יום רביעי, 18 במרץ 2009

הספרייה הנשיאותית של רונלד רייגן

מנהג מכובד יש לאמריקאים. כל נשיא פורש מקים על שמו ספריה. Presidential Libraries הם קוראים להן, ויש כבר 15 כאלה, החל מנשיאותו של הובר, בשנות ה-20 של המאה הקודמת. כל נשיא בוחר להקים אחת במדינה ממנה צמח. יפה נכון? יש אפילו נשיא שיש על שמו שתיים כאלה. דווקא ניקסון שלא השלים כהונה. מוזר.

רייגן, כפי ששמעתי, קיבל פעם במקום תמלוגים על סרט שעשה, שטחים נרחבים באזור לא כ"כ מיושב בקליפורניה בשם Simi Valley ושם מיקם לעצמו חווה בהרים. ובמקום נמצא במרחק של כ-20 דקות מהבית שלנו. אז ניצלנו את הבוקר הסגרירי משהו לקפיצת התרשמות – רק האישה ואני.

המקום טובל באפרים של ירוק, בימים אלה של סוף החורף, הגבעות עגולות ובכלל – יפה ונעים. חניה יש בשפע והמקום מעוצב בסגנון אמריקאי טיפוסי, עם גן גדול בכניסה, מזרקה ופסל ברונזה מחייך בדמותו של הנשיא הנ"ל (שמשום מה לא צילמתי). אבל במקום, קבלו דגימה כללית מהכניסה:

 

נכנסנו, וכצפוי בכניסה חנות מזכרות גדולה, הכוללת מגוון פריטים נשיאותיים, בובות, ספרים, עטים ושלל שטויות. שילמנו בכניסה 12$ לאדם ונכנסנו לאולם גדול שבו גלריית ציורי שמן של כל הנשיאים, ובאמצע מין במה מרכזית ושולחן כתיבה שלא התעכבתי על טיבם.

 

בשני חדרים זהים מוקרן סרט קצר על המאורעות המרכזיים של תקופת נשיאותו, מרעיפי שבחים וכבוד רב. בתוך מין ויטרינה מוצגים כמה שמונצעס שאותם נהג להציב על שולחנו.

 

משם עוברים לאורך גלריה שמציגה את המגנה כרטא הבריטית שממנה שאבו האמריקאים את עיקרי העקרונות עליהם מבוססת החוקה האמריקאית (אין צילומים כי לא מצאתי לנכון). בהמשך, גלריה ארוכה המציגה את אבני הדרך בחייו שלפני הנשיאות: תעודת הלידה, שחזור המטבח בבית הוריו, הרכב שנסע בקמפיין לתפקיד מושל קליפורניה, פרק הנישואין לננסי הכולל תמונות חתונה וההזמנות, תא צפייה קטן ובו מוצגים ברצף קטעים מהסרטים בהם שיחק, תמונות בי"ס במדי ספורט, ועוד הרבה בסגנון.

 

מכאן, דרך עוד גלריה המציגה אבני דרך מהקמפיין וניצחון הבחירות שלו ושל בוש (האב) עוברים לאולם ענק שבמרכזו המטוס הנשיאותי – Air Force #1 ששירת מס` נשיאים לפניו ופרש לגמלאות יחד איתו. עוד באולם למטה השיירה הנשיאותית עם רכב השרד המשוריין, אופנועי הליווי ורכבי המשטרה, וכם המסוק הנשיאותי לקפיצות קצרות. וכל אילו למול קיר זכוכית ענק המשקיף על גבעות האזור המוריקות.

 

הסיור במטוס בהחלט מעניין. לא ניתן היה לצלם, אז אספר לכם שרואים בו מין חדר עבודה, מין חדר הסבה הכולל ספות (אפילו מקלחת לא הייתה בדגם הישן ההוא המבוסס על בואינג 707), חדר ישיבות ובו מוצגת דמותו של האיש האחראי על המזוודה הידועה (בובה במדים), ובהמשך מקומות הישיבה של העיתונאים ברי המזל, שלפי המסורת משלמים על מקומות הטיסה כמחירי כרטיס במחלקה ראשונה.

 

לאחר סיור במטוס, שמתגלה כהרבה פחות מפואר ממה שהיינו עשויים לחשוב (כיוון שהינו כבר בן 40 שנה למעשה), ממשיכים לגלריה המתמקדת בתקופת נשיאותו. בניגוד לשרל`ה, ננסי לא מצאה קבלן הובלות נאמן מספיק, ולכן שלל המתנות הנשיאותיות להן זכה הנשיא משלל ביקורים ואירועים בבתי מלוכה, פרלמנטים וכיו"ב, מוצג במבנה הציבורי הזה במקום בסלון הפרטי שלה. אז קבלו דגימה:

 

בהמשך נכנסים להעתק החדר הסגלגל מהבית הלבן, ורואים את שולחן העבודה הנשיאותי משלל דורותיהם של נשיאים שונים. גם מקבלים הסבר על מקורותיהם של תוספות וקישוטים שונים שהכניס כל נשיא. רייגן, לחובבי הטריוויה השטוטית וחסרת הערך, היה הנשיא הגבוה בהיסטוריה. לכן הוגבהה מכתבתו ב-5 ס"מ. מרתק, נכון?

 

ולסיכום: המקום בהחלט שווה ביקור. יש בו לא מעט מטעמה וניחוחה של אמריקה, כפי שהשתקף במורשתו של אחד מהנשיאים האהובים ביותר בתולדותיהם. משום מה לי הוא זכור פחות לטובה ברוח הכוחנות הקפיטליסטית שהכניס.

ומשום מה נוסף – אין לי מושג למה קוראים למקום ספריה, כי ספרים לא ממש יש שם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)