יום חמישי, 5 במרץ 2009

Hanff Helene / 84 Charing Cross Road

הספרון החביב הזה אצלי ברשימה מאז שריוונדל כתבה עליו מילים חמות כאן, ונתנה לו 5 כוכבים נוצצים. אז משהגעתי לארה"ב והתחלתי לרכוש כמויות ספרים ביד שנייה, הוא קיבל קדימות והגיע הביתה
ספרון קטנטן, דפים כתובים בריווח קליל, שפה לא מסובכת – בדיוק מה שהתחשק לי בטיסות הרבות.
על התוכן:
הספר הינו חליפת מכתבים שאותה מתחילה הלן עם חנות ספרי יד שנייה בלונדון שאחרי מלחמת העולם השנייה, כשאהבתה לספרות אנגלית ישנה וטובה מכוונת את בחירותיה והזמנותיה. היא חובבת מושבעת של ספרים, רוכשת רק מה שכבר קראה ואהבה, נהנית לנחש את עברו של הספר כשהקורא העלום הקודם "מסמן" לה על הקטעים שאהב ובהם חזר וקרא, בפתיחה קלילה בדיוק בעמודים "שלו", שבהם הספר הרבה לעמוד פתוח.
אותה חליפת מכתבים רשמית, בעיקר בינה לבין פרנק, עובד החנות, מתפתחת בהדרגה ליחסי קירבה והיכרות של ממש – היא שולחת להם חבילות שי, לצ`פר אותם בתקופת הצנע הקשה שעברו אחרי המלחמה וכך מפתחת איתם את הקשרים. חליפת מכתבים זו עוקבת, באופן לא רצוף ומאד לא מיידי (אין SMS וצ`אטים) אחר הדמויות והקשרים שבינן לאורך כ-20 שנים מרתקות, ובנגיעות קטנות ואנושיות.
גם השפה משתחררת, במיוחד שלה, האמריקאית הקלילה והפחות קפדנית על כללים, כולל כללי כתיבה בסיסיים. הם משתחררים גם בהדרגה, וכיאה לבריטים מוכנים בסוף אפילו להשמיט את ה- Miss המחייב, בפתיחה למכתבים.
היא מתוודעת לבני משפחות העובדים, ליחסים ולנישואים של כמה מהם, לדאגות, ומשתפת אותם בפרשיות מהקריירה האישית המתפתחת שלה.
על השאר:
בד"כ אין לי סבלנות לכאלה חליפות מכתבים. אבל הספר עוסק בנושא כ"כ קרוב לליבי, וכתוב בכזה חן רב וחום אנושי בסיסי, שעונג אמיתי לקרוא בו. ואפילו אני, האיטי שבשבלולי הקריאה, ועוד באנגלית, גמעתי אותו תוך יומיים משולבים בעבודה ומוגבלים בקריאה.
לסיכום:
מותק של ספר, אם יוצא לכם אל תהססו. זה בדיוק עלינו, חובבי הקריאה והאנושיות הבסיסית והחמה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)