יום שבת, 17 בינואר 2009

מייקל קרייטון – רשומה לזכרו

הסופר הידוע והמפורסם, שכתב כמה מרבי המכר היותר גדולים של הספרות הפופולארית, הלך לעולמו לפני כחודשיים ממחלת הסרטן ממנה סבל.
אינני נמנה עם מעריציו, ובכל זאת מרגיש לי צורך לכתוב עליו כמה מילים.
היכרותי איתו מוגבלת למדי, לא קראתי עדיין אף אחד מהספרים הנודעים שלו, ויש סיכוי לא קטן שגם לא אקרא. ראיתי את הסרט פארק היורה, שנעשה עפ"י ספרו הידוע, בהפקה מבריקה וגרנדיוזית של סטיבן שפילברג, ומאד נהניתי ממנו יחד עם הילדים הנרגשים. כמה כיף להם לקבל כזו המחשה לעולם הדינוזאורים המרתק. אני נאלצתי להסתפק בילדותי בכמה ציורים דרמטיים באינציקלופדיה תרבות הזכורה לטוב ובהרבה דמיון.
לקראת הכנת הרשומה הקצרה הזו הצצתי עליו בוויקיפדיה וגיליתי שבעצם קראתי ספר יחיד בשם בינארי, שכתב לפני עשרות שנים תחת שם עט אחר, ג`ון לאנג. אפילו לא ידעתי, אבל הספר בכ"ז זכור לי וזכור לי שגם היה מותח למדי.
עוד למדתי עליו מוויקי, שחוץ מהיותו סופר ידוע, הוא זה שעומד מאחורי התסריט לסדרה הידועה ER, הוא ביים את הסרט COMA שראיתי לפני המון שנים, וגם שכתב לא מעט ספרים אחרים שאינם בדיוניים. חוץ מהנ"ל, הסתבר לי שהאיש היה סטודנט מצטיין בהצטיינות יתירה והוכשר לרפואה, היה איש נאה וגבוה מאד (2.06). בקיצור, איש מוצלח במיוחד בכל המובנים. מה לעשות, אבל מראה, שכל, הצלחה ועושר לא מבטיחים ניצחון על המחלה הארורה הזו.
אתם בטח שואלים מה גורם לי להשקיע את הדקות המצומצמות שלי עליו, אז אספר שסמוך למותו שמעתי כתבה מכובדת עליו בתוכנית רדיו, בשעות הרבות שלי בכבישים. בין סקירת שלל יצירותיו, הביאו סיפור יפה שסיפר על עצמו שמשך את תשומת ליבי, הצליח להדליק לי חיוך קטן וגרם לי לזכור אותו, להעריך אותו אפילו קצת יותר. הוא סיפר שבתחילת דרכו, השהיה סטודנט צעיר לרפואה פרסם כמה דברים שכתב בעיקר כדי לממן את לימודי הרפואה. בהמשך, גילה שהיוצרות התהפכו לו קצת, והוא מוצא שהוא הולך ללימודי הרפואה בעיקר כדי לקבל רעיונות לספרים שכתב.
מצא חן בעיני הסיפור, שלפיו הבנתי שהחומרים הספרותיים שלו, לא מעט שייכים לסוגת הדע בדיוני, מעוגנים בהיתכנות מדעית. הוא נהג לקחת סוגיה מדעית ולבחון אותה בהקשר אחר, כזה שבטח מוכר יותר לקוראיו הנאמנים. 
ובסה"כ, למדתי להכיר ולרחוש לו כבוד על שלל פועלו ועבודתו המפוארת. בזכותו הרבה אנשים נהנו מכתיבה ספרותית, ועל הדרך למדו דבר או שניים. 
וקישור לאתר בוויקיפדיה עליו (שגם ממנו נלקחה התמונה)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)