יום שישי, 30 במאי 2008

שיער צבוע אדום / מורסלאס קוסטאס

 

487 עמ`, הוצאת ידיעות אחרונות - 1999

רצינאס, המכונה לואיס, הוא טיפוס פרוע, חסר עכבות, מחפש הרפתקאות תמידי ובלתי מתפשר. מין גיבור ספרי קומיקס, חי בטירוף בחיפוש ואיסוף חוויות. והוא ממש מצליח בזה. נשים, חברים גברים, היכרויות מרתקות, תחומי עיסוק. אם הרוויח כמה דרכמות, יבזבז אותן מיד על חבריו.
הוא יודע לשבות את בני שיחו בקסמו, ותוך דקות מספרים לו כל מה שידעו ומה שאפילו לא היה להם מושג שיש בהם.
אם מסלול חייו של אדם היה מסומן במעין גיר וירטואלי, כמאמר מפקדו וחברו מהצבא, לואיס, חי 60% מהזמן מחוץ לקווים.

רק שמסלול חייו הפרוע לא פעם פוגע בסביבתו. כמו נהג פרוע, שדופק את מכוניתו שלו אך משאיר סימני הרס גם על כל סביבותיו.

את סיפורו של לואיס החל מהשירות הצבאי, מספר לנו חברו מנולופולוס. טיפוס הרבה יותר שמרן, הססן וחששן, כזה שמפספס כל הזמן הזדמנויות. שלמרות חוסר רצונו מתיישר לפי רצונותיה הבורגניים של אמאל`ה.

הסיפור עוקב אחר יחסיהם של השניים ושל יתר החברה שלהם מימי תום מלה"ע-2, ביוון המצולקת, דרך התקופות השחורות של רדיפת הקומוניסטים, החרמתם ובמקרים רבים גם חיסולם הפיסי של רבים. החבורה הצעירה והחתרנית במקצת, הולכת ומיישרת קו עם השלטונות, מתברגנת, ומסתאבת. החברה מחפשים לשמור על התחת שלהם, ולואיס הבלתי מתפשר הופך למנודה, ללא רצוי. מין מראה שמדגישה בפניהם את הסיאובם.

הספר כתוב בצבעים עזים. עם הרבה הומור בתיאור חייהם רווי הדם, יזע, זרע ודמעות. כאלה של צחוק וכאלה של עצב. כמו אוכל יווני טוב, בטעמים בסיסיים, עזים, פיקנטיים ומענגים.
ספר נפלא. מומלץ בחום.

זהו ספרו הראשון של מורסלאס, איש תיאטרון. מקווה שיהיו עוד.

ועוד מחמאה קטנה. בספר מככבים כ-60 דמויות בעלות שמות יווניים מסובכים ודומים. אז כדי להקל על קוראים כמוני, יש בתחילת הספר מקרא שמות הכולל תיאור בכמה מילים של כל דמות. בלעדיו לא הייתי שורד. חבל שעוד ספרים לא מאמצים את הפטנט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)