יום שני, 16 בפברואר 2009

העולם של מסמר-9


בימים הסוערים של מבצע עופרת יצוקה, עלה באחת הקומונות שבה אני משתתף דיון על תעסוקת ילדים, כשטלי מספרת על הפעלות אותם היא מעבירה לילדי אשקלון (בשוטף, כמו גם בימי מלחמה). מגוון פעילויות היצירה שבהם היא מפעילה אותם גדול ומקסים, אבל אף פעם לא מזיק להרחיב את הסל.
זה הזכיר לי שלפני כמה שנים טובות, כשהבת שלי הייתה בכיתה ד` וכנראה התלוננה שמשעמם לה, קפץ לי לזיכרון פעילות חביבה שאותה הייתי עושה בערך בגילה, למלא את הזמן הפנוי שהיה בשפע.
אז מללמד את הבת שלי, ומההתלהבות, נולדה הרצאה אותה העברתי לכל הכיתה, שאת עיקריה אביא לפניכם כאן.
ביקשתי מהמורה שתודיע לתלמידים להביא באותו יותם טושים צבעוניים, עפרונות ומחקים, ולהזמין לכיתה מטול שקפים. התחלתי את ההרצאה בלהזכיר לתלמידים חומר שלמדו שנתיים קודם בגיאומטריה, שנקרא "העולם של מסמר 9". היה יפה לראות כמה כאלה שזכרו היטב.
אז הנחתי על מטול השקפים שקף עליו הדפסתי דגם מוגדל של נייר משובץ, עליו סומנו נקודות הצמתים על מסגרת של 3x3 משבצות ו-4x4 צמתים. על הנקודות הצמתים סימנתי קווים מקשרים ואלכסונים לפי הקידוד הנותן שמות באותיות לכל סוג של קו כזה, משהו דומה בערך למתואר:
 
אז סיפרתי לכיתה כשלי עצמי שיעמם פעם, בחופש הגדול האינסופי שבין הגן לכיתה א`, ולא היתה טלביזיה, והיה לא-חינוכי לצאת לשחק בין 2:00 ל-4:00 בצהרים, האימא שלי לקחה מחברת משובצת ריקה (כמעט) מימי בית הספר של האבא שלי, ו-"ציירה" לי כמה דוגמאות יפות ונתנה לי לצבוע.
ציירתי להם את הדוגמאות האלה על הלוח בזמן אמיתי על שקף משובץ נוסף, כשאני מכריז בקול על האותיות א-ב-א-ב-א-ב-א-ב או א-א-ב-א-א-ב וכד`, יוצר להם מול העיניים את הצורות היפות שנראו כך:
 ואז חיברתי ידנית, על השקף המוקרן כמה צורות יחד, והתקבלה הצורה הבאה:
 
הרגשתי שאפשר לסמוך עליהם, גם על היותר פראים, ושלפתי מהשקית שהבאתי 6 מחברות: 5 מחברות שלי, אותן מילאתי בצורות מצורות שונות בצבעים שונים. מראה להם איך פיתחתי צורות גיאומטריות חדשות, איך השתעשעתי בקומבינציות צבעים שונות, איך ניסיתי לפתח צורות שבדקו צורות גיאומטריות שונות וסימטריות שונות, איך הכול התפתח אצלי עם השנים לרמות גבוהות, עד למורכב ביותר מבחינת קומבינציה ייחודית של צביעה בנקודות. כל מחברת חדשה, פתחתי במין יראת כבוד, מנסה להביא את עצמי לחידוש משמעותי בצורה, צבע, צורות צביעה וכד`. היה כיף לראות את פניהם המוקסמים והנלהבים כשהעברתי ביניהם את המחברות לעלעול חפשי. 
אז גם שלפתי את המחברת של הבת, בה מילאנו צורות וצביעות שונות, ממלא את ליבה גאווה על התוצרת המפוארת שלנו במשותף. 
אחרי שהיו ממש משולהבים, חילקתי להם דפים משובצים ריקים למלא במקום לבד, וכמה כאלה שמראש מילאתי בעצמי בצורות פשוטות בסיסיות, מזמין אותם לפתח אותן יותר או לצבוע כרצונם. 
5 המחברות שלי הנ"ל, נשארו מאחור בארץ, ואין לי אפשרות להביא אותן בפניכם. אבל הבת הביאה את שלה אלינו לכאן, אז קבלו כמה דוגמאות מצולמות (באיכות בינונית מדי) מהשלל שבמחברתה, ובסוף אותו אחד משלי שבו השקעתי לא מעט שעות וחישבתי שיש בו יותר מ-16000 נקודות (ובמיוחד בשביל זה למדתי בעצמי חישוב של סכום סדרה חשבונית).
אז להלן הדוגמיות (בערך מהקל אל הכבד):
 
והאחרון, זה שלי מסוף כיתה ו` בערך
 מאז יצא לי בכמה הזדמנויות להפעיל ילדים בשעשוע הזה. זה תמיד זוכה להצלחה וכיף גדול, וכולכם מוזמנים לאמץ בחדווה
ומי שרוצה, עוד כמה שלא נכנסו לפה - באלבום

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)