יום רביעי, 21 במאי 2008

``היביסקוס סגול`` ו-``תורת עץ הרעל``

קראתי לא נורא מזמן את שני הספרים ומשניהם נהניתי מאד.  לא כתבתי על כל אחד בנפרד כיוון שגם על היביסקוס סגולוגם על תורת עץ הרעל  יש מאמרי ביקורת רבים מפורטים ומשבחים במיוחד, אז למה לטרוח. לכן גם לא אתעכב יותר מדי על תיאורי העלילה. 
 
מכיוון שקווי דמיון רבים עוברים בין הספרים, נראה לי לנסות להשוות ביניהם, להציג את הדמיון ולחדד את ההבדלים. הדמיון העיקרי הוא בשלד העלילה – אב נוצרי "נאור" ופנאטי שמתעקש בכוחנות על ערכי הנצרות ומקריב את משפחתו על מזבח הקנאות הדתית. הדבר מוביל, כצפי לטרגדיות שלא אפרט את טיבן, אם כי ישנם הבדלים במהותן ובאופיין של הטרגדיות. בהיביסקוס סגול, האב הינו איש עמיד, במעמד מקומי נכבד במיוחד, אך קיצוניותו הדתית מקבלת מאפיינים אלימים בתוך המשפחה. בתורת עץ הרעל האב הינו מטיף הנשלח לשליחות בקונגו לגאול את הילידים מגיהינום הצפוי להם בעולם הבא, ואל הגיהינום הפרטי בעולם הזה הוא גורר את אשתו הפסיבית וארבע בנותיו, תוך התעלמות מכל מה שעומד בדרכו, בין אם אלו בני המקום או בני משפחתו.

שני הספרים מתרחשים במרכז אפריקה השחורה – היביסקוס סגול בניגריה שבשלטון עצמי רעוע למדי ודי מושחת, תורת עץ הרעל בקונגו של תחילת שנות ה-60, במעבר הטראומטי משלטון קולוניאליסטי בלגי לעצמאות רווית דם ושחיתות.


שני הסיפורים מובאים בפיהן של בנות. קמבילי בת ה-15, הנערה מהיביסקוס סגול היא המספרת היחידה. בתורת עץ הרעל עיקר הסיפור מובא מפיהן של 5 בנות משפחת פרייס – האימא (שבקושי נשמעת וגם דבריה סתומים לעיתים) ומקולן הצלול והשונה במובהק של 4 הבנות. קמבילי בת המקום, אפריקאית לגמרי, אם כי די מנותקת מרוח אפריקה בחינוכה, עושרה והבועה שבה היא נשמרת. 4 בנות משפחת פרייס הגיעו כאמור מארה"ב, לבנות בנוף שחור וזר.  


זירת ההתרחשות היביסקוס סגול מצומצם ואישי יותר בהיקפו מתמקד בעיקר במשפחה הקרובה של קמבילי, הרי שתורת עץ הרעל הינו ספר רחב יריעה בהרבה. אם בהיביסקוס סגול, האווירה הפוליטית משפיעה באופן כואב אך מינורי על הדמויות, הרי שבתורת עץ הרעל ההתרחשויות הפוליטיות הדרמטיות מהות נדבך משמעותי מאד בספר והביקורת בכל מי שמגיע לו, כולל המערב הנאור היא מיסודותיו של הספר, בעיקר בחלקו השני.

כאמור, משני הספרים מאד נהניתי, אך טוב שהתחלתי מהיביסקוס סגול הקטן ומצומצם יותר. אני מניח שאם הייתי קורא בסדר הפוך הייתה נפגמת הנאתי ממנו, כיוון שהיה נחווה כעומד בצילו של תורת עץ הרעל הטוב והגדול ממנו.


אם יש לכם זמן ורגש חם כלפי היבשת השחורה והמנוצלת, קיראו את שניהם, ובסדר שציינתי (היביסקוס קודם). אם יש בכוונתכם להסתפק באחד בלבד, קחו את תורת עץ הרעל הטוב, הרחב והחזק יותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח כמובן לתגובות. תודה :-)