יום שישי, 22 באוקטובר 2010

רשומה מגוייסת ומגייסת


בתקופה האחרונה קרה משהו שאמור להיות ממש טוב במדינה סופסוף נמצא גם אצלינו גז. ובכמות ראוייה וטובה, כזו שתסייע למאזן האנרגיה הלאומי באופן משמעותי, לאפשר התפלת מיים נדרשים ותהייה ברכה לכולם.
רק שכמו בארץ, די ברור שיש חשש אמיתי שירוויחו בעיקר המקורבים, בעלי האמצעים, הגופים הגדולים. וגופים כאלה רוצים להרוויח. ובגדול. בהכי גדול שאפשר במסגרת האפשר, וקצת מעבר. אז אני מנחש פה ניחוש פרוע (שהסיכוי לו ממש נמוך, כמובן) וחושש איתכם יחד שמע אפשר אולי לכופף מישהו, לעגל פינות ונהלים, לשכנע פוליטיקאים ופקידים ולהצליח לסחוט מהסיטואציה עוד קצת.
ובכן, אחד היישומים המתבקשים של הגז שנמצא הינו בייצור חשמל. יש מגוון שיטות לייצור חשמל בגז, אבל אחת מהיעילות והפשוטות היא באמצעות טורבינות גז. אמנם הטורבינות אינן יעילות כתחנות כל בקיטור, אבל פשטות הפעלתן ודרישות המתקנים הופכים אותן לאטרקטיביות. במיוחד לגופים יזמיים שאמורים להתחרות בחברת החשמל ולספק את החשמל הנוסף הנדרש.
רק יש לתחנות כאלה שלוש בעיות סביבתיות שיש להתייחס אליהן:
1.   רעש נכון שנעשים מאמצים לבודד את המתקנים, ואכן מפחיתים את הרעש משמעותית, אך מתקנים שכאלה, עתירי אנרגיה, טיבם שפולטים לסביבה רעש, שגם אם הינו מנוטרל ומרוסן, הוא תמיד נוכח.
2.   זיהום אויר בעירת גז הינה נקייה יחסית. אבל גם מתקן "נקי" אינו נקי מפליטת תחמוצות חנקן וכמובן דו תחמוצת הפחמן כתוצר שריפה עיקרי. ובמקרה ותיווצר בעיה כלשהי באספקת הגז, ישנו מעבר טבעי לדלקים אחרים שמזהמים הרבה יותר.
3.   בטיחות וביטחון מתקן עתיר אנרגיה תמיד מהוו סיכון לסביבתו. תקלות קורות, ותמיד עולה החשש מה קורה לאותם אלו שבסביבה במקרה אסון. כולנו מודעים למיכל האמוניה בחיפה, שנוכחותו מסכנת את כל הסביבה ונעשים כל הזמן מאמצים לנטר ולשלוט ברמת הסיכון שם. כנ"ל בקריית אתא, שלא פעם נאלצו התושבים משכונה ספציפית להתפנות בגלל אירוע בטוחותי בחוות הגז הסמוכה. וכמובן, פי גלילות, שרבות דובר על הסיכון שבקיומו של האתר בקרבת מקום מגורים.
כלומר, מהסיבות האמורות הייתם מצפים שתחנות כאלה תוקמנה במרחק בטוח מריכוזי אוכלוסין כלשהם, שלא יופרעו או לא יועמדו בסכנה בטיחותית כלשהי מנוכחותם של מתקנים שכאלה.
ופה מגיעה הסיבה לרשומה זו, וההתגייסות שלי לסייע כתבה לי חברה כאן בבלוגיה, שלא יכולה לכתוב בעצמה כי אין באפשרותה לחשוף את דמותה התפוזית, על צל כבד שהוטל לאחרונה על יישובם, מושב אביגדור (מעט אחרי קרית מלאכי לכיוון אשקלון).
ובכן, קבוצת ההשקעות של שרי אריסון מתכננת הקמת תחנת כח מהסוג המתואר כ-400 מ` מבתי היישוב, ומבתי יישובים סמוכים. הקרקע הינה בבעלות פרטית, אבל תוכניות ההקמה מאיימות על כל בתי הסביבה. וידידתי ביקשה את עזרתי בהפצת המסר.
אני משוכנע שהבעיה מורכבת, ושיש צדדים שונים לכאן ולכאן, ושאפשר להגיע לפתרונות מסוגים שונים. אבל אני גם משוכנע שהנגב מספיק גדול כדי שיימצא בו אתר חלופי שרחוק יותר מבתים של מישהו. זה אולי יקר מעט יותר (בתפעול השוטף וגם בהקמה), אבל זה נכון הרבה יותר. רק לשם כך, צריך לשכנע את מי שצריך, לוותר על קצת מהרווח לטובת לא מעט אנשים. ולחץ ציבורי הוא הפתרון במקרים כאלה, לעידוד מי שצריך לשקול מחדש.
אז להלן הפרטים החשובים:
ביום שלישי מתקיימת הפגנה מול משרדי אריסון. פרטים והרשמה בטלפון 050-7826749
חתימה על עצומה - http://www.atzuma.co.il/stoppingpower
אתר מטה המאבק - http://stopsheri.org.il
האתר של מושב אביגדור - http://www.moshav-avigdor.com

אשמח כמובן אם תסייעו גם אתם להעביר הלאה את המסר, בכל אמצעי ודרך שתמצאו לנכון.

תודה בשמה
שבת שלום וסופ"ש נעים לכולם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)