יום שני, 19 במאי 2008

צבע המים / ג`יימס מקברייד



ג`יימס הוא בחור צבעוני, ודברי לא מתייחסים דווקא להיותו סקסופוניסט ג`אז, עיתונאי מצליח ועבריין צעיר בעברו, כי אם לעובדה הגזענית שהוא בנם של אב שחור, שמת לפני לידתו, ולאם לבנה יהודיה.

ג`יימס הוא הבן השמיני בסדרה ארוכה של 12 אחים ואחיות.
מסעו האישי לגילוי עברו, מביא אותו להתמקד באימו רות (ריצ`ל/רחל בעברה), בת לאב יהודי, פליט מפולין, ולאם יהודיה נכה. האב (סבו של ג`יימס), טיפוס קשה, מרושע, סוטה גזען ודוחה, עובד כרבי יהודי כושל, הנודד בין קהילות יהודיות ברחבי ארה"ב. הוא משתקע בעיירה דרומית ומקים בה חנות, בה הוא מרוויח מצוין, לא מעט על חשבון האוכלוסייה השחורה אותה הוא מרמה. הוא מעביד את שלושת ילדיו האם רות, הדודה והדוד ומתנהג חרא גם לאם החולה, אותה מעולם לא אהב, ולא טרח אפילו לעשות כאילו.
רות המשוועת לאהבה מוצאת אותה בזרועות השחורים, בני המקום, היחידים שאינם מנדים אותה בגלל יהדותה. בהמשך מוצאת עצמה רות שוב בזרועות בני זוג שחורים, דבר המביא את בני משפחתה לנדות אותה. עם הזמן והנידוי היא מתנתקת גם מיהדותה ומוצאת ניחומים בכנסיה הנוצרית החומלת והמקבלת.

רות מגדלת את 12 ילדיה בתנאים קשים, אבל עם הרבה אהבה ודגש מאד גדול על השכלה.

בספר, אנו היהודים לא ממש יוצאים טוב. בד"כ מתייחסים לשחורים הנחותים באותו אופן גזעני, באותו יחס לו הם בעצמם זוכים. מחשבי חשבונות קרים, ובכלל, לא ממש באופן מלבב.

הספר בנוי מסיפור חייו של ג`יימס וסיפור חייה של אימו, כתובים פרקים פרקים לסירוגין. עם הרבה חום, חמלה והערכה לאם, שלמרות שסיפור חייה לא קל, הגיע להישג ראוי לציון - משפחתה המוצלחת.

ספר מקסים. מומלץ בחום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)