יום ראשון, 3 בינואר 2010

העשור הבא שלי


הקדמה:
בתחילת העשור, כשכבר לא הייתי איש מאד צעיר, עדיין התקשיתי להגיד מה הייתי רוצה להיות כשאהיה גדול. אהבתי את המקצוע, תיפקדתי מקצועית היטב, אבל היתה לי תמיד תחושה שלעבודה אני מביא רק חלק לא גדול של יכולותי.
ולכן, אני לא יכול להתפלא שלא הגעתי למקומות שרציתי. פשוט כי לא באמת ידעתי מה אני רוצה. אי אפשר להגיע ללא כיוון והתכווננות, ולא משנה כמה כישרון יש (ואני יודע שאצלי יש במידה סבירה ויותר).
בשנת 06, הלכתי ביוזמתי למכון השמה "אור יישומים" שבחיפה, לבחון את כישורי באופן מסודר ולקבל הכוונה על הכיוונים הנכונים עבורי בהמשך, כי התחושה היתה של מבוי סתום. התהליך המבורך, שכלל גם מבחנים אבל גם כמה שיחות הבהרה והכוונה, סייע לי להבין את עצמי, את יכולותי, את נטיותי ואת תפיסתי המקצועית את עצמי באופן טוב ושלם הרבה יותר.
התהליך סלל את הדרך עבורי לשינוי מקצועי לתחום הייעוץ, שלצדדים המקצועיים שלו נחשפתי כבר קודם, אבל לא לשיטת העבודה ולערכים המכוונים עבודת ייעוץ. העבודה בחברת אביב ניהול היתה עבורי משב רוח מקצועי רענן, ונהניתי מכל יום, מכל אתגר ומכל אפשרות למתוח את חבילת היכולות ליישומים נוספים.
לאחר שנה קיבלתי מתנה גדולה – תהליך אימון אישי לשיפור היכולות. אחד המשימות הראשונות שקיבלתי מהמאמנת היתה לכתוב מה שנקרה מפת חיים. זה מסמך שמרכז וממקד כמה מההיבטים החשובים לחיים:
  • חזון אישי - מה החזון אישי שלי לטווח של 20 שנה. התבקשתי לדמיין את חיים בעוד 20 שנה, כולל פרטים ממחישים של כל ההיבטים המשמעותיים. בקיצור, מה אני רוצה להיות כשאהיה גדול.
  • ערכים – מהם הערכים בהם אני דוגל, אלו שיכוונו את חיי בעתיד, שזה המצפן המנווט לאותו חזון.
  • חוזקות – על מה אני נשען בדרכי את העתיד. מצריך התבוננות עצמית גלוייה והכרה אמיתית במה ומי שאני ומה יש בי.
  • תחומי התפתחות – מה עלי לחזק כדי שמסלול ההתקדמות לכיוון החזון יקבל תמריץ ותנופה נכונים.
  • מטרות – מהם המטרות המוחשיות והמעשיות שעלי לחתור אליהן בטווחי זמן שונים, מרבעון, שנה וחמש שנים.
היתה לי הפתעה אמיתית כשהתקשיתי ממש לנסות ולהתבונן בעתיד הרחוק יותר – 20 שנים קדימה מאותו היום. אבל במאמץ לא קטן מילאתי את המסמך ההוא כמיטב יכולתי.
ואכן, בזכות העבודה המאומצת ההיא, הצלחתי להבין שאני רוצה ומוכן לכוון לשלב בקריירה של עבודה בחו"ל. וככל הנראה זה מה שדחף וכיוון להתרחשויות שהובילו לשינוי הגדול ולמעבר לכאן.
ועכשיו:
הגיע הזמן, 3 שנים אחרי, לבחון את החזון האישי הזה, לעדכן אותו מעט (מעט מאד למעשה, כי הוא בעיקרו עדיין תקף), ולנסות להתבונן קדימה ביתר פירוט. וכמובן, לעדכן את המטרות שמובילות אותי קדימה באופן השוטף. ואין כמו עשור עגול, במיוחד אחרי שסיכמנו עשור, לנסות להתבונן לעתיד הרחוק יחסית של עשור נוסף, להגדיר את השאיפות, להבין את משמעותן, ולהתכוון אליהן נכון. אז אנסה לעשות זאת כאן (ואולי גם לפרסם).
