוד לרשומה מהעבר נראית לי כסיבה מספקת לעצור לרגע את השטף.
בחנתי כמה מועמדות. רשומות של נוסטאלגיה אישית שנוגעות אצלי עמוק, רשומות על חברים, הגיגים, רשומות חביבות והומוריסטיות וכיו"ב. חלק מהרשומות עצובות, חלקן מחוייכות, אחרות נלהבות.
בחרתי ברשומה שמייצגת אותי כפי שאני – מבולבל לפעמים, נלהב, מנסה לבלוע מהעולם בנגיסות שגדולות לעיתים מיכולת העיכול שלי, מסרב לא פעם להבין שגם לי יש מגבלות. וכל זאת בהתבוננות בילד שהייתי אי אז בגיל 10. הרשומה ההיא זכתה אמנם לתשמת לב ולתגובות לא מעטות וכן חמות, אבל כיף לי להעלותה שוב. אז להלן, הסיפור על היהודי ללא מנוחה (כפי שכינו אותי הורי אז):


פורסם ב-21 בפברואר 2009, 7:42

במדור 


החינוך המוסיקלי הרשמי שלי החל, בדומה ללא מעט מילדי ישראל, בכיתה ג` בשיעורי חלילית. אז קנו לי חוברת וחלילית עץ ומחזיק תווים, והתפללו שהנה יצא מהילד ברוך הכישרונות גם גאון מוסיקאלי.
אחרי כשני שיעורים, שאליהם התבקשה כיתת החלילית להופיע לשעת-אפס, הבנתי שזה לא בשבילי. כבר אז שעות כאלה לא היו החלק החזק שלי.
עברה שנה של איפוק מוסיקאלי, שהוחלף בטיפוס על עצים וטיסני נייר, ויום אחד הופיעה בבי"ס משלחת מכובדת של מורים למוסיקה, שאספה מבין בני המחזור את הכישרוניים יותר ללימוד נגינה בקונסרבטוריון שבקרבת מקום. מאד נפגעתי שלא נבחרתי לעניין, אז הפעלתי את קסמיי והצלחתי להשיג גם לעצמי זימון לקונצרט הדגמה ומיון לכלים שנערך באחד הערבים אח"כ.
לערב התלבשתי יפה ובליווית אימי עשינו דרכנו למוסד המכובד. הערב התחיל בהופעה של ילדון ערבי (כי דיבר בערבית) קטנטן, לבנבן, עם פנים עכבריות, שהפלא לנגן בכינור. אחריו עלה ילד בוגר מעט יותר שחיבק צ`לו וניסר איתו מנגינות שלא עשו לי כלום. בהמשך, זוג ילדים בוגרים את יותר ממני עלו לבמה המרכזית וניגנו יחד על פסנתר וכינור.
לא ממש זוכר מה דחף אותי דווקא לכינור, אולי יצר התחרותיות שהתקשה לקבל את העובדה שקטנטן כמו ההוא יודע משהו יותר ממני, ואולי הדמיון שלי שלקח אותי למחוזות מתמטיים של מרחבי צלילים  מוסיקאליים אינסופיים, שההוא "יכול לנגן כל צליל שהוא רוצה", אבל מויינתי לכינור, יחד עם חברי מהכיתה יורם. אותו יורם, ילד בלונדי נעים מראה, שיחד היינו משתעשעים בלדבר ג`יבריש צרפתי רב רושם במבטא כבד.
המורה, מר רובינשטיין הנכבד, גבר בשנות ה-50 המאוחרות, שצייד אותנו בכינור זעיר במידה 1/4 שעליו הולבשו שני מיתרים מתוך הארבעה להקל עלינו את תהליכי הלימוד. על חוברת התווים סימן בעיפרון את האצבע במספרים, וכך למדנו לנסר ולחרוק. לעיתים יורם היה מקבל שיעור לפני ואני ממתין ומאזין, ולפעמים ההיפך.
כצפוי נדרשנו להתאמן בבית על הביצוע בכדי להתקדם כנדרש. רק שלעבדכם קרצו העצים והחברים בחוץ יותר, אז הבית נהנה מהפוגה מסוימת מהניסורים ומהחריקות.
כעבור כמה שיעורים זכה יורם חברי שיותקן על כינורו המיתר הדקיק, זה המפיק את הציוצים הגבוהים והדקים. אני, שהייתי חרוץ פחות באימונים חשתי את הבושה של להיות מפגר בהתקדמות. כעבור שלושה ימים (השיעורים שלנו היו בימי שני וחמישי אחה"צ), הגעתי מביה"ס, והבנתי את הבושה הגדולה הצפויה לי בשיעור, כשכרגיל לא טרחתי בכלל לפתוח את קופסת העץ השחורה. אז אחרי הארוחה, תפסתי יוזמה והתאמנתי. לפחות חצי שעה. ממש השקעתי..
אחרי שנמאס, והרגשתי שמיציתי לאותו יום את המנה הנדרשת למניעת הפדיחה הנוספת, ירדתי לחצר בחיפוש אחר קצת אקשן. לא לקח לי הרבה זמן לשכנע עוד כמה חברים לשבור את השקט המסורתי שבין 2:00 ל-4:00, והפעילות השכונתית הרגילה התחילה. ברור לכם שדי שכחתי מהשיעור, אבל למזלי תפסתי את עצמי בזמן (כלומר כ-15 דקות לפני השיעור), טסתי במעלה ה-4+2 הקומות, חטפתי את הקופסה השחורה המוכרת וטסתי בריצה אדירה לקונסרבטוריון המרוחק. מזל שכושר ריצה טוב היה לי, כי הצלחתי להגיע בזמן. רטוב, אבל בלי לאחר.
כמה נשימות להרגעה, התיישבתי מול המורה הנכבד, פתחתי את הקופסה. איך אעביר את ההרגשה של המבוכה, כשהקופסה התגלתה ריקה.. מבט נבוך שלי, מבט די המום של המורה, הסבר מגומגם שלי שהכינור נשאר על המיטה כי התאמנתי.. גם ניסיון לשכנע אולי לעבור את השיעור עם כינור חלופי לא הועילו.
ההמשך כבר מובן לכם, אבל אתם מבינים עכשיו איך קרה שעולם המוסיקה, המשובץ יהודים כישרוניים לרוב, הפסיד את ההזדמנות להצמיח מתוכו כוכב עולה נוסף. ואני קיבלתי פסק זמן של כמה שנים מהניסיונות לבדוק אולי בכ"ז העולם מפסיד. ההמשך, והיה המשך באפיזודה אחרת ושונה, בפעם אחרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)