יום שני, 19 בינואר 2009

גני הנטינגטון

הסופ"ש הזה, 3 ימים, רצינו לעשות טיול משמעותי. רק שבחינות בשבוע שאחרי קיצרו קצת את האפשרות היותר גרנדיוזית. גם רמת שיתוף הפעולה של הצאצאים לא בשמיים – הם רוצים לבלות עם חברים. אז החלטנו לפצל – כל יום מקום אחר.
תוכנית הבוקר הייתה לעיר הלא רחוקה פסדינה. כבר בלילה יחד איתנו התעוררו גם חשדות מסוימים לגבי התוכנית – הבן חזר ב- 5:00 בבוקר, רק כדי להתחיל בשיחה של שעה בטלפון עם חברים מהארץ. ברור שלא התעוררו לנסיעה. וגם שהתעוררו, החליטו להיצמד למחשבים. כך יצא שאת היום התחלנו מאוחר ובלי ילדים.
הגענו לפסדינה ורצינו לבקר במוזיאון Simon, הכולל אוספי אומנות אירופית מכובדים (גוגן, רנואר, גוך ועוד רבים). תוך כדי סיבובים למצוא חנייה, החלטנו בכ"ז לשמור על החוויה התרבותית למועד שיהיו גם הצאצאים.
אבל החשק לתרבות נשאר, אז אחרי סיבוב קצר בשדירת קולורדו היפהפיה והתוססת, נסענו למוזיאון אחר, לא רחוק בעיר סאן-מרינו הסמוכה, שנקרא: The Huntington. גם המוזיאון הזה כולל אוספי אומנות, ובנוסף - גנים בוטניים וספריה ייחודית. המתחם הענק מוקם בשטחי אחוזתו רחבי הידיים של איל הרכבות הנרי הנטינגטון, כפי שלמדנו מספר ההדרכה העברי שהאישה הביאה מהארץ.
החנייה עצומת המימדים והעמוסה מאד הכניסה בליבנו קצת חששות, שמא בחרנו יום צפוף ועמוס במיוחד, אבל מהר התברר שהמתחם כ"כ גדול שלא הורגשה כל צפיפות. שילמנו בכניסה ונכנסנו.
אז ככה זה נראה בכניסה:
משמאל – גן קקטוסים ענק שמכיל אוסף מגוון ויפהפה של קקטוסים, וליד כולם דגלון פלסטיק עם שמם (למי שנורא רוצה לשנן את שמותיהם של מאות המינים). לא ידעתי שישנם עצים ענקיים של קקטוסים, קקטוסים ננסיים ושעירים, ועוד המוני סוגים.
אז קבלו קצת טעימות מבולמוס הצילום שאחז בי (ואפילו לא ידעתי שאני אוהב קקטוסים):

המשכנו בשביל ההיקפי הארוך ןהיפהפה, נהנים מנוף עצים מרשים, חולפים על פני המתחם האוסטרלי המלא איקליפטוסים (כי יש לנו מספיק בארץ), שעליהם מטפסים סנאים במקום קואלות, וגם פה צילמתי לא מעט. אז קצת להתרשמות:

המתחם היפני המוקפד, מכיל גם הוא גינון מרשים ושלל עצי בונסאי יפים ומרשימים בגודלם היחסי, מביאים אותי להרהר עליהם קצת יותר, אבל נראה לי שזה ארוך. ובכ"ז טעימה:

משם המשך ישיר למתחם הגנים הסיניים. יפהפה וכולל שלל הזדמנויות לצילום. גם הרהרנו בסיבה שהמבנים הסיניים מכילים בפינות הגגות מין שפיצים אופייניים המעוקלים מעלה. לא יודע למה, ואם יש בכלל סיבה, אז אם מישהו יודע, אשמח.
ותמונות מתבקשות:

בכלל, לאורך כל הטיול בגנים יש שלל עצים מרשימים בגודלם וצורתם, ושלל פרחים מרשימים. אל רבים מהם צמודים אנשים שמצלמות בידיהם (וע"ג תלת רגל) מצלמים את הפרחים בצילומי מקרו. אז לא אגיד שגם אני חטאתי בנוהג המתרחב, ולא אצרף תמונות כאלה, למרות שיצאו דווקא די יפות..
ממשיכים ונכנסים לביתן זכוכית ענק המשמש לאוסף צמחים ופרחים טרופיים. כאן ראינו שלל מצחים טורפים, יחד עם הסברים על מנגנוני הטרף השונים שלהם (לכידה, הטבעה, הדבקה וכיו"ב), שרכים ענקיים וכמובן אוסף מרשים של סחלבים, שבלי דוגמית מהם אי אפשר:

ומכאן, לפחות לגבי – גולת הכותרת. הספרייה, אינה ספריה במובן שאתם ואני מבינים, של אוספי ענק של ספרים במגוון תחומים. זה יותר מוזיאון של ספריה. עם ספרים עתיקים בני מאות שנים במהדורות מיוחדות, עם כתבי יד ומחברות מקוריות של מגוון סופרים והוגי דעות מאירופה וארה"ב לאורך הדורות, וגולת הכותרת – תנ"ך גוטנברג מ-1455.
וכתב היד של ג`ק לונדון בספר מרטין עדן שכ"כ אהבתי:
בהמשך אוסף נוסף של ספרי ביולוגיה מעוטרים בציורים נפלאים של בעלי חיים, ספרי רפואה ואנטומיה עתיקים, מאוירים באופן מרהיב, ואוסף ספרי פיזיקה, כולל הערות של ספרים של קפלר, ניוטון, גליליי, אינשטיין, ורבים אחרים (נראו אותנטיים, ולא התעכבי לראות אם כולם כאלה).
אז קבלו כמה דוגמיות:
וכתב היד של איינשטיין
בין הספרים העתיקים הרבים רגשתי קצת כמו שנכנסתי לספריה הסודית שבסרט "שם הוורד". כ"כ התחלחלתי שם בסצינת השריפה, וכאן הרגשתי כאילו יצר לי לראות כמה מהניצולים. כמובן שזה לא בדיוק ככה, ואלה עתיקים פחות, אבל לשם האסוציאציה לקחה אותי.
ומבט כללי על האגף הרפואי והביולוגי:
את מוזיאון האומנות הצמוד פספסתי, כי היה לי ממש מסקרן בביתן הספרייה הנ"ל, שכלל גם תצוגה מעניינת בנושאים של אור ואופטיקה, תחת הכותרת Beautiful SCIENCE, כולל אוסף מוזר קצת של נורות ליבון:
ישנה דילמה ברשומות כאלה – כמה להעלות כאן, איך לפצל ולתת מקום ובמה ראויה לדברים השונים וכד`. אז אולי אקדיש רשומה נפרדת לעצי הבונסאי, ואולי גם לתצוגת הספרים. מקווה שלא העקתי יותר מדי עם שפע מוגזם של התמונות שבכ"ז העליתי. גם ככה צמצמתי במידת יכולת האיפוק שלי.
קישור לויקיפדיה לתנ"ך גוטנברג.