יום שבת, 27 בנובמבר 2010

היום הראשון – סכר הובר

מזג האוויר ההפכפך והמאיים אילץ אותנו לצאת לטיול עם נכונות לשינויים בתוכנית. ליתר דיוק – להגדיר את התוכנית תוך תנועה. אז יצאנו תחת שמיים אפורים לכיוון וגאס, כי קל ממנה לצאת לסיבוב מזרחי לאריזונה, או צפוני ליוטה, לפי האפשרויות. ככה נראו השמיים בבוקר ובנסיעה:
 
כדי שהיום הראשון הזה לא יהיה שיעמומון מוחלט, החלטנו לנצל אותו לביקור יסודי יותר בסכר הובר. היה לי ברור כבר בביקור הקודם החטוף בו, לפני כשנה וחצי, שאחזור. זו גם היתה האטרקציה היחידה המתוכננת שאינה סוג של "אטרקציה מין הטבע", כי כל השאר היו באתרי טבע לאומיים.
ובכן, אין לי כוונה לספר בשבחו של הסכר הזה, כמספק אנרגיה ומים לשתיה וחקלאות לאיזורים נרחבים בכל דרום מערב היבשת. גם אין לי כוונה לצטט חלק מהמספרים ההופכים אותו להישג הנדסי כביר כפי שהיננו. פשוט אין טעם, היות וכל הנ"ל מתואר בפירוט רב בויקיפדיה (גם באנגלית) ובשלל האתרים המוקדשים לסכר, ואתם בהחלט מוזמנים לקרוא.
אז כדי שלא אצא מייגע, להלן עיקרי רשמינו וחוויותינו משם:
מבט מהדרך על אגם מיד, המכיל את המים שהסכר עוצר. אגם עצום מימדים, עמוק בחלקים רבים ממנו, מסועף ויפהפה:
 
סיור קצר על הגשר החדש שנפתח לא מזמן לתנועה. היה יפה לראות אותו בשלבי בניה בפעם הקודמת, ולנסוע עליו ולטייל עליו הפעם. הוא איפשר גם מבט יפה מלמעלה על הסכר כולו:
 
אגם מיד, שבסתיו (עכשיו) הוא במפלס נמוך למדי. הרבה מטרים מתחת לקו העליון שלו:
 
תמונות מהסיור: מאחד מארבעת הצינורות שבקוטר 10 מ`, המזינים את הטורבינות:
 
אולם הטורבינות המערבי (של נבאדה) שבו 8 טורבינות וגנרטורים, ששניים היו בשיפוץ (הזדמנות כשהמפלס ממילא נמוך), טורבינה ענקית הפוכה כחלק מהשיפוץ, טורבינה אנכית קטנה (אחת מהשתיים) שמשמשת להפקת אנרגיה לתפעול הסכר. יפה היה לראות את אלו שכן עובדות, כשהחלק העליון של הציר שלהן מסתובב:
הלכתי מסביב לראות את המברץ (מעקף להעברת עודפי המים במקרה של עלייה מוגזמת במפלס) של הצד המערבי. הצצתי לפתח הענק, לתעלה המובילה את עודפי המים כשהמפלס עולה ללא שליטה, ואת התריסים המווסתים את מידת הפתיחה של המברץ הזה:
 
ובכלל, עשינו סיבוב להתרשמות מהתצוגה שבמרכז המבקרים וממראה הכללי הניבט מסביבת הסכר:
 
ולסיכום, ביקור מרתק! וכמהנדס היה לי עניין מיוחד.
ומעתה, יתר הרשומות מהטיול יהיו על טהרת הטבע המהמם שחווינו וממנו התפעמנו. ומבטיח לא לחסוך בתמונות (ואם אצליח, גם קליפים).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)