יום שני, 14 בדצמבר 2009

שרביט הספרים שלי


טוב, כמי שמתחיל את השרביט הזה, מחובתי (המענגת) להשקיע בו את תשומת הלב הראוייה. במיוחד מגלל שהתחביב האמור הוא חלק משמעותי מחיי. אז אתחיל (וגם אוודא שלא שכחתי כלום שראוי להזכיר):
1.      מה אתה קורא עכשיו, מה קראת ואהבת השנה ובכלל:
סיימתי לפני כמה ימים את "השחיין" של ז`וז`ה באנק – ספר עגמומי ועצוב, אם כי טוב למדי. בחרתי את אלף שמשות זוהרות (תודה מוזהבת יקרה), אבל טרם התחלתי אותו.
בכלל, השנה ניכרה ירידה בתפוקה הספרותית האישית שלי. נראה שהתחביב החדש יחסית פה בבלוג, שמתחרה על אותה נישה של פנאי תרבותי, דוחק לא מעט מהמקום הטבעי המבוסס של תחביב הקריאה הישן והנאמן שעליו אני כותב כאן.
ובכ"ז, למרות שזה לא ממש סיכום שנתי ספרותי, אפשר להקדים ולספר שהשנה נהניתי במיוחד מכל החיים לפניו, מהדוד פטרוס והשערת גולדבך, מהמיית הסנונית, מהפלגה אחרונה ומחייבים לדבר על קווין. עך כולם כתבתי המלצות וכדרכי העליתי לפה לבלוג.
2.      איך התחלת את העניין בכלל, ממתי אתה קורא ומה הביא אותך לתחביב:
שכן יקר שלי היה מפמפם לי ספרים מאז שהייתי ממש צעיר ורק למדתי לקרוא. אמנם הייתי משתכנע ואפילו נהנה מדי פעם מקופיקו, דנידין והשביעיה הסודית, לא ממש נדבקתי בחידק הקריאה. העדפתי לקרוא את אינציקלופדיה תרבות ובכלל, את רוב הזמן לבלות על העצים. בגיל 14 בערך היא הביא לי את תותחי נברון של אליסטר מקלין. העובי די הרתיע (2308 עמ` בערך), אבל משהתחלתי נשאבתי למתח המשובח. זה ספר ה-"מבוגרים" הראשון שניסיתי.
עד הצבא כבר הפכתי לקורא שגרתי, שרוב הזמן היה לי ספר בסטטוס "בקריאה". אבל אחרי 8 חודשי אי-קריאה בשלבי הטירונות, חשתי רעב מטורף לספרים שהוביל אותי לבולמוס קריאה כזה שהכתיר אותי כתולעת רשמית בעיני חברי לקורס טייס. אז גם אני הבנתי שזה בעצם מה שאני.
ומאז הספקתי לקרוא כמה מאות ולטפח הרגלים של תולעת רשמית ומבוססת, ואף אובססיבית למדי.
3.      מהן הסוגות (ז`אנרים) האהובים והמועדפים, ומה פחות:
בגדול, אני קורא ספרות יפה בעיקר, אבל משלב בהנאה גם ספרי מתח ומדע פופולרי. לא כ"כ קל לי עם שירה (מלבד ההנאה האמיתית משירה כאן בבלוגיה, מהכותבים המוכשרים). לא קורא כמעט מדע בדיוני, לא עידן חדש ואפילו פנטזיה בקושי מגיעה לשידה שליד המיטה.
4.      צרף תמונה/ות של מדפי הספרים שלך:
אגירת ספרים מהווה עונג אמיתי עבורי. ומבחינתי בית ללא ספרי שלי אינו בית מגורי. לכן כשהיגעתי לכאן לארה"ב, הדבר הראשון שסידרתי היה מדף של אלו מספרי שהבאתי איתי מהארץ. כשעברתי דירה, ועם התרבות הספרים שרכשתי כאן, סידרתי די מהר מדף שפרים ארוך בסלון הבית, ושידת השלמה בחדר העבודה.
ושוב עברנו לבית אחר, קטן יותר, ושוב נאלצתי להתפשר ולא ליהנות משטחי מדף ראויים שיכילו את מה שיש לי כאן (ולא נדבר על מה שתיכננתי להביא מהארץ, שמאוחסן בינתיים בארגזים). אז העמדנו מזנון ספריה בנישה קטנה, והשתלטתי על כמה גומחות בכוורת שבחדר של הבת. וכך זה נראה:

5.      ספר על מנהגים שונים (ומשונים) הקשורים אצלך לתחביב הקריאה:
אני משתתף כבר שנים בפורום ספרים כאן בתפוז. במשך השנים הצטרפתי לשתי קומונות בנושא ספרים וקריאה (כשעוד היו קומונה אחת) – "גם ספרים" ו- "ספרים ושאר ירקות". אני גם קורא פה בהרבה בלוגים דומים לשלי, שמוקדשים באופן חלקי (יותר או פחות) לרשמי קריאה, המלצות וכיו"ב.
בנוסף, כשאני מעלה המלצה על ספר, אני מעלה אותה כמובן בשתי הקומונות הנ"ל ובפורום, אבל גם באתר "סימניה".
אבל בראש רשימת המוזרויות הספרותיות שלי היא רשימת הספרים שלי, עליה כתבתי לא מעט כבר, אבל בקצרה, היא התחילה כפנקס "יומן קריאה" אישי, אבל התפתחה למה שהיא היום, שכוללת את אוסף הספרים המומלצים שאת ההמלצות עליהם ליקטתי, את רשימת הספרים שקראתי, ועוד שלל מידע איזוטרי ומופרך למדי.
6.      צרף קישורים לרשומות שלך בנושא (אם יש): המלצות, הגיגים, תיאורים וכיו"ב:
יש לא מעט רשומות שלי בנושא הקריאה, וחיפוש בתגית "ספרים" אצלי מוביל לכולן, כמו גם הקישורים שמשמאל (שהגיע הזמן לעדכן). אבל לשם הסדר הטוב, להלן קישורים לרשומות בולטות בנושא:
7.   הפץ הלאה:
מעביר בהנאה לאלה מחברי כאן בבלוגיה, שדווקא איני מכיר את ההיבטים הספרותיים בחייהם למרות שמובן וידוע לי על חיבתכם לעניין:




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)