יום שני, 20 בפברואר 2012

כבלי חשמל

 
בעקבות התמונות מקאבו שבמכסיקו, הזכרתי בתגובות שיש לי איזו אבחנה בנוגע לתשתיות חשמל, במיוחד במדינות מתפתחות. ומכיוון שהיו כמה תגובות סקרניות, ריכזתי כאן רשמים מטיולים שונים בעולם בהקשר הזה.
ובכן, בפעם הראשונה שנתתי את דעתי לעניין היה בביקור בתאילנד, ב-2004 (התחלתי לתעד בדיעבד את הטיול ההוא, ומתישהו בטח אמשיך). הייתי המום מהבלגן בתשתית החשמל שראיתי בכל המקומות – מהצפון, דרך בנגקוק שבמרכז, ועד קו-סמוי שבדרום. נחרדתי לראות באיזו רמה נמוכה וכמה אילתור יש אצלם בכבלים השונים – חשמל, טלפוניה ואולי עוד כמה כבלים תועים. אז ברור שצילמתי:

 
כבר אז התחלתי לחשוב על כל העניין, והבנתי שבמדינות מפותחות יש נהלים, תקנים ומספיק תקציב להקפיד עליהם ברישוי מתאים. עוד הבנתי שמדינה "מתפתחת", כלומר לא ממש מפותחת אבל נמצאת בתנופת צמיחה, מאלתרים במהירות כדי לתת מענה לצרכים, ולא עוצרים לנקות במסודר את השאריות הקודמות. כנראה שגם גניבת חשמל ושיחות טלפון הם מעשים שכיחים, כך שזו עוד סיבה למצב הנוראי בעיני.
עברה שנה, ומצאתי את עצמי בקניה – מדינה מפותחת הרבה פחות מתאילנד. שם ראיתי דברים מעט שונים. כנראה שהרבה מהמדינה כלל לא מחובר לתשתית החשמל והטלפוניה, אז לא רואים כאלה כבלים. בנסיעה מחוץ למתחם שבו התגוררנו, יצא פעם לראות מהחלון משהו שמאפיין את מה שבכ"ז יש – עמודי שנאים ברמה נמוכה במיוחד. היה מעניין לשמוע מידידי האלג`יראי שהתחתחל גם הוא מהעליבות, שאצלם זה טוב בהרבה. תוך כדי נסיעה הוא צילם, וזה מה שנקלט:
 
עוד שנה חלפה, ושוב היינו בתאילנד. נראה שהשנתיים לא היטיבו על התשתית. התגוררנו במלון חדש, שנבנה ממש כמה ימים קודם. ושוב, החשמל הותקן באופן מאולתר, בשיטת הטלאים. כמה כבלים ממש עברו במרפסת, ואפשר היה לגעת בהם בהושטת יד מבלי להתכופף החוצה כלל. אז שוב צילמתי:
 
ואז טסנו לוייטנאם, ליעד הראשון שהיה הוצימין סיטי (סייגון לשעבר). שם קיבלנו הדגמה לעיקרון של תאילנד אבל בהקצנה. שם המדינה עוד פחות מאורגנת מתאילנד, וצומחת בקצב גבוה אף יותר. וזה בהחלט נראה ככה על כבלי החשמל. אביב צחק אז שצריך להעביר מסרק בתלתלים, והוא ממש לא הגזים. אז קבלו לקט מהמם של צילומים קשים:
 
והנה, חלפו כמה שנים ושוב הגעתי למדינה מתפתחת – מקסיקו. שם הצמיחה איטית יותר, אבל כנראה שיש פחות הקפדה על עניינים תשתיתיים שכאלה (אולי משלמים לכיסו של המפקח קצת יותר), אז יש אכן בלגן, אם כי לא ברמה של תאילנד ווייטנאם. אז קבלו תזכורת שצולמה בקאבו ובפורטו וייארטה:
 
 
וזו היתה רשומה והמחשה על הקשר בין צמיחה כלכלית לכבלים חשמליים.
המשך שבוע נעים ומוצלח לכולכם, חברים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)