יום ראשון, 25 במאי 2008

עץ הבגידה / קרונין ארצ`יבלד ג`וזף

מכיוון שהסיכוי שתגיעו לקרא את הספר קטן מקלוש, אני מרשה לעצמי לא להיזהר מספויילרים.
דיוויד מוריי, יתום די מסכן מסקוטלנד, מפלס את דרכו בעוני ובקושי. בעזרת כישרון לא מועט ללימודים ולהתחבבות על אנשים, הוא לומד רפואה ומסיים בהצטיינות.

ממש לקראת סיום לימודיו, הוא נפצע קלילות בתאונת אופנוע וזוכה לטיפול מסור מידי מרי, צעירה כפרית. מכאן העניינים מתגלגלים מהר, ודייויד מצליח לתלוש את מרי ברגע האחרון מידי ארוסה היבשושי, תוך גרימת סקנדל לא קטן, ולהבטיח לה חיי אושר לאחר נישואיהם.

אלא שמחלה משבשת להם את התוכניות \, ודיוויד ממיר משרה נאה בעבודה זמנית לצרכי החלמה, על סיפון אוניה המפליגה להודו.

התוכניות משתבשות כאשר הוא נפגש על הסיפון עם זוג עשיר ומלא קסם מעסקי התרופות וביתם המנוסה והצעירה.
טוב, החרי הצעה שלא ניתן לסרב לה, הוא נשאר להינשא לדוריס, וזונח את מרי הממתינה ללא אות והודעה.

הסתבר שהקפריזות מהן סבלה דוריס היו הקדמה למחלת נפש אמיתית, ממנה השתחררה שנים רבות אח"כ בדרכה לנצח.

דיוויד, עתה שותף מלא לעסקים ועשיר מאד, פורש וחי חיי רווחה ושיעמום בעיירה על שפת אגם בשוויץ. אלא שחיי שיעמום אלה מובילים אותו לנסות ולכפר על חטאי עבר, בנסיעה לסקוטלנד להעטיר מטובו על מרי הזנוחה. אלא ש"כשהאדם מתכנן תוכניות, אלוהים צוחק" כמאמר התפגם היידישאי, הנסיבות מזמנות לא הזדמנות שונה לכפרה, וגם אהבה חדשה.

רק שמי שנדפק פעם אחת, כבר לא יכול להיגמל מזה, והטרגדיה תופסת מקום מרכזי.


הספר מונח על מדפי עוד מימי הנעורים הרחוקים. אין לי מושג איך הגיע לשם, אבל הוא הוותיק שבממתינים.
קשה לי להמליץ עליו. הוא לא מספיק טוב אבל ממש לא רע. סיפק לי קריאה זורמת, מסוקרנת ודי מהנה. טמן לי מלכודות ספקולציה ותיעתע לא מעט. במובן זה הצליח להיות מסקרן ומותח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)