מקצועית
תחילת העשור הינה בסימן של פעילות מקצועית עצמאית בתחום הייעוץ. המעבר לארה"ב מהווה בעצמו שינוי דראסטי בהילכות החיים. אני מניח שלאחר כמה שנות התבססות ולימוד התרבות האירגונית, יגיע שלב נוסף מקצועית. שלב שבו אפסיק למכור את ידיעותיי ומומחיותי לטובת אחרים שימנפו את עסקיהם בעזרתי, ויתחיל שלב חדש שבו אממש את הידיעות שלי במסגרת שותפות בחברה או חברה משלנו. אני רואה את סוף העשור כבעלים של מפעל תעשייתי או חברה אחרת, נהנה בעצמי ממימוש הידע הניהולי שצברתי.
שאיפה המרכזית נוספת הינה למצוא דרך לשלב את בני משפחתי בפעילות המקצועית. האישה שבשנים האחרונות למדה במסודר ייעוץ אירגוני, ושמוצאת במקצוע אפשרויות למימוש יכולותיה וכישוריה (וגם התקרבה אלי מקצועית), תוכל להשתלב היטב בחזון הזה. לגבי הצעירים, שבסוף העשור הבא יהיו כבר אחרי הלימודים שלהם, לא ברור איך ומה יבחרו, אבל בהחלט יהיה נפלא לשלב גם אותם בפעילות במסגרת חברה משפחתית.
בנוסף, פעילות בה התחלתי בארץ בכתיבת מאמרים מקצועיים, הסבה לי הרבה סיפוק. אני בהחלט מעוניין להשקיע בנושא מאמץ אמיתי, ולהפיץ את התובנות המקצועיות בציבור.
משפחתית ואישית
משפחתי נמצאת בשלב של לפני הבגרות. מעבר לרצון לחיים מלאים ופוריים לצאצאים, הייתי מאד רוצה שהמשפחה לא תתפזר בעולם. לא ברור איך זה ימומש בחיים באמריקה (ואם יתאים לצעירים), אבל החיים יצטרכו להתאים לשאיפה הזו.
אני מניח שהדאגה לבריאות תתפוס מקום מרכזי יותר בחלוף השנים. מה שמובן מאליו עכשיו יצטרך להיכנס למסגרות של שמירה על כושר ומשטר אכילה נכון יותר ומוקפד יותר. לא בטוח שהאינסטינקטים והגנים ששמרו עלי במצב מצויין עד הניום יספיקו ללא התכוונות. אני מקווה שההנאה שברכיבה על אופניים תמשיך ללוות אותי ותהווה אפיק מצויין לשמירה על כושר ובריאות פיזית ונפשית.
הקריאה תמשיך להיות מקור להנאה גדולה עבורי. אבל ההתנסות בכתיבה בבלוג, שמסבה לי הרבה סיפוק והנאה תקבל מקום מכובד ומרכזי יותר במכלול פעילותי האינטלקטואלית. לא ברור אם זה יהיה במסגרת בלוג או פלטפורמה שונה ועדכנית, אבל העונג שבביטוי העצמי, ובשיתוף כנראה שילווה אותי עוד לא מעט זמן.
ולסיכום
נראה שהעשורים הקודמים שהיו בסימן מהפכים אישיים לא פשוטים למציאת הדרך הנכונה עבורי, יקבלו יציבות והתפתחות מאוזנת יותר ומווסתת יותר.
ואת שאר ההיבטים של מפת החיים עליה סיפרתי (של החולשות, החוזקות, והמטרות הספציפיות) אשאיר ברשותכם לעצמי .
ומכיוון שבכ"ז אני מפרסם (תאב פרסום שכמותי) אתם כמובן מוזמנים לקחת את הרעיון גם לעצמכם. אני משוכנע שהוא עשוי לתרום לכל אחד כאן.
אז שבוע, שנה ועשור נפלאים, בריאים ומספקים לכולנו.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